Visie op (hoog)begaafden onderwijs
Alle kinderen moeten worden uitgedaagd om hun talenten zo optimaal mogelijk te benutten. Het proces naar een resultaat is belangrijk voor het leren. In dit proces moeten kinderen leren zich ergens voor in te spannen en leren om te gaan met tegenslag, zodat ze uiteindelijk trots zijn op hun resultaat. Leren van fouten maken, plannen en reflecteren op het werk zijn zo een onderdeel van leren leren. Voor (hoog)begaafde kinderen houdt dit in dat de leerstof moet worden aangepast zodat ze uitgedaagd worden.
Wij gebruiken Sidi-3, dit is een screeningsinstrument om (hoog)begaafde leerlingen en kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong te signaleren. Wij diagnosticeren niet. Tijdens het intakegesprek bij nieuwe kleuters wordt de eerste signaleringslijst besproken. Het vroegtijdig signaleren kan onderpresteren voorkomen. De leerkrachten vullen de overige signaleringslijsten op vaste momenten in. Hiernaast kijken we naar de cognitieve prestaties.
Binnen de school worden de kleuters met een vermoedelijke ontwikkelingsvoorsprong uitgedaagd met Levelspel. Dit zijn uitdagende leerspelletjes met een oplopende moeilijkheidsgraad. Deze spelletjes zijn verplicht en de leerkrachten monitoren het werk en tekenen aan wat de kleuters gemaakt hebben. Dit om het vrijblijvende karakter tegen te gaan.
Vanaf halverwege groep 3 wordt er op drie verschillende manieren uitdaging geboden aan leerlingen.