Groep 6B

De bijzonderheden van 22 juni
22-06-2018
Het laatste nieuws

Goedemiddag!

Wat een topweek was dit weer! Maandag hebben we een lekker lesdagje gehad en is in de middag gewerkt aan de 6b-tekening. 
Dinsdag was juf Steffanie in groep 6b om de lessen te verzorgen. Ze vond het een erg leuke groep om mee te werken. Altijd fijn om te horen. In de middag is ze gestart met de tekeningen over Den Haag. In tweetallen is gewerkt aan een typisch Haagse tekening. Haagse Harry is al regelmatig gesignaleerd. Uiteraard met alleen de woorden 'Kap Nah'. Ook de reigah is gezien. Leuke opdracht! 
Woensdag hebben we een fantastische dag gehad in Duinrell. Wat was het leuk en wat vloog de tijd voorbij zeg. Gesloopt, maar voldaan zaten de kinderen om half 4 weer in de bus. We hebben het nieuws gehaald, althans het weerbericht. Het Jeugdjournaal sloot de uitzending af met onze foto bij het weerbericht. Dit was een goed idee van Elsien (moeder Birk). Eerder had ze al het stukje gelezen waarin stond: Zonnebloem 6b kaapt Kikkerbaan. Het is gewoon gelukt!

De foto's heb ik met de kinderen de dag erna bekeken.

Op donderdag zijn we rustig opgestart met het afmaken van de tekeningen. Ook kon er nog even gekletst worden over het schoolreisje. Was een positieve verhalen!
De gymles ging niet door, omdat de juf met groep 8 bij de Olympiade was. We zijn nog wel even lekker gaan bewegen hoor in de middag.

Vrijdag is alles van geschiedenis ook afgesloten met een toets en kregen de kinderen te horen wie ze volgend jaar krijgen. Dit is altijd weer een spannend moment. In groep 7 zullen de kinderen les krijgen van jug Monique. Volgende week gaan ze even kennismaken met haar. Zover zijn we nog lang niet hoor, want ze moeten het echt nog even met mij doen.


Volgende week staat er ook weer een leuke lesweek op het programma. We gaan dan onder andere door met het nieuwe blok van aardrijkskunde. Dit is het laatste blok en gaat over de multiculturele samenlevening. Spelling en taal ronden we langzaam af en we gaan een klachtenbrief schrijven in het net. 
Op woensdag is het weer tijd voor het jaarlijkse Zomerfeest. Het schijnt erg mooi weer te worden, dus hier kijken we erg naar uit.  Omdat het mooi weer is, is de kant op buitengym erg groot. Wilt u met uw kind afspreken dat alles voor buitengym ook mee is naar school?
Juf Hannie en Annemarie nemen eind van dit schooljaar afscheid. Hier gaan we volgende week ook vast iets voor bedenken met de klas.

In een eerdere mail heb ik u geinformeerd over de vrijwillige rapportgesprekken. Ze worden vrijwillig genoemd omdat niet iedereen een laatste gesprek nodig vindt. Beslist u zelf of u een gesprek nodig vindt en schrijf u dan wel of niet in. De inschrijflijst volgt binnenkort.

Heeft u zich al ingeschreven voor het Zomerfeest? Uw hulp is hard nodig. Check een eerdere mail of neem even contact op met de mensen van de OR. Zij verkopen ook volgende week weer en dan kunt u zich mooi aanmelden :) Het wordt weer een groot feest met alle kinderen en ouders. Het feest start om 16:00 uur en eindigt om 20:00 uur. Komen jullie allemaal kijken bij de kinderen die meedoen aan bandcoaching? Zij beginnen om 16:00 uur. Om 17:00 uur is de talentenshow en dan zal Nina optreden. De dag erna is er gewoon school, maar zullen we rustig opstarten....

De kinderen hebben huiswerk. In de klas zijn ze begonnen met hun kladversie van een klachtenbrief. Thuis mogen ze de brief uitwerken op de computer en mailen of geprint meenemen. Ik heb het voorbeeld uit het lesboek meegegeven, zodat ze dit voorbeeld kunnen gebruiken. Let op: Datum, plaats, aanhef etc... Alles moet erbij!
Schrijven mag natuurlijk ook. Inleveren op vrijdag. Stap voor stap hebben ze geleerd hoe je de brief schrijft.

Zo, voor nu is het wel weer even genoeg. 

Tot slot de agenda:

Ma 
Gym

Di
Juf Steffanie voor de groep

Wo
Zomerfeest!

Do
Gym
10:45 uur kennismaken met juf Monique in groep 7.
Inloopmiddag

Vr
Huiswerk inleveren


Geniet van je weekend!
Meester Bas

De bijzonderheden van 15 juni
15-06-2018
Het laatste nieuws

Goedemiddag allemaal!
De sportdag zit erop en wat hebben de kinderen zich ingezet zeg! Leuk om te zien dat teams met kinderen uit de groepen 6 t/m 8 zo goed samenwerken. Na elke pot liepen ze met hun groepje naar de volgende sport en daar begon de strijd tegen het a-team. Ik wil alle begeleiders bedanken voor hun hulp!

En weer is er een week voorbij. Op maandag zijn alle knutsels mee naar huis gegaan en nu ziet het er weer een beetje kaal uit. Ondanks dat er even niks hangt is het nog steeds erg gezellig in de klas. Juf Tessa was vrijdag voor het laatst in de klas. Zij had de afgelopen week een aantal lessen gegeven. De lessen verliepen goed en ze heeft de afgelopen tijd veel geleerd. Ze vond de groep enorm fijn! Met geschiedenis heeft ze met de kinderen gesproken over de toekomst na de Tweede Wereldoorlog. Met taal is het bijvoeglijk naamwoord behandeld. Ook de themawoorden en zelfstandig naamwoorden (enkelvoud-meervoud) kwamen voorbij.

Op dinsdag zijn we begonnen met een nieuwe tekenopdracht. Dit is een opdracht voor in het plakboek. Eerst zijn we gestart met het maken van een woordweb over het afgelopen jaar. We hebben zoveel gedaan, dat het een aardig woordweb werd. Kinderen gaan op een A4 het jaar tekenen. Ik heb al erg leuke tekeningen voorbij zien komen. Je herkent direct groep 6b. Leuk!
Nieuwsbegrip hebben we buiten gedaan. We zaten in een kring voor de hoofdingang en dat was echt relaxed! We hebben gesproken over de processierups. Na het voorspellen en praten over de rups en de ervaringen, gingen kinderen in tweetallen op een plekje op het schoolplein aan de slag. Dit ging zeer serieus en het was echt leuk! Maandag gaan we, als het goed is, opnieuw buiten leren:).


Met rekenen is aandacht besteed aan de breuken. Hoeveel is 3/4 van 120  en wat is 2/4 nog meer? Tussendoor leerden de kinderen ook wat een procent is en rekenden we met 50%, 25% en 10%. Dit komt overigens pas volgend jaar aan bod. De verhaaltjessommen van de kinderen zijn goed. Elke dag behandelen we 1 of 2 sommen.
We hebben met spelling het schema voor werkwoorden in de tegenwoordige tijd behandeld en tussendoor was er nog tijd voor een potje Lingo en Levend Memory.
Ohja, er is ook nog Open Kaart gespeeld. Dit was overigens niet echt een spelletje, maar meer een activiteit die we kunnen plaatsen onder De Vreedzame School. 

Met Blits is gekeken naar de legenda en de windroos. Eerst namen we de tijd om de topografie van Nederland weer eens door te nemen. De hoofdsteden en de provincies... ze kwamen allemaal voorbij.

Ik haalde de kinderen afgelopen donderdag iets te vroeg op bij de gymles en dit was natuurlijk niet de bedoeling:) Toch kwam het goed uit, want ze wilden mij graag, samen met de dikke mat, optillen. Iedereen gehurkt, klaar en tillen maar! Het is ze gelukt hoor!

Het gonst al een tijdje.... Duinrell komt eraan.... Jaja.... volgende week woensdag heb ik een date met 29 kinderen in Duinrell. We gaan proberen om met de hele klas om 13:30 uur in de Kikkerachtbaan te gaan. Ziet u het al staan in de krant? "Groep 6B kaapt Kikkerachtbaan'. 
De kinderen hebben er onwijs veel zin in. De groepjes zijn gemaakt, de afspraken zijn duidelijk, dus we hoeven alleen nog maar te wachten tot het woensdag is. In een eerdere mail heb ik jullie gevraagd goed de afspraken te lezen (geen frisdrank,kauwgom, geld). Voor vragen kun je me mailen. Nogmaals vraag ik jullie goed met de kinderen door te nemen wat ze meenemen die dag.
De kinderen komen op woensdag gewoon om half 9 de klas in en rond 09:15 uur gaan we naar de bussen. We vertrekken vanaf de Daal en Bergselaan. Dus als u het leuk vindt om te komen zwaaien, weet u nu waar u moet staan. 

Volgende week dinsdag ben ik afwezig. Vanaf dan gaat mijn ouderschapsverlof in en werk ik op maandag, woensdag, donderdag en vrijdag. De komende 2 dinsdagen staat juf Stefanie voor de groep. Zij heeft haar lio-stage afgerond op de Zonnebloem en werkt sindsdien bij ons. Met haar heb ik het programma voor dinsdag al doorgenomen. Ze gaat in de middag starten met de typisch Haagse knutselopdracht. Dit past mooi bij het thema van het zomerfeest.
Op het zomerfeest zal Nina optreden tijdens Zonnebloem got talent. Zij zong erg mooi het nummer van Kinderen voor Kinderen. U komt toch ook wel naar het zomerfeest? Er is nog hulp nodig voor de kraampjes en spellen. Aanmelden kan nog steeds bij de OR. 

Ook al is het einde van het jaar in zicht, er is gewoon huiswerk. Volgende week is de toets van geschiedenis (blok 5). Daarmee sluiten we de lessen geschiedenis voor groep 6 gelijk af. Er is genoeg te vinden op Schooltv.nl. Check wel even de leeftijdsfilter aan de linkerkant van die site.

Tot slot de agenda:

Ma
Gym

Di
Ouderschapsverlof meester

Wo
Schoolreis!

Do
Gym

Vr
Toets geschiedenis blok 5

Fijn weekend en ik zie je maandag!
Meester Bas


De bijzonderheden van 8 juni
08-06-2018
Het laatste nieuws

Hallo allemaal!
Weer een week voorbij...en wat voor een week! 
De toetsen zitten erop en het museum is weer gesloten. Maandag gaan alle kunstwerken mee naar huis en is de klas weer helemaal strak.

We hebben leuke lessen gehad. Met natuur hebben we de 4e les gehad. Deze les werd gegeven door juf Tessa. Zij was er de hele week en is ook volgende week de hele week aanwezig.
Met Nieuwsbegrip is uitgebreid gesproken over de plastic afvalberg. Dit was een leuke praat- en doeles. De puzzelroute bij geschiedenis ging over de Tweede Wereldoorlog. Inmiddels zijn we ook begonnen met het laatste thema van taal. Jaja...het schiet op! Op donderdag was er geen gym, maar ben ik met de groep lekker op het Stokroosveld gaan sporten. Dit was erg leuk!
We hebben bijvoorbeeld de onderdelen van taal thema 7 nog eens doorgenomen. Het leerwerk was taal thema 7. Ik vind het opvallend hoeveel kinderen hier niets aan gedaan hebben. De stelopdracht had ik ingepland voor 2 weken. Voor de taaltoets kon een week worden geleerd. 

Iedereen had op tijd de biografie ingeleverd. Wat zijn de verhalen leuk om te lezen. Dit is een leuk aandenken aan een (tot nu toe:) ) leuk schooljaar!  En het wordt nog leuker, want volgende week vrijdag is de sportdag. De groepjes worden binnenkort bekend gemaakt. De sportdag is de hele dag. Om 12:00 uur is er gewoon overblijf. De kinderen eten op het sportveld hun pauzehapje. Het is handig om een trainingsbroek aan te trekken met daaronder een korte broek. Als het heel slecht weer is, zal de sportdag uiteraard niet doorgaan en is er een aangepast lesprogramma.. Duimen dus!

De groepjes voor het schoolreisje gaan we volgende week ook maken. In de eerdere berichten had ik daar alles al over vermeld.

Volgende week beginnen we met het laatste blok van rekenen en oefenen we nog eens met de onderdelen die lastig waren bij de rekentoets.
Ik heb bijna alle rapporten. Graag maandag meegeven....

Huiswerk: toets natuur blok 5 --> donderdag

Tot slot de agenda:

Ma
Gym

Di

Wo

Do
Toets natuur blok 5

Vr
Sportdag

Geniet van je weekend!

Meester Bas

De bijzonderheden van 1 juni
01-06-2018
Het laatste nieuws

Hallo ouders en kinderen!
Toetsen, toetsen en nog eens toetsen..... En dan die warmte! Wat was dit een warm weekje zeg! 
We toetsten elke dag, behalve woensdag, gelijk om 09:00 uur. Het was toen nog niet zo warm in de klas en iedereen was die tijd nog scherp. Een groot compliment voor de rust in de klas. 
Zijn we al klaar? Nee, bijna. Maandag en dinsdag staat spelling nog op het programma. Alle regels komen voor bij deze toets. Kun je dit nog trainen? Jazeker! Schrijf thuis maar de regels op en bedenk er wat woorden bij. Dan komt het vast goed! 
Gelukkig konden we woensdag lekker de hele ochtend buiten tuinieren. De kinderen hebben sla, radijs en rucola meegenomen. U heeft voor de komende dagen genoeg sla in huis denk ik. Hebben ze trouwens verteld dat we een veenmol hebben gezien? Dit was een bijzonder momentje hoor.
De kinderen hebben hard gewerkt en kwamen met zwarte handen weer in het lokaal. Wat is het leuk om ze zo enthouasist bezig te zien en ze zijn nog aan het leren ook! In de laatste week gaan we nog 1 x naar de Kornoeljestraat. We hopen dan de watermeloenen van Cas te kunnen eten :)

Dinsdag waren we ook buiten. De kinderen hebben foto's gemaakt en ze laten ze zien bij de tentoonstelling aanstaande vrijdag. U bent vanaf 14:45 uur van harte welkom. De kinderen zullen op hun tafel wat werk leggen en ook kunt u onze collectie op de gang en in de klas rustig bekijken. Om 15:30 uur sluit ik het lokaal af.

Hebben ze nog wel lessen gehad? Jazeker! Met geschiedenis is er gesproken over Anne Frank bijvoorbeeld. En met rekenen hebben we bezoekersaantallen afgrond en hebben we met geld gerekend. 
Bij spelling kwam de i/ie regel langs (piano, elastiek, januari). Bij Engels gingen we door met het thema 'School' en met natuur hebben we het gehad over verpakkingen. 

De draaideurscene is werkelijk fantastisch om te zien. Wat is het leuk om te zien dat het improviseren zo goed gaat. Ik noem het een energizer, maar ondertussen is het echt belangrijk om iets met drama te doen. Steeds meer kinderen willen meedoen. Tof! Ook de emotiescenes en de kinderliedjesscenes kwamen voorbij.

Volgende week is juf Tessa de hele week in de klas. Zij zal weer een aantal lessen verzorgen. Ook zij vindt de groep erg leuk! Ze krijgt het lesgeven steeds meer onder de knie. 

Het thema voor het zomerfeest is bekend. Op 13 juni is er een open podium in de klas. Wie wint de wedstrijd en mag optreden op het zomerfeest? Bereid de act goed voor!

De kinderen hebben voor volgende week huiswerk. Voor dit huiswerk hebben ze 2 weken de tijd gehad als het donderdag wordt ingeleverd. Ze gaan de biografie uittikken. Afspraken: lettegrootte 11, lettertype Verdana. 
Wilt u, voor ze het mailen of printen, zelf beoordelen of het voldoende is? Een half A4 is wel het minimale wat je mag verwachten bij een huiswerkopdracht van 2 weken.
Donderdag moet het ingeleverd zijn. Ik ga dan de boekjes maken en dan heeft iedereen een biografie van 6b.

Er komen nog veel leuke dingen aan zoals het schoolreisje en de sportdag. Langzaam naderen we wel het einde van dit fantastische schooljaar. Ik wil binnenkort beginnen met de rapporten. Toch mis ik er nog een aantal. Wilt u het rapport maandag meegeven?

Tot slot de agenda:
Ma
Gym

Di
Buiten lekker lezen

Wo
Margedag

Do
Biografie inleveren
Gym

Vr
Muzee 6b- van 14:45  tot 15:30 uur

Geniet van een welverdiend weekend. Tot maandag!
Meester Bas

De bijzonderheden van 25 mei
25-05-2018
Het laatste nieuws

Goedemiddag!

Het weekend is weer begonnen en dat is fijn zeg! Na een week toetsen tussen 09:00 en 10:00 uur in de ochtend zijn de kinderen daar wel aan toe!
Er is goed gewerkt en er was rust in de klas om de toetsen te maken. Deze week heb ik studievaardigheden, basisbewerkingen en lezen afgenomen. Ze zijn ook begonnen met rekenen en dit maken ze maandag af. 
De kunstwerken worden erg mooi. Kinderen hebben vorig weekend nagedacht over een kunstwerk om na te maken. Dinsdag zijn ze ermee begonnen. Leuk om de verschillende werken te zien! U kunt uiteraard komen kijken op de tentoonstelling.

We hebben weer een nieuwe energizer gespeeld. Dit keer speelden we de draaideur. Er staan 4 kinderen voor de klas en er worden 4 scenes gespeeld. Als het belletje gaat, gaan we een plek voor- of achteruit en pauzeren dan de huidige scene. Vraag er maar eens naar:)

Vrijdagochtend zijn de kinderen verder gegaan met de biografie. De kladversie is meegegeven naar huis. De kinderen hebben 2 weken de tijd om de biografie uit te tikken. Dit moet uiteraard een biografie zijn met hoofdletters en de juiste spelling. De lettergroote is 11 en het lettertype Verdana. Zo krijgen we een mooie biografie over 6b.

Volgende week dinsdag gaan we om 11:00 uur naar buiten om foto's te maken. Kinderen mogen voor deze opdracht hun telefoon gebruiken. Ze kunnen dan de foto's direct naar mij mailen.  De telefoon wordt uiteraard alleen voor de foto's gebruikt. Blijkt dit niet zo te zijn, dan gaat de opdracht voor die leerling niet door.
Kinderen zonder telefoon kunnen samenwerken met iemand met telefoon.

Ook volgende week wordt er getoetst. We maken de toetsen steeds om 09:00 uur, zodat de kinderen nog helemaal fit zijn. We maken maandag rekenen af en op dinsdag beginnen we met begrijpend lezen. 
Fijn dat we op woensdag lekker naar buiten kunnen om te tuinieren. Begeleiders, willen jullie om half 9 op het schoolplein bij de verzamelplek staan?  De kinderen nemen op dinsdag hun tuinierboekje mee naar huis.

Vanaf 18 juni neem ik ouderschapsverlof op. Dit betekent dat ik de laatste weken op dinsdag vrij ben. De groep zal uiteraard vervangen worden op de dinsdag. Wel fijn om alvast te weten:)

Tot slot nog even het huiswerk:
1. Leerwerk --> toets aardrijkskunde (geloof) thema 4
2. Maakwerk --> 2 weken de tijd voor de biografie (kladversie is mee naar huis gegeven) ---> lettergroote 11, lettertype Verdana

Soms kan het lastig zijn voor kinderen om te beginnen met hun huiswerk. Vaak helpt het om samen met uw kind het huiswerk te plannen. Een keer aardrijkskunde doorlezen is niet voldoende. Via Schooltv.nl naar filmpjes over geloof kijken , is een mooie aanvulling. Een avond voor het inleveren beginnen aan de stelopdracht is te laat. Eerder beginnen levert meer op. Fijn als u met uw kind een planning maakt dus:)

Goed, dan tot slot de agenda:


Maandag
Cito rekenen 3

Dinsdag
Cito begrijpend lezen

Woensdag
Tuinieren --> tuinboekje mee

Donderdag
Gym
Cito begrijpend lezen
Toets AK thema 4


Vrijdag
Cito begrijpend lezen

Goed weekend!
Meester Bas


De bijzonderheden van 18 mei
18-05-2018
Het laatste nieuws

Hallo allemaal!
Wat hebben we een superweek achter de rug!
Het thema kunst is gestart en er hangt al veel in de gang. De kinderen zijn in de klas aan de slag gegaan met optische illusies. We hebben samen over kunst gesproken en we bekeken filmpjes over de soorten kunst. Ook zijn we op donderdag naar het fotomuseum geweest.

De kinderen moeten dit weekend, of maandag op zoek gaan naar een beroemde schilder. Ze gaan dinsdag namelijk een beroemd schilderij namaken. Ze moeten de titel en de schilder even opschrijven. Ik print dan de kunstwerken uit. 
Omdat de buitenlesdag zo leuk was, hebben de groepen 6 besloten dit te laten terugkeren. Over 2 weken beginnen we ermee en gaan we elke dinsdag van 11:00 - 12:00 uur buiten leren:) 
De eerste opdracht is een foto-opdracht. Leuk toch?

Hoe de week verder was:

- Met De Vreedzame School hebben we een start gemaakt met het schrijven van de biografie. Volgende week gaan we hier mee door en uiteindelijk tikken ze thuis alles uit en bundel ik het tot boekje.
- Met rekenen zijn we echt ingegaan op het metriek stelsel. Leuk hoor, dat ze weten dan 10 cm hetzelfde is als 1 dm, maar weten ze de lengte ook echt? Met vingers en handen hebben we allemaal manieren.  Ook de basisvaardigheden kwamen voorbij en het makkelijk rekenen werd behandeld. De muur is gevuld met verhaaltjessommen, dus bijna dagelijks maken we 1 of 2 sommen. 
- Met taal hebben de kinderen een recensie geschreven. Leuk om hier eerst met ze over te praten
- Er is een nieuwe populaire energizer: de scene met de emoties. Er wordt een scene gespeeld en als het belletje gaat, spelen we de scene door in een andere emotie. Supergrappig!
- Met spelling hebben we vooral de jager- en bakkerregel behandeld. 
- Bij natuur zijn we gestart met het nieuwe blok: Boodschappen doen in de natuur. Het ging over natuurlijke- en kunststoffen
- Bij Nieuwsbegrip konden kinderen met een toets laten zien wat ze in huis hadden. Fijn dat de manieren om een tekst te kunnen begrijpen er zo goed in zitten.

Dit alles zorgt echt voor een stevige basis om volgende week te beginnen met de eindtoetsen van Cito groep 6.
Dinsdag beginnen we met studievaardigheden.  Deze toets bestaat uit 2 delen. Donderdag begint de toets van rekenen.. Tussendoor neem ik leestoetsen af en vullen kinderen de vragenlijst van SCOLL in. Hierin geven ze aan hoe ze in hun vel zitten.

Ga thuis niet eindeloos meer oefenen, de basis moet goed zijn. Wel is het belangrijk om goed uit te rusten, lekker te bewegen en te genieten van de vrije dagen. Graag een boek meegeven om te lezen na de toets. 
Mochten ze zich vervelen, dan kunnen ze in 't weekend altijd een foto met perspectief mailen. Ik print ze dan uit.

Naast het maakwerk (zoeken schilder en schilderij) is er ook leerwerk. Dit heb ik bewust eerder meegegeven, zodat ze veel tijd hebben gehad om te leren. Dit is de topotoets en die neem ik 25-5 af.

Heeft u zich al opgegeven om te helpen bij de sportdag? Dit mag de ochtend, middag of allebei zijn:) Graag uw reactie via de mail.

Tot slot informatie over het schoolreisje en de agenda:

Binnenkort bespreek ik dit met de kinderen. Ik maak de volgende afspraken met ze:
-de kinderen lopen die dag rond in groepjes.
- niemand loopt alleen
- groepjes samen door het park mag, maar gaan ze uiteen, dan blijf je bij je eigen groepje

- 1 leider heeft een telefoon, zodat de leerkracht bereikt kan worden
- de begeleiders van school zitten altijd op een vaste plek, vanaf daar vertrekken de groepjes het park in
- de moeder van Birk reist mee met de auto 


De agenda tot slot:
Ma:
Vrij

Di:
Toets  studievaardigheden 1
Maakwerk mee, anders kun je niet beginnen met je schilderij

Wo
Toets studievaardigheden 2
Basisbewerkingen (computertoets)

Do
Toets rekenen 1

Vr
Topotoets
Toets rekenen 2

Goed weekend!!|
Meester Bas

De bijzonderheden van 26 april
26-04-2018
Het laatste nieuws

Hallo allemaal!

De vakantie is begonnen !! En wat hebben ze het verdiend zeg! 
We hebben een leuke week achter de rug. Woensdag zijn we naar de Kornoeljestraat gegaan en zijn we gestart met de schooltuintjes. Dit was een succes! Over een paar weken gaan we weer.
Het geld voor de sponsorloop is bijna allemaal ingeleverd. Wat een bedragen zijn er ingeleverd! Ook de kleinere bedragen zijn fijn, want elke euro telt mee. Bedankt allemaal, en heb je nog geld liggen, lever dit dan na de vakantie nog in. 

We hebben deze week veel gerekend met de oppervlakte. Een tegel van 50x50 cm past een aantal keer op een stoep, maar hoe kom je hier achter? Door te tekenen was dit goed te zien en konden we de prijs daarna ook nog berekenen.

Met taal mochten er propjes naar de meester gegooid worden. Op elk propje stond een werkwoord. Hiermee moesten ze dan een zin maken waarin het werkwoord veranderde in een zelfstandig naamwoord. 
Daarna oefenden we weer met 't Kofschip X en dus met de verleden tijd van werkwoorden met dezelfde klank. 'Dezelfde klank? 'hoor  ik u denken...... Ja, er zijn ook werkwoorden die veranderen van klank in de verleden tijd. (lopen-liep, eten- at). Dan hebben we 't Kofschip X niet nodig.

Bij aardrijkskunde regende het feitjes. We hebben alle lessen nog eens bekeken en de kinderen kwamen met feitjes. We maakten goede uistapjes naar onderwerpen als 'de multiculturele samenleving'.

Met De Vreedzame School zijn we gestart met het interview. U zou het eens moeten zien in de klas. Het is zo leuk om te zien dat kinderen meer dan een half uur met elkaar in gesprek zijn over van alles. De duo's zijn door de computer gemaakt, dus er is geen rekening gehouden met vriendjes etc. Dit maakt het nog interessanter. 
Op woensdag, na de tuintjes, hebben de kinderen de laatste vragen gesteld en op donderdag hebben we de antwoorden geclusterd. Na de vakantie  kunnen we echt beginnen met het schrijven van de biografie. Het idee is om hier een biografieboekje van te maken waar iedereen in zit. Wilt u dit niet, laat dit me dan weten. 

Een week na de meivakantie begint de laatste toetsperiode. Het volgende wordt  getoetst: begrijpend lezen, rekenen, studievaardigheden, spelling en lezen. 

Er is maakwerk voor na de vakantie. Niet heel lastig, maar wel erg nuttig: een verhaaltjessom (dit hebben ze eerder gemaakt). Inleveren en op de kast plakken voor de donderdag na de vakantie.

Na de vakantie gaan we starten met het project 'Kunst'. Heb jij boeken thuis of mooie foto's of posters van kunstwerken? Neem ze mee!

Op 17 mei gaan we naar het fotomuseum. De bus vetrekt om 10:00 uur. 
Het schoolreisje komt ook langzaam dichterbij. Elsien (moeder Birk) gaat mee, samen met Gaby (stagiaire).

Voor nu:
Geniet van je welverdiende vakantie. Goeie reis! Ga je niet weg? Maak er een heerlijke vakantie van en verkoop lekker op Koningsdag!

We zien elkaar weer op 14 mei... De tijd vliegt voorbij! Oja... en de toetsperiode van Cito begint op dinsdag 22-5.

Meester Bas

 

 

De bijzonderheden van 20 april
20-04-2018
Het laatste nieuws

Hallo allemaal!
Wat een megaweek was dit! Het was ineens lekker weer en we waren veel buiten. Op donderdag was er een kofbalclinic in het zand. De kinderen waren dus lekker buiten aan het sporten. 
Op vrijdag werd er gerend voor een vernieuwd groen schoolplein. Wat hebben ze het goed gedaan zeg! Vanaf maandag mag het geld worden ingeleverd (Aub met bedrag erbij).
We hebben met Nieuwsbegrip deze week gesproken over Koningsdag en lintjes. Volgende week vrijdag is het alweer Koningsdag en kunnen de kinderen weer verkopen op de vrijmarkt.
Met rekenen hebben we gerekend met digitale tijden en de secondewijzer. Na de taaltoets is alles nog even goed herhaald. De spreekbeurten zitten erop. Fijn dat de onderwerpen zo verschillend waren.

Donderdag hadden tijd voor een aantal concentratieoefeningen. Een puzzel oplossen zonder aanwijzingen is nog best lastig. Ook maakten de kinderen een figuur door aanwijzingen op te volgen. 'Ga 1 hokje naar rechts, ga 10 hokjes naar beneden etc.' Ook dit was lastig, want ze zijn dan zo met het werk van een ander bezig. De juiste focus en het lukt je echt!

Er hangen supertoffe tekeningen in de klas. We hebben een Nederlandse week gehad. In de stijl van Blond heeft iedereen een typisch Nederlandse tekening gemaakt. Wat zien ze er goed uit!  Ook zongen we dagelijks 'Ik hou van Holland' kwam zelfs 'Het is altijd lente in de ogen van de tandartsassistente' voorbij.

Volgende week gaan we voor de eerste keer tuinieren. Let op: we lopen rond 08:30 uur naar de Kornoeljestraat. Zorg dus dat je op tijd bent. De boekjes gaan dinsdag mee naar huis, dus neem die op woensdagochtend mee naar school. Begeleiders, willen jullie ook om 08:30 uur aanwezig zijn? We verzamelen bij de plek van groep 6b. We leggen op dinsdagmiddag de boekjes vast op een stapel.

Volgende week is de laatste week voor de welverdiende meivakantie. Hoe ziet de week eruit? Check:

Maandag:

Dinsdag:
Boekje tuinieren mee naar huis (en pen alvast erbij doen:))

Woensdag:
Schooltuintjes ---> boekje mee naar school en pen mee

Donderdag:
Grote schoonmaak en spelletjesmiddag. Neem je een leuk spel mee?

Vrijdag:
Koningsdag en vrij !
Vakantie!!

Geniet van je weekend!
Meester Bas

De bijzonderheden van 13-4
13-04-2018
Het laatste nieuws

Hallo allemaal!
We hebben deze week de canon herhaald van de bezem, zongen opnieuw over de Dromendans en waren Fitlala met Kinderen voor Kinderen. U hoort het, er is weer veel gezongen. Ook 'Ik hou van Holland' kwam vrijdag voorbij.


We hebben met taal alles nog eens herhaald. Volgende week dinsdag is de toets. We hebben het volgende geoefend:
- enkelvoudige en samengestelde zinnen
- persoonsvorm en onderwerp
- aanhalingstekens
- werkwoorden met de stam + t 
Bij de toets komen ook de woorden uit de lessen voor. Alles kunnen de kinderen oefenen met de instapkaarten taal en woordenschat. De toets is maandag en gaat over thema 6.
De kinderen hebben ook een toets van natuur. Op vrijdag hebben we hier ook nog alles van herhaald. (thema 4)

Het dictee van de woorden van thema 6 is ook afgenomen. Dit waren woorden als opa's  en bezigheid. Met rekenen is er flink gerekend met breuken. Hoe groot is het stuk pizza als je met z'n vieren drie pizza's deelt bijvoorbeeld. Door te tekenen werd dit erg duidelijk.

Afgelopen dinsdag was het Buitenlesdag en hebben we tussen 11:00 en 12:00 uur buiten gewerkt. Er werd gerekend met de oppervlakte en getekend met topografie. Het was een succes!

Doordat er woensdag hard gewerkt was, konden we eerder beginnen met een nieuwe opdracht: maak een rebus van een spreekwoord. Iedereen koos een spreekwoord, zocht de betekenis ervan op en begon met tekenen,
Volgende week maak ik van alle vellen een boekje en heeft iedereen het spreekwoordenboek met rebussen van groep 6b!

We hebben met taal trouwens ook nog 't Kofschip X besproken bij de verleden tijd van werkwoorden met dezelfde klank. Professor Knoester en professor de Bruin kwamen langs om dit nog eens te herhalen.
De stappen zijn:
1. hele werkwoord -en
2, kijk naar de laatste letter
3. te/ten  of de/den

Met De Vreedzame School zijn we verder gegaan met het blok 'gevoelens'. Kinderen interviewden elkaar en leerden elkaar nog beter kennen. We gaan uiteindelijk een biografie schrijven over iemand. Hoe interessant is dat ?!

Het huiswerk (digitaal) is goed gemaakt. De tekst ging over geluidsoverlast. Goed om dit dus ook eens thuis te doen. 

De weektaak is weer ietsjes uitgebreider. We hebben nu ook Taal Actief op de weektaak gezet. De kinderen gaan dan allemaal 10 minuten op de computer oefenen met dat wat in de les is behandeld. Als de weektaak af is, heeft iedereen de kans om te werken aan keuzeopdrachten. Het werk wordt door de kinderen zelf nagekeken en zo nu en dan pak ik een aantal boekjes uit de inleverbakken. 

Het is gelukt!!! We hebben het moordspel opgelost! Yes!! Vraagt u er thuis maar naar. :)

Volgende week is de sponsorloop. Elke dag hebben we gesproken over een groen schoolplein, de sponsoren en het geld. We hebben voorspeld wat wij als groep binnenhalen. De kinderen lopen op vrijdagmiddag. Welke ouder kan meelopen naar het Stokroosveld en  daar toezicht houden met mij op de groep? Mocht er iets zijn, dan is er altijd iemand extra. Graag via de mail even reageren.  Lopen alle ouders van groep 6b ook mee ???? Ik doe ook mee :)

Volgende week is ook de korfbalclinic. De gymles is daarom op donderdag op een andere tijd.

Huiswerk: toets taal --> dinsdag , toets natuur thema 4 --> vrijdag

De agenda:

Ma
Concentratieoefeningen :) Luister en doe !
Gym 

Di
Taaltoets thema 6
Crea Nederland

Wo

Do
Gym

Vr
Toets natuur

Sponsorloop --> We gaan voor een groen schoolplein!

De bijzonderheden van 6 april
06-04-2018
Het laatste nieuws

Goedemiddag allemaal!

De week was iets korter. Maandag werd er massaal naar de verstopte eieren gezocht  en was de chocolade niet aan te slepen. We startten op dinsdag daarom met het paaspraatje. Iedereen mag na t weekend iets vertellen. Zo vergeten we niemand en bovendien is het gezellig.
Juf Tessa gaf de reken-en taalles. De rekenles ging over breuken op de getallenlijn en de taalles over aanhalingstekens. Dit hebben ze goed begrepen. Verder hebben we 'zogenaamd' tapijt gelegd in de kamer van Fons. Het ging natuurlijk om de oppervlakte. Ook wilde ik geen reigers meer bij mijn vissen en moesten we een net kopen voor over de vijver. Ook dit was gewoon het berekenen van de oppervlakte.

De vierde les van natuur ging over wrijving en tandwielen. We bekeken een aantal filmpjes. Full Proof is een voorbeeld van zo'n filmpje. In dit programma worden allemaal proefjes gedaan, zodat duidelijk wordt wat bijvoorbeeld wrijving is. Superhandig! 
De 29 monsters uit groep 6b maakte allemaal hun eigen monster van klei. Ze zien er superleuk uit en ze werkten zeer serieus. 

Het gaat goed in de klas. Het blok van De Vreedzame School gaat over gevoelens. De kinderen kennen elkaar heel goed en horen soms nog wat nieuwe dingen. Fijn dus om 1 x per week De Vreedzame School te geven. Je merkt na al die lessen en activiteiten een enorm positieve sfeer. Dit is ook tijdens het buitenspelen te zien. 
De gevoelsschriften zijn eerder al uitgedeeld en worden weinig gebruikt. Weet dat de kinderen het schrift mogen gebruiken en inleveren wanneer zij dit zelf willen.

We hebben tussendoor gezongen. Het nieuwe lied van Kinderen voor Kinderen (inclusief een beginnend dansje) is aangeleerd. Dit zullen we nog wel regelmatig zingen de komende tijd. Ook was er tijd om het moordspel van de Lama's en levend memory te spelen.

De stelopdracht is door iedereen ingeleverd. De kinderen moesten een spannend verhaal schrijven. Deze les werd gegeven door juf Jantine (vorige week). 

Deze week waren er 2 toetsen: studievaardigheden (Blits) en verkeer. Voor deze toetsen was leren niet nodig, want ze hadden alle lessen immers al gehad. Het komt er bij zo'n toets op aan dat je rustig leest en vooral echt met de opdracht bezig bent.
 
Vrijdag was de laatste keer Creabizz. Hiermee sluiten we Creabizz voor dit schooljaar af. 

Op 20 april is de sponsorloop. De informatie is al eerder naar alle ouders verstuurd. De kinderen hebben de brief ook meegekregen en kunnen dus op zoek naar sponsoren. Ik heb alles aan ze uitgeled. Hoe tof is het als straks heel 6b rent als een malle! Doen jullie als ouders ook mee???

Er is huiswerk voor volgende week:
1. Toets geschiedenis thema 4 (slavernij)
2. Nieuwsbegrip Digitaal   ------> de kinderen kunnen inloggen op Nieuwsbegrip.nl  , dan maken ze 'Andere tekstsoort' en 'Woordenschat ''bij de tekst 'Decibel grens bij concerten' 
   Iedereen heeft een eigen inlognaam voor Nieuwsbegrip. Dit hebben ze opgeschreven en meegenomen naar huis. Zijn ze dit kwijt, laat ze het opschrijven in de klas. Ik wil op vrijdagochtend de resultaten bekijken. 

Ik hoop dat u met uw kind bespreekt/plant wanneer het huiswerk gemaakt moet worden. Het niet maken van het huiswerk is voor anderen vooral niet netjes. Zij maken het immers ook. Lukt het niet, laat dit dan weten, zodat iedereen op vrijdagochtend echt het huiswerk heeft gemaakt.

Dinsdag is het Buitenlesdag en gaan we, als het droog is, van 11:00 tot 12:00 uur buiten 2 dingen doen. Activiteit 1 is een rekenactiviteit en 2 heeft te maken met opografie. Interessant dus!

De agenda voor volgende week:

Ma
Gym

Di
Buitenles van 11:00 - 12:00 

Wo

Do
Gym
Toets geschiedenis

Vr
Nieuwsbgegrip Digitaal gemaakt




De bijzonderheden van 29 maart
29-03-2018
Het laatste nieuws

Goedemiddag!
Op 24 maart om 02:52 uur is Raaf geboren. De kinderen hadden allemaal een leuke kaart gemaakt. Ik heb ze met veel plezier gelezen. Dank allemaal!!
Op deze groep kan ik alleen maar trots zijn! Wat hebben ze het goed gedaan de afgelopen week. Maandag heeft juf Amanda lesgegeven, dinsdag was juf Jantine er en woensdag stonden juf Annemarie, juf Hannie en juf Jennemiek voor de klas tijdens de De Grote Rekendag. De kinderen hebben onwijs goed gewerkt! 

Donderdag hebben we lekker ontbeten. Bedankt voor al het lekkere eten en drinken. Er was veel over, maar dat komt thuis vast op. De kinderen nemen alles weer mee.

We hebben Blits gedaan na de pauze en Mirko en Tijn hadden hun spreekbeurt.  Ook is er gewerkt aan de stelopdrachten.

De volgende kinderen nemen de opdracht mee naar huis om af te maken:
Lennaert, Fons, Thijn Vos. Graag dinsdag inleveren dus. (Hier hebben ze zelf voor gekozen).

Tijd voor een lang weekend! De kinderen hebben geen huiswerk. 

Ma-
Tweede Paasdag -= vrij

Di
Sb. Nina en Nathan

Wo

Do
Gym
Sb. Viggo

Vr
Creabizz
Sb. Emma K

Fijne dagen!!!!
Meester Bas


De bijzonderheden van 23 maart
23-03-2018
Het laatste nieuws

Hallo allemaal!
We gaan tuinieren! De mensen van milieueducatie kwamen maandag langs om te vertellen wat we waar allemaal gaan doen. Superleerzaam en vooral ook afwisselend. De kinderen hebben een boekje met informatie. Dit boekje nemen ze bij elke bijeenkomst mee. 
Inmiddels heb ik genoeg ouders om de groep te begeleiden.

Het huiswerk is weer goed gemaakt. De kinderen hebben weer geoefend met een afstandslijntje en met de schaal. Volgende week hebben de kinderen creatief huiswerk. Op donderdag is het paasontbijt. Neem je eigen bestek mee! De kinderen krijgen een 2 x een A3 mee. Hier maken ze een paasplacemat op. (Woensdag inleveren!) Dit mag met stiften, kleurpotloden, geprinte plaatjes etc... Lekker ontspannen en creatief bezig zijn. Dat kunnen ze hoor, want de klas zit er gezellig uit met alle paasknutsels. Iedereen heeft zich inmiddels ingetekend om iets mee te nemen voor het paasontbijt. Op donderdagochtend mogen de spullen gelijk om half 9 de klas in. Ik zorg dat de tafel gedekt is en dat we lekker kunnen ontbijten. Bonnetjes kunnen worden ingeleverd. Trek je je pyjama aan? 

De presentaties van de muurkranten zitten erop. Hiermee hebben we het thema afgesloten. De muurkranten zien er geweldig uit! Overigens is het thema niet helemaal afgesloten, want met aardrijkskunde zijn we gestart met het nieuwe blok: Wat geloof jij?

Met geschiedenis hebben we gesproken over slavenliederen. Er zaten geheime boodschappen in zo'n lied. We hebben ook nog gezongen, maar dit was geen slavenlied. 'De domste dingen' is nog een paar keer gezongen en uiteraard kwamen de ouderwetse kinderliedjes weer voorbij na het spel 'levend memory'. 

Het zelfstandig werken loopt nog steeds lekker. Vanaf 8:45 uur wordt er geflitst en gaan kinderen op spellingwerk en de rest is bezig met de verplichte onderdelen. Na de verplichte onderdelen is er altijd tijd voor extra werk. Dit zijn diverse opdrachten. Dit keer kunnen kinderen onder andere perspectief tekenen en rekenen met Romeinse getallen. Ook hebben ze allemaal een boekje met uitdagende opdrachten. Rustig lezen mag natuurlijk ook.

Met De Vreedzame School hebben we het gehad over conflicten en de manieren van reageren. Dit was een interessante les.

Volgende week is een wat korter lesweekje. Op vrijdag zijn de kinderen vrij, dus deze dag vervalt. Op woensdag is De Grote Rekendag. Dit keer staat deze dag in het teken van verhuizen. Wie o wie heeft er een aantal verhuisdozen over? En wie o wie heeft een rol afplaktape over en gebruikt de rol niet meer :) ?
Ook gaan we volgende week weer door met de spreekbeurten. De afgelopen week hebben we alles gehoord over de olifant, de aarde, de computer en het noorderlicht.

De agenda:
Ma
Gym

Di

Wo
Huiswerk inleveren

Do
Paasontbijt ---> Bestek mee !!
Gym

Vr
Goede Vrijdag = Vrij

Geniet van je weekend en ik zie je daarna weer!
Meester Bas

De bijzonderheden van 16 maart
16-03-2018
Het laatste nieuws

Goedemiddag!
Wanneer ben je rijk? Hier hebben we lang over gesproken. Je kunt heel veel geld op je bankrekening hebben, maar ben je dan rijk? Er waren volgens de kinderen veel belangrijkere dingen die te maken hebben met rijk zijn. Dit onderwerp kwam niet zomaar langs. Het was de Week van het geld. Afgelopen donderdag kwam Masja Brouwer in de klas en hebben we de cashquiz gespeeld. Deze quiz heeft alles te maken met omgaan met geld. 

Er is de afgelopen week hard gewerkt. Met rekenen hebben we alle onderdelen nog eens herhaald. Zo kwamen de breuken weer langs en het rekenen met tijd. Op donderdag hebben we uitgebreid de schaal besproken. Wat betekent het nou als ergens staat 1:200 ? En wat kun je met het afstandslijntje op een kaart? We hebben zelf een plattegrond getekend met een afstandslijntje. Ook zijn de lengtes van de straten berekend.

Taal ging deze week over afleidingen en samenstellingen (handig - handdoek). Met geschiedenis hebben we gelezen en gesproken over het werk op de plantages. Wat bizar dat dit allemaal heeft plaatsgevonden. 
Er is weer een toets Nieuwsbegrip gemaakt. Kinderen kunnen dan laten zien wat ze in huis hebben. Grappig om te zien dat veel kinderen direct startten met het lezen van de tekst. Na 10 seconden waren mijn vragen: "Wie is er al aan het lezen? " en 'Wie is er eerst aan het voorspellen?" Bijna iedereen was al aan het lezen....  Geloof me, voorspellen is een enorm goede strategie.

Het project over het geloof verloopt goed. De muurkranten zijn af en dinsdag geeft elk groepje een presentatie. Zo weten we in een keer veel meer van verschillende geloven.

Met muziek is er een nieuw lied aangeleerd: Domste dingen. Het liedje gaat over de lente en een beetje over verliefdheid. De meiden zingen, de jongens rappen. Er zijn ook kinderliedjes als 'De mosselman' en '2 emmertjes water halen' gezongen. Zodra iemand niet binnen 2 minuten levend memory kan spelen, moet hij/zij een liedje voor de klas zingen. Dit is echt leuk, want we doen daarna natuurlijk allemaal mee!

De meester gaf deze week ook een spreekbeurt. De spreekbeurt ging over het gezegde en het onderwerp. Dit was niet zo blijven hangen, dus een spreekbeurt was nodig. Er was ook ruimte voor vragen, tips en tops. Gaat u er maar vanuit dat alleen de eerste 2 behandeld werden. Mijn resultaat was niet erg hoog :(.

De andere spreekbeurten verliepen overigens erg goed. We zijn geinformeerd over natuurlijk zien, grotten, de rode panda, stokstaartjes en doodshoofaapjes. Stuk voor stuk waren het leuke en leerzame onderwerpen.

De les van De Vreedzame School ging over gevoelens. Iedereen heeft een gevoelsschrift gekregen. Ze kunnen hier opschrijven wat ze bezighoudt en wat ze wel of niet willen delen.

Volgende week een nieuwe en vooral gezellige week. Grote kans dat ik er niet ben op een van de dagen.
De kinderen hebben huiswerk:

- maken van een staafgrafiek
- berekenen van de afstanden met een afstandslijntje
- opmeten van tijd

Vragen? Stuur uw kind langs :)

Maandag:
Gastles schooltuintjes (er komt iemand vertellen wat we allemaal gaan doen)
Gym
Spreekbeurt Yanick

Di
Presentaties muurkranten
Spreekbeurt Birk
Crea Pasen

Wo

Do
Toets rekenen blok 4
Gym
Spreekbeurt Dylann

Vr
Toets rekenen blok 4
Creabiz ronde 2
Spreekbeurt Kate

Geniet van je welverdiende weekend en tot maandag (denk ik?)

Meester Bas

Bijzonderheden 9 maart
09-03-2018
Het laatste nieuws

Hallo allemaal!
We zijn weer begonnen na een koude vakantieweek. De rapportgesprekken zijn gevoerd. Fijn om iedereen weer even gesproken te hebben!
We zijn begonnen met een nieuw project. Dit keer is het thema (schoolbreed) 'het geloof'.  In projectgroepjes wordt gewerkt aan een bepaald geloof. De kinderen doen de komende week onderzoek en presenteren hun verworven kennis de week erop. Interessant om te horen hoe verschillende geloven in elkaar zitten. 

Met rekenen hebben we gerekend met grammen en kilogrammen. Juf Tessa gaf deze les. Daarna gaf ze de herhalingsles van taal. Goed dat bepaalde onderdelen nog even herhaald zijn, want maandag is de toets al. De kinderen kunnen de themawoorden en de instapkaarten van taal verkennen van thema 5 weer doornemen.
Waar gaat de toets over?
- voegwoorden (kunnen ze van 2 zinnen 1 zin maken? Let op de komma!)
- het gezegde (alle werkwoorden in een zin, dus ook de persoonsvorm)
- zet je achter JE een t of niet? Is het 'Je loop naar de bakker'  of  'Je loopt naar de bakker' ? 
  Is het  'Wandel je naar school' of 'Wandelt je naar school?
- themawoorden thema 5
- onderwerp/ persoonsvorm

Het huiswerk : leren voor de toets. Gebruik de instapkaarten om nog even te oefenen.

Wat we verder gedaan hebben:
Met Engels zijn we gestart met een nieuwe unit: travelling around. We hebben daarvoor nog even wat onderdelen uit eerdere units herhaald. Bij Blits ging het om de inrichting van een pretpark en gebruikten we de windroos weer eens. Met verkeer ging het over voorrangsregels en met geschiedenis hebben we lang gesproken over de slaverij. Dit is een pittig en heftig onderwerp. Maandag gaan we hier mee door.
Voorspellen stond centraal bij Nieuwsbegrip. Deze week ging de tekst over een week zonder vlees. De kinderen wisten eigenlijk al waar de tekst over ging, dus werd het lezen en het begrijpen van de tekst ineens heel simpel. Mooi!
De laatste dag van de week waren we te gast in het Kinderboekenmuseum. Begeleiders: bedankt! Het was een leuke gastles.

Kort samengevat: Het was een leerzame, leuke en vooral gezellige week!

De agenda:

Ma
Gym
Toets taal thema 5

Di
Project

Wo

Do
Gastles Week van het Geld
Gym

Vr
Creabizz 1

Geniet van je weekend en ik zie je maandag!
Meester Bas

De bijzonderheden van 23 februari
23-02-2018
Het laatste nieuws

Hallo vakantiegangers!

Jullie hebben het verdiend hoor, een week vakantie !!!!! 
Wat is er hard gewerkt zeg. We hebben veel met maatjes gelezen. Vloeiend en Vlot is hierbij veel gebruikt. Iedereen heeft iemand om woordrijtjes en zinnen mee te lezen. Ook hebben we klassikaal nog een aantal woorden gelezen. Lezen gebeurt op school, maar moet zeker ook thuis plaatsvinden. Lees bijvoorbeeld om en om een stukje voor. 
Met rekenen hebben we veel gedaan met breuken. Als een kwart van een taart nou € 1,50 kost, wat betaal je dan voor een hele taar? Andersom hebben we het ook berekend. Als een hele taart € 12,00 kost, wat betaal je dan voor een zesde deel? 
Dit waren pittige lessen, maar wat deed iedereen goed mee! Ik heb in de keuzebakken extra bladen neergelegd met digitale klokken. Dit gaat al erg goed, maar kan bij sommige nog iets beter. Een extra uitlegmoment kan al helpen, dat bleek! 
Met Nieuwsbegrip hebben we vooral veel gesproken over de donorwet. Deze lessen zijn leuk, omdat iedereen mee kan praten. We kwamen erachter dat we al veel wisten! Dan is een tekst echt een stuk makkelijker te begrijpen.

De opstekers zijn weer opgepakt en je kunt dus in het zonnetje gezet worden. Met De Vreedzame School zijn we gestart met het blok 'gevoelens'. Ook hebben we gestemd voor de mediatoren. Sarah en Tara zijn het geworden. De kinderen hadden een belangrijke stem, maar ik heb ook nog goed gekeken met juf Tessa. De brieven zagen er goed uit. Het stemmen ging zeer serieus en anoniem. Zij zullen opgeleid worden door meester Peter. 

De lessen van spelling gingen onder andere over woorden waar je 'zje' hoort, maar 'ge' schrijft. Ik had allemaal plaatjes van woorden uit deze categorie op het bord gezet en de leerlingen bepalen dan wat de regel is. Ook hierbij doet iedereen mee... Welke regel is het?

Er is hard gewerkt aan de stadions van de Olympische Spelen. Er zijn groepjes die echt nadenken over een ontwerp, maar er zitten ook groepjes bij die 'gewoon' beginnen. Vaak bleek dat dit niet de goede manier is.... Een leerzaam proces dus!

Huiswerk 1:
Na de vakantie starten we met een thema. We gaan hier een aantal weken aan werken. We gaan het hebben over het geloof en de tradities. De kinderen hebben maakwerk voor de vakantie. Maak een woordweb. (of op de computer of op een leeg blad met een pen/potlood. Zet in het midden het woord 'Geloof' . Zoek op welke geloven er (met name) in Nederland voorkomen en welke in de wereld erg groot zijn. Breid het woordweb zoveel mogelijk uit. Dit is de startopdracht voor het project. Inleveren moet al op dinsdag na de vakantie!

Huiswerk 2:
Ook hebben de kinderen tijd nodig voor hun spreekbeurt. De brief met aandachtspunten is verstuurd via de mail. Ook hebben de kinderen de brief, met datum voor de spreekbeurt, meegekregen. Ik wil jullie als ouders vragen om de kinderen veel aan het werk te laten. De spreekbeurt is van de kinderen. U kunt ze uiteraard wel helpen, maar maak niet de hele presentatie. Dit is nou net zo leerzaam voor kinderen.
Het gaat ook echt niet om de Powerpointpresentatie. Het gaat om de informatie voor de kinderen uit de klas. Wat ga je vertellen en waarom? Waarom kies je voor dit onderwerp en hoe ga je je presentatie indelen. Oefen het thuis en laat het zien aan familie, buren etc... De kinderen kiezen zelf een onderwerp. Prima als het over een dier gaat, maar zorg dan dat het echt iets nieuws bevat. De kinderen hebben er nog lang de tijd voor. Ze moeten natuurlijk op tijd beginnen met de spreekbeurt. 


Na de vakantie gaan de rapporten mee. De rapportavonden zijn ook na de vakantie. Ik heb via de mail de intekenlijst meegestuurd. Een gesprek duurt echt maar 10 minuten. In die 10 minuten wil ik jullie de grafieken laten zien van de gemaakte Cito's.  Ik weet dat 10 minuten snel voorbij zijn, dus we gaan die tijd effectief gebruiken :)
Kijk na de vakantie goed naar het rapport en stel de vraag op de rapportavonden. 
Het zou kunnen dat de toets van Cito hoger is dan de toets van de methode. Methodetoetsen worden na een aantal lessen afgenomen. Bij spelling wordt na de lessen bijvoorbeeld een dictee afgenomen. In dit dictee zitten woorden uit een eerder aangeboden categorie. Dit is ingeoefend. Bij toetsen van Cito komen alle aangeleerde onderdelen ineens langs en moet, uit de rugzak vol kennis, de juiste manier worden gehaald. Het kan dus zijn dat Cito en methode niet op elkaar aansluiten.
Ook zijn bij kinderen, waarvan het leesniveau wat tegenvalt na het lezen van woordjes, AVI-kaarten afgenomen. Dit zijn leeskaarten met zinnen waaruit het AVI-niveau rolt. Dit zijn misschien al wat antwoorden op uw vragen:)
Natuurlijk is het allerbelangrijkst dat uw kind goed in zijn of haar vel zit. Dan komt de rest vanzelf! 

De kinderen zitten inmiddels in nieuwe groepjes en we gaan na de vakantie  heel langzaam al richting het laatste gedeelte van groep 6. De tijd vliegt zeg!  Eerst zijn de kinderen toe aan een welverdiende vakantie.
Het zou kunnen zijn dat Mady in de vakantie bevalt van onze 2e zoon. Er komt een spannende tijd aan. Uiteraard zal ik u op de hoogte houden als de rapportavonden hierdoor komen te vervallen. 

 

Agenda:
Maandag:
Rapport mee
Gym

Dinsdag
Huiswerk inleveren

Woensdag
Rapportgesprekken

Donderdag
Rapportgesprekken
Gym

Vrijdag
Les Kinderboekenmuseum 10:00 - 12:30   ---> Let op : Er is die dag geen overblijf

Geniet van de vakantie en we spreken elkaar weer in maart!

Meester Bas

 

 

Olympische Spelen
22-02-2018

IMG_2044.jpg

IMG_2045.jpg

IMG_2046.jpg

IMG_2048.jpg

IMG_2049.jpg

IMG_2051.jpg

IMG_2052.jpg

IMG_2053.jpg

IMG_2054.jpg

De bijzonderheden van 16-2
16-02-2018
Het laatste nieuws

Hallo allemaal,
Volgens mij is iedereen in de klas nu ziek geweest. De afgelopen week was ik ziek, maar gelukkig kon ik op vrijdag weer aan de slag. De groep is op dinsdag verdeeld. Op woensdag heeft meester Freek lesgegeven en op donderdag was juf Jennemiek er. Vrijdag was ik er weer!
De kinderen zijn begonnen aan de stadions voor de Olympische Spelen. We hebben er vrijdag over gesproken. Die schaatsploeg doet het goed zeg!
De toets van natuur is vrijdag afgenomen. Verkeer stond op het programma, maar die verplaats nog even. Ook heb ik het stemmen voor de mediatoren verplaatst. Wil je mediator zijn in groep 7 en misschien ook 8? Schrijf dan een briefje en lever dit maandag in.

Er is huiswerk voor volgende week:

1- Leerwerk -> toets aardrijkskunde thema 3 (toets is donderdag)

2 - Denkwerk -> Denk na over het onderwerp van je spreekbeurt. Volgende week hangt de inschrijflijst er. Bedenk een interessant onderwerp. De komende weken ga je hier mee beginnen thuis. Kies niet voor het uitleggen van de voetbalregels als je ze al kent. Verdiep je in een onderwerp, maak woordspinnen en vertel de klas alles over dit bijzondere onderwerp. Twijfel je? Vraag het aan mij. De aandachtspunten voor de spreekbeurt krijgen de kinderen volgende week mee.

3 - Doewerk - Oefenen digitaal en analoog klokkijken via: http://www.spelletjesplein.nl/rekenen-tijd/


Na de vakantie gaan de rapporten mee naar huis. Door de drukte de afgelopen tijd zijn we niet meer toegekomen aan het ontwikkelingsboekje. De resultaten staan allemaal op de rapporten. We bespreken dan in maart wat belangrijk is voor de komende tijd en we kijken natuurlijk terug.
De avonden zijn gepland op 7 en 8 maart. Stel dat Mady net in die week bevalt, zal de rapportavond worden verplaatst. U wordt uiteraard op de hoogte gebracht.

Fijn dat het lesprogramma afgelopen week doorgegaan is en we volgende week nog een weekje hebben voor het vakantie is. We gaan er een gezellige week van maken en op vrijdagmiddag 14:59 uur aftellen!

De agenda:

Ma
Gym
Kiezen Mediatoren 

Di

Wo

Do
Gym
Toets aardrijkskunde thema 3

Vr
Laatste lesdag voor de voorjaarsvakantie
Grote schoonmaak
Neem je in de middag een gezelschapsspel mee? 
Alle knutsels gaan ook mee naar huis

Geniet van je weekend! Tot maandag!
Meester Bas

De bijzonderheden van 9 februari
09-02-2018
Het laatste nieuws

Hallo allemaal!
Dat was even wennen met veel minder leerlingen. Er waren een hoop zieken de afgelopen week. We hebben de lessen een beetje aangepast. 
Met rekenen hebben we onderdelen die nog lastig waren goed herhaald. Ook deden we 'De Grote BreukenQuiz'. Met een whitebordje in de hand, lieten de kinderen zien dat ze de breuken goed beheersen. 
We hebben ook 'Als je 100 hebt, ben je af' gespeeld. Bij dit spel moet je de ander op precies 100 zien te krijgen. Vraag er thuis maar naar..Leuk spel voor aan de eettafel:)

Met geschiedenis hebben we de lessen nog doorgenomen. Het regende feitjes! Wat wisten de kinderen nog veel van dit thema! Dat was mooi, want op vrijdag was de toets. Aanstaande maandag doen we hetzelfde met natuur, want volgende week vrijdag is de toets van natuur thema 3.

We speelden tussendoor Lingo in teams. Het team dat het woord raadt, mag blijven staan. 

De huiswerkopdracht beviel goed geloof ik. We hebben donderdagmiddag gekeken naar de verschillende sporten. Ook hebben we een aantal sporten uitgekozen waarvan we de wedstrijdruimte gaan maken. Heb je thuis piepschuim, wc-rolletjes en ander goed knutselmateriaal? Neem het maar mee! De kinderen krijgen 2 x huiswerk. Een van die opdrachten is dus om uit te zoeken wat je nodig hebt om de wedstrijdruimte te maken. Neem dit dus ook mee :)
Het andere huiswerk is dus de toets natuur. Vrijdag neem ik de toets af.

Hebben we verder nog veel gedaan? Jazeker!
- breuken op een getallenlijn benoemen
- samenstellingen schrijven met spelling 
- persoonsvorm met of zonder t  (Ik loop naar school. Loop je naar school? Jij loopt naar school)
- het aardgasnetwerk werd besproken tijdens de les aardrijkskunde. We weten nu wat je moet doen als je gas ruikt of er een lekkage is. Superhandig!
- er is veel gelezen
- voor Valentijnsdag hebben de kinderen iets gemaakt voor iemand. Maak iemand blij.... Wie weet is het voor u woensdag!

Denk nog even aan de sollicitatiebrief voor de mediatoren. Wil je mediator zijn? Schrijf dan een brief... Vrijdag gaan we stemmen!

Agenda:

Ma
Gym

Di
Crea project Olympische Spelen

Wo

Do
Gym
Crea project Olympische Spelen

Vr
Toets natuur 3

Genoeg voor deze week. Volgende week een nieuwe week vol gezelligheid!
Geniet van het koude weekend!

Meester Bas

Bijzonderheden 2-2
02-02-2018
Het laatste nieuws

Goedemiddag!

Mediatoren
Huiswerk: Olympische Spelen.. Welke sporten? Verdiep je in de sport

Bijzonderheden 2-2
02-02-2018
Het laatste nieuws

Hallo allemaal! Wat fijn dat je er bent!
We hebben het liedje gezongen en de polonaise weer gelopen. Dit was ook nodig, want de kinderen hebben veel toetsen gemaakt de afgelopen tijd. Zo was er tijd voor ontspanning. 
We zijn bijna klaar met de toetsen......De toets Basisbewerkingen moet door een aantal nog worden gemaakt. De rest is klaar en ingevoerd.
De bloktoets van rekenen is ook afgenomen en volgende week besteed ik aandacht aan dat wat nog niet (voldoende) beheersd wordt.
Volgende week begint juf Tessa met haar stage. Ze zal de eerste dagen kennismaken met de klas en vooral observeren.  Uiteindelijk zal ze lesjes gaan geven. 

We zijn vrijdag in het Museum voor Communicatie geweest. Het was superleerzaam en bovendien was het erg leuk! 

Ik heb met de kinderen gesproken over mediatoren. Kinderen kunnen zich opgeven om mediator te worden. Ze worden dan opgeleid door meester Peter en kunnen vanaf groep 7 worden ingezet. Een mediator luistert goed naar beide partijen bij een conflict. Een goede mediator stuurt naar een oplossing, maar zegt niet gelijk wat een oplossing kan zijn bij een ruzie of een conflict. De training bestaat uit een aantal bijeenkosten.
Ik heb met de kinderen afgesproken dat ze een solliciatiebrief schrijven met daarin de reden(en) om mediator te worden. Wat maakt jou tot een goede mediator? De brieven kunnen vanaf volgende week worden ingeleverd.

Er is voor volgende week leer- en maakwerk:
1. Leerwerk: toets geschiedenis ---> op schooltv.nl staan veel filmpjes, o.a. de Gouden Eeuw!

2.Maakwerk: zoek uit welke sporten bij de Olympische Winterspelen horen. Verdiep je in 3 sporten, in de ruimte waar de sport beoefend wordt en wat de sport inhoudt....
Lever je onderzoek in. Dit mag met plaatjes, teksten etc.  Je maakt bijvoorbeeld 3x een woordweb over die sport. Je zoekt er wat plaatjes bij en weet zo veel meer over die sport. Het mag op de computer worden gemaakt, maar je kunt het ook schrijven/tekenen. Kijk vooral ook naar de plek waar de sport wordt beoefend. Hoe ziet de wedstrijdbaan eruit?

Waarom? We gaan binnenkort een Olympisch dorp maken! Dit wordt weer een goede samenwerkingsopdracht. Supertof! Vragen over het huiswerk? Kom zeker even langs met je vraag (de kinderen dan :) )

Volgende week gaat groep 8 op kamp en die week is er geen gym. Maandagochtend zwaaien we de kinderen uit rond 09:00 uur. Op die dag  gaan we extra naar buiten. Dat is wel even lekker!
Denken jullie nog aan de rapporten?

De agenda tot slot:

Ma
Geen gym
Juf Tessa komt voor de 1e keer

Di

Wo
Margedag

Do
Inleveren huiswerk

Vr
Toets geschiedenis

Fijn weekend!
Meester Bas

Bijzonderheden 26-01
26-01-2018
Het laatste nieuws

Goedemiddag allemaal!

En zo is het alweer bijna februari en zit de eerste maand er alweer op. De tijd vliegt voorbij! We hebben een gezellige week gehad. De toetsen waren niet zo gezellig, maar de sfeer tijdens de toets was goed. Iedereen was geconcentreerd aan het werk en stil. Zo heeft iedereen dus ook de tijd gehad om zijn of haar toets af te ronden.
Vandaag is de rekentoets afgemaakt en volgende week gaan we door met de laatste toetsen van Cito.
Op maandag en dinsdag nemen we spelling af. Ook is er tussendoor een toets rekenen op de computer. Hierbij gaat het weer om het tempo en natuurlijk de goede antwoorden. Ook wordt de leestoets volgende week afgenomen.

We hebben tussendoor nog gesproken over de VOC, het gebruik van water, het opzoeken van woorden in een woordenboek, feiten en meningen en de kinderen kunnen de tijd in het Engels zeggen. De basis is er. We hebben veel tijden besproken en dit ging best lekker! 

Bij Met Sprongen Vooruit hebben we het schrapspel gespeeld. De kinderen moeten d.m.v. een vaste vraag het juiste getal raden. Zo kun je bijvoorbeeld vragen: Is het deelbaar door 4 ?  Als het antwoord nee is, strepen ze alle getallen t/m 100 weg. Uiteindelijk blijft er, na een aantal vragen, 1 getal over.
Ook was er tijd voor andere energizers zoals levend memory, actie-reactie, de dierenwinkel, het moordspel en natuurlijk de 2 opstartvragen.

De opstartvragen blikken vaak terug op iets wat de kinderen eerder hebben geleerd, of juist nog krijgen. Ook kan het een raadsel zijn waarbij iedereen meedenkt.
Heeft u trouwens het rapport nog thuis? Graag z.s.m. inleveren! Dank !

In de klas hangen allemaal 3d-gezichten. Ze zien er onwijs tof uit! De kinderen vertellen er thuis wel over. :)

Voor volgende week is er leerwerk. De toets van taal is dinsdag. Dit keer is het thema 4.Het gaat om:

-zelfstandig naamwoorden en het meervoud ervan
- het verdelen van een zin in zinsdelen (dit hebben we tussendoor ook geoefend tijdens de lessen)
- het benoemen van de persoonsvorm in de verleden tijd
- plaatsen van komma's 
- de woorden uit de lessen

Alles is te oefenen via de meegestuurde instapkaarten. (woordenschat en taal verkennen)
Binnenkort start juf Tessa met haar stage in groep 6b. Spannend! Ze komt maandagmiddag na schooltijd even langs om de planning te bespreken. 

De agenda voor volgende week:

Ma
Gym
Cito Spelling

Di
Creabiz
Cito Spelling
Taaltoets thema 4

Wo
Start toets rekenen (methodetoets)

Do
Gym

Vr
Museum voor communicatie

Geniet van je welverdiende weekend!
Tot maandag!
Meester Bas

Bijzonderheden 19-01
19-01-2018
Het laatste nieuws

Hallo allemaal!
Het is ongelooflijk hoe lekker de weken verlopen. Bij binnenkomst gaat iedereen rustig opstarten en om 08:45 uur wordt er in stilte gewerkt... Nou ja, met een zacht muziekje dan. Dit gaat goed en er is tijd om extra instructie te geven.
Ik heb met de kinderen gesproken over vastlopen tijdens je werk. Het is goed om een vraag te stellen, maar het is nog beter om het zelf eerst nog eens te proberen. Uiteindelijk kun je veel meer! Je ergens in verdiepen en ergens tegenaan lopen, daar gaat het om! Hoe tof is het dan als het vervolgens lukt zonder hulp? 

Dat ze dit kunnen hebben ze trouwens bewezen afgelopen dinsdag. Er was een feestje georganiseeerd. Dit gaf me een heel goed gevoel, want het kwam echt uit de kinderen. Ze hebben zelf de hele organisatie op zich genomen en het was dus ook echt een feestje! 

Is er dan nog wel iets geleerd vraagt u zich af? Jazeker:
- wanneer schrijf je een komma? We leerden 3 manieren
- hoe zat het met de ontdekkingsreizen en welke routes namen ze? Dit was de geschiedenisles.
- wat kun je met je zintuigen en waaruit bestaat je oog? Hier ging de natuurles onder andere over,
- wat doe je op welke tijden, maar dan in het Engels
- hoe lees je grafieken, hoe maak je grote keersommen en kun je gedachten lezen? Jazeker, dat bleek tijdens de rekenlessen
- energiedrankjes zijn niet goed voor je. Verbieden of juist voorlichting geven? Dit was een leuke les!
- spreekwoorden en hun betekenissen
- en nog veel meer!

De toetsperiode van Cito is begonnen. Afgelopen donderdag en vrijdag is de eerste toets begrijpend lezen gemaakt. Maandag en dinsdag het vervolg... 
Volgende week is ook de rekentoets van Cito. Belangrijk is het gebruik van uitrekenpapier. Zo min mogelijk uit je hoofd en dus zoveel mogelijk berekeningen maken!
De leestoets, spellingtoets en tempotoets rekenen komen er ook nog aan.

Volgende week is er weer maakwerk. ---> Inleverdag is donderdag! Neem dus samen met uw kind de bijzonderheden door en plan dan (of laat uw kind plannen) wanneer het maakwerk gemaakt wordt :)
Het maakwerk bestaat uit klokkijken, keersommen boven de tafel van 10 en studievaardigheden.


De agenda:
Ma
Gym
Toets begrijpend lezen

Di
Toets begrijpend lezen
Creabizz 2

Wo
Toets rekenen

Do
Gym
Toets rekenen
Huiswerk inleveren

Vr
Toets rekenen


Geniet van je weekend en ik zie je maandag weer!
Meester Bas

Bijzonderheden 12 -1
12-01-2018
Het laatste nieuws

Hallo allemaal!
We zijn weer begonnen! Vanaf nu bestaat groep 6b uit 29 kinderen. Welkom Thijn! Na een half uur praten over de vakantie van iedereen zijn we rustig gestart met de rekenles. Er is geoefend met digitale tijden en geldrekenen. Bij het optellen van geld hebben we ook met komma's gewerkt. De centen horen er natuurlijk ook bij. Ik wil jullie trouwens vragen om thuis even te oefenen met het klokkijken digitaal en analoog.
Met geschiedenis zijn we met het nieuwe thema gestart. De eerste les ging over ontdekkingsreizen en de boekdrukkunst. Dit zijn altijd leuke praatlessen. Volgende keer gaan we verder praten over o.a. peperduur. 
Ook met natuur zijn we met een nieuw thema gestart. Dit keer ging de eerste les over zintuigen, prikkels en zenuwen. Plaatjes op het digibord maakten vooraf al een hoop duidelijk.
Buiten is het koud en dus doen we wel iets aan de winter. Zo heeft ieder kind een eigen skicabine gemaakt. Het ziet er al erg leuk uit! 

Elke dag, behalve maandag, is de mogelijkheid om mee te doen met een extra instructie. Ook deze week is hier goed gebruik van gemaakt. Zo kwamen er kinderen zitten om samen met mij redactiesommen te oefenen. Ook vonden kinderen het prettig om nog eens te kijken naar de werkwoorden hebben, zullen, mogen, zijn, willen en kunnen. Er is gekeken naar de persoonsvorm en naar de verleden tijd.

De energizers gaan in het nieuwe jaar ook door. Deze week hebben we weer Lingo gespeeld. Ook trainden we het geheugen met : Ik ga met vakantie en neem mee... Helaas zijn de kinderen met het commandospel wel erg goed!  Vraag er thuis maar eens naar.

Met Engels zijn we trouwens ook  begonnen met een nieuw thema. 'Just in time' is de titel van deze unit. We hebben de dagen van de week geleerd en geoefend met het uitspreken van de tijd in het Engels.

Volgende week start de nieuwe ronde van Creabiz. De kinderen gaan op 3 dinsdagmiddagen een workshop volgen in verschillende groepjes. Ze hebben zich op woensdag al ingeschreven. 
Er is weer lekker gegeten van al het fruit. Elke week ontvangen we een doos met fruit. Dit keer zaten er kiwi's en appels in. Tussendoor kon ik lekker voorlezen uit een boek van Carry Slee.

Donderdag starten we met de toetsen van Cito. Handig om te zorgen voor een goed en vooral leuk leesboek. Je kunt dan lekker lezen als je klaar bent met een toets.
Ik neem een aantal toetsen af:
Rekenen, spelling, lezen en begrijpend lezen. De afgelopen weken is er hard gewerkt en is de rugzak gevuld met allemaal kennis. Nu alleen nog hun eigen focus en dan kunnen we starten!

Huiswerk:
1) Volgende week is er maakwerk. We hebben vrijdag een carnavalslied geleerd. In dit lied zitten allemaal spreekwoorden. Opdracht: welke spreekwoorden zitten er in het lied en wat is de betekenis van elk spreekwoord?
Zoek het op, tik het uit of schrijf het op en lever het in ---> Netjes natuurlijk!

2) Oefenen van klokkijken digitaal  ---> https://www.rekenen-oefenen.nl/rekenen-groep-6/klokkijken    

Maandag vervangt juf Debbie mij nog een keer. Daarna zit mijn ouderschapsverlof erop.... voorlopig hoor, want er komt er nog 1 aan :) Nog 2 maanden!

De agenda:

Ma
Gym
Juf Debbie

Di
Creabiz

Wo
Blits tussentoets (geen leerwerk)

Do
Cito begrijpend lezen
Gym
Inleveren huiswerk


Vr
Cito begrijpend lezen
Geniet van je weekend en ik zie je dinsdag!

Meester Bas



De bijzonderheden - 15-12
15-12-2017
Het laatste nieuws

Goedemiddag allemaal!

De week zit er weer op en wat was het weer een fijne week! We hebben de knutsels zo'n beetje allemaal af en de klas is helemaal klaar voor het kerstdiner. 
De kerstkaarten stromen zo langzamerhand binnen. Let op: dinsdag moeten de kaarten allemaal ingeleverd zijn. In de klas staat de speciale kerstbrievenbus.
Ik heb alle kinderen voor de kerstboom neergezet en ze hebben in een videoboodschap verteld voor wie ze de kerstkaart hebben gemaakt. Alle filmpjes samen gaan we kijken tijdens het kerstdiner. Spannend, want dan weten ze dus van wie ze een kerstkaart krijgen. De kerstboodschappen zijn leuk geworden!

We zijn ook gestart met het maken van een kerstkaart in de klas. Maandag gaan we de kaarten brengen bij het verzorgingshuis. Ik had alle materialen klaargelegd en de kinderen hebben hier een mooie kaart van gemaakt. Ze zullen vast heel blij zijn met de kaart.

We hebben weer hard gewerkt. Zo hebben we gekeken naar breuken, minuten en kosten om iets te laten maken. Stel dat je wasmachine kapot gaat... Wat doe je dan?
Je huurt iemand in, je betaalt voorrijkosten en je zit met een uurloon. Ook de kosten van de materialen kwamen erbij. We hebben de hele les gemaakt op de whitebordjes. 
De whitebordjes gebruiken we trouwens vaak ! Zo doen we met rekenen het spel 'Alles op een hoop'.  Bij dit spel heb ik verschillende rekenvragen en samen lossen ze het dan op.
Met spelling heb ik het dictee van de zinnen afgenomen. Goed om te zien dat er zoveel goed gaat! Wel moet ik nog regelmatig de kinderen op scherp zetten, want anders maken ze foutjes. Een foutje mag, maar het moet geen slordig foutje zijn.  Dit is met rekenen precies zo. Schrijf alles netjes op, dan is het overzichtelijk voor je en kun je precies zien wat je moet optellen bijvoorbeeld!

De taaltoets is afgenomen en de kinderen hebben in de toets gekeken naar wat goed, maar ook minder goed ging. Ik heb extra instructie gegeven over de verschillende onderdelen. Wel blijft het belangrijk: ---> is iets lastig? Oefen dan dus ook echt thuis! Dit helpt enorm!

We hebben tussendoor weer Lingo gespeeld en kerstliedjes gezongen. De intekenlijst van het kerstdiner is bijna vol. Wilt u even vragen of uw kind zich ergens voor heeft ingetekend? Zo zorgen we allemaal voor het kerstdiner.

Volgende week hebben we een iets korter weekje. Ik neem op dinsdag een toets af. Dit keer gaat het om aardrijkskunde. Het is blok 2 en alles staat in de samenvatting. Begin op tijd met lezen en zoek zelf naar goede filmpjes om te bekijken (schooltv.nl)
Er is ook maakwerk, tenminste....als je de kaart nog niet hebt ingeleverd...

Dan nog even over het kerstdiner:
Ik denk na schooltijd de tafel. Bestek is niet nodig. Borden ook niet. Dit regel ik.
Het eten mag gebracht worden vanaf 16:00 uur. Tussen 16:00 u en 16:30 u brengen kinderen van groep 8 het naar het juiste lokaal. Noteer aub duidelijk dat het voor groep 6b is.
Eten graag warm brengen.... en heeft iemand nog een warmhoudplaat te leen? Mag maandag al mee naar school.  

Op het schoolplein is gluhwein en muziek en om 16:55 uur gaat de bel. De kinderen verzamelen dan bij de voor hun bekende verzamelplaats. 
We gaan dan lekker eten, drinken, kijken naar optredens, kerstkaarten openmaken, filmpjes bekijken en vooral genieten van de mooie avond.
Om 19:00 uur is het diner voorbij en geef ik alles direct mee. Graag dus een tasje meegeven bij het eten.. Dit zou geweldig zijn!

Het is bijna vakantie, toch wil ik jullie nu alvast danken voor het zorgen van het eten en drinken van het kerstdiner. Ook wil ik jullie vast bedanken voor de hulp tot nu toe.

 

Ben ik iets vergeten? Ik geloof het niet... 

Jawel, tot slot de agenda:

Ma
brengen kerstkaarten naar Duinhage
Meenemen eigen kerstkaart

Di
Toets aardrijkskunde
Kerststukjes maken  --> oase mee, bakje mee, takken mee, tangetje mee
Heb je je kaart al ingeleverd?

Wo
Kerstmusical in de gymzaal
Kerstdiner --> 16:00 - 16:30 u --> eten brengen. 

16:55 uur --> bel gaat
19:00 uur --> kinderen gaan naar buiten bij de uitgang van Lisa Dak en ze nemen pannen etc mee. 

Do
Gym
Opruimen, schoonmaak
Kerstfilm

Vr
Vrij

Zo.... het is wel weer mooi geweest. Geniet van je weekend! Het is bijna vakantie !!

Meester Bas

 

 

 

De bijzonderheden van 8 december
08-12-2017
Het laatste nieuws

Goedemiddag allemaal!
Sinterklaas is vertrokken en hij heeft het stokje doorgegeven aan de kerstman. Welkom!
De intocht was een groot feest en ook in de klas wat het ontzettend gezellig! 
De klas ziet er weer heel gezellig uit! De sintknutsels zijn weg en de lampjes hangen. Ook de kerstboom staat en we zijn begonnen met de kerstknutsels. Op vrijdag hebben we lootjes getrokken voor de kerstkaart. Iedereen maakt thuis een kerstkaart voor een ander. De naam staat op het lootje. Hoe maak je de kerstkaart? Daar ben je helemaal vrij in!

Vanaf volgende week is de kerstbrievenbus in de klas en daar kun je de kaart in doen. Vermeld natuurlijk wel de naam op de kaart/envelop. De meester en juf Gaby doen ook mee. Volgende week filmen we ook voor elkaar een kerstboodschap. Je staat dan voor een kerstboom en brengt een kerstgroet en wens uit voor je getrokken lootje. De beelden bekijken we tijdens het kerstdiner. 

De intekenlijst voor het kerstdiner is bijna vol! Ik zorg voor de kinderchampagne met bijbehorende glazen. Zo kunnen we om 17:00 uur eerst proosten. Cheers!

We gaan in de klas ook kerstkaarten maken. Beetje dubbel misschien, maar deze kaarten zijn niet voor de kinderen, maar voor bewoners van Florence Duinhage. De kaarten brengen we op 18 december bij de bewoners. Zo hebben we in deze tijd ook nog iets voor een ander gedaan.
Wie vindt het leuk om mee te lopen 18 december rond 10:00 uur?

Wat we verder doen de komende periode:

12 december - geen school i.v.m. staking 
18 decemver- brengen van kerstkaarten 
19 december - je kerstkaart moet in de brievenbus zitten
                      - kerststukjes maken (neem die dag een oase, bakje, takken, versiering, kaars en tang mee. Het liefst al de oase op maat gesneden meenemen)

20 december - kerstmusical en kerstdiner . Verzamelen om 16:30 uur op het plen. Eten en drinken wordt vanaf 16:00 uur afgegeven bij de hoofdingang
21 december - schoonmaken van de klas en om 15:00 uur vakantie vieren!

Dan nog even over wat we geleerd hebben:
- breuken benoemen 
- berekenen wat je betaalt voor een deel van bijvoorbeeld een taart 
- verhaaltjessommen met berekeningen
- hoe val je op in het verkeer
- Engelse woorden over het thema shopping. Ook de uitspraak van de zinnen is goefend
- een nieuw lied over Kerstmis
- waaruit landbouw bestaat en welke banenen er in te vinden zijn

Maandag is de taaltoets van thema 3. De kinderen kunnen  hiervoor leren. Lees de instapkaarten door van taal verkennen en taal woordenschat. Er wordt onder andere gevraagd hoe je de persoonsvorm kunt vinden en wat het werkwoord in de verleden tijd is. Ook moeten de kinderen benoemen of iets een zelfstandig naamwoord, voorzetsel, bijvoeglijk naamwoord of werkwoord is. Ik heb ze nog een tip gegeven voor het leerwerk. Spreek met iemand af. Je kunt het dan samen leren en elkaar samen overhoren. Superhandig! Dan alles thuis nog even doornemen en je bent er klaar voor!

Het eerste deel van het schooljaar zit er bijna op! Wat ben ik ongelooflijk trots op de kinderen! Dat wordt vast een mooi kerstdiner!

De agenda:

Maandag:
Taaltoets thema 2. Hier kun je dus voor leren.
Gym

Dinsdag:
Geen school

Woensdag:

Donderdag:
Gym

Vrijdag:




Geniet van je weekend en tot maandag!
Meester Bas