Groep 6B

De bijzonderheden van 8 december
08-12-2017
Het laatste nieuws

Goedemiddag allemaal!
Sinterklaas is vertrokken en hij heeft het stokje doorgegeven aan de kerstman. Welkom!
De intocht was een groot feest en ook in de klas wat het ontzettend gezellig! 
De klas ziet er weer heel gezellig uit! De sintknutsels zijn weg en de lampjes hangen. Ook de kerstboom staat en we zijn begonnen met de kerstknutsels. Op vrijdag hebben we lootjes getrokken voor de kerstkaart. Iedereen maakt thuis een kerstkaart voor een ander. De naam staat op het lootje. Hoe maak je de kerstkaart? Daar ben je helemaal vrij in!

Vanaf volgende week is de kerstbrievenbus in de klas en daar kun je de kaart in doen. Vermeld natuurlijk wel de naam op de kaart/envelop. De meester en juf Gaby doen ook mee. Volgende week filmen we ook voor elkaar een kerstboodschap. Je staat dan voor een kerstboom en brengt een kerstgroet en wens uit voor je getrokken lootje. De beelden bekijken we tijdens het kerstdiner. 

De intekenlijst voor het kerstdiner is bijna vol! Ik zorg voor de kinderchampagne met bijbehorende glazen. Zo kunnen we om 17:00 uur eerst proosten. Cheers!

We gaan in de klas ook kerstkaarten maken. Beetje dubbel misschien, maar deze kaarten zijn niet voor de kinderen, maar voor bewoners van Florence Duinhage. De kaarten brengen we op 18 december bij de bewoners. Zo hebben we in deze tijd ook nog iets voor een ander gedaan.
Wie vindt het leuk om mee te lopen 18 december rond 10:00 uur?

Wat we verder doen de komende periode:

12 december - geen school i.v.m. staking 
18 decemver- brengen van kerstkaarten 
19 december - je kerstkaart moet in de brievenbus zitten
                      - kerststukjes maken (neem die dag een oase, bakje, takken, versiering, kaars en tang mee. Het liefst al de oase op maat gesneden meenemen)

20 december - kerstmusical en kerstdiner . Verzamelen om 16:30 uur op het plen. Eten en drinken wordt vanaf 16:00 uur afgegeven bij de hoofdingang
21 december - schoonmaken van de klas en om 15:00 uur vakantie vieren!

Dan nog even over wat we geleerd hebben:
- breuken benoemen 
- berekenen wat je betaalt voor een deel van bijvoorbeeld een taart 
- verhaaltjessommen met berekeningen
- hoe val je op in het verkeer
- Engelse woorden over het thema shopping. Ook de uitspraak van de zinnen is goefend
- een nieuw lied over Kerstmis
- waaruit landbouw bestaat en welke banenen er in te vinden zijn

Maandag is de taaltoets van thema 3. De kinderen kunnen  hiervoor leren. Lees de instapkaarten door van taal verkennen en taal woordenschat. Er wordt onder andere gevraagd hoe je de persoonsvorm kunt vinden en wat het werkwoord in de verleden tijd is. Ook moeten de kinderen benoemen of iets een zelfstandig naamwoord, voorzetsel, bijvoeglijk naamwoord of werkwoord is. Ik heb ze nog een tip gegeven voor het leerwerk. Spreek met iemand af. Je kunt het dan samen leren en elkaar samen overhoren. Superhandig! Dan alles thuis nog even doornemen en je bent er klaar voor!

Het eerste deel van het schooljaar zit er bijna op! Wat ben ik ongelooflijk trots op de kinderen! Dat wordt vast een mooi kerstdiner!

De agenda:

Maandag:
Taaltoets thema 2. Hier kun je dus voor leren.
Gym

Dinsdag:
Geen school

Woensdag:

Donderdag:
Gym

Vrijdag:




Geniet van je weekend en tot maandag!
Meester Bas

De bijzonderheden van 1-12
01-12-2017
Het laatste nieuws

Goedemiddag allemaal!
Wat was het een rotzooi in ons lokaal!
Woensdagochtend rond tien over half negen,
Kwam ik alle kinderen op het schoolplein tegen.
Ik was nog niet eens in de klas geweest,
Schijnbaar was rommelpiet losgegaan als een beest.
Binnen tien minuten was alles weer spik en span,
Ja, en daar zat iedereen dan.
Op het bord had rommelpiet een brief geplakt,
Na het lezen van die brief kon de zak worden gepakt.
Een zal vol met spellen, dat was even fijn!
In tweetallen werd het daarna uitgelegd, zo hoort het ook te zijn.
De dag verliep rustig en de sfeer was weer supergoed!
Jaja ouders, die kinderen in 6b zijn zelfs in deze tijd erg zoet!
De week was overigens weer snel voorbij,
De toetsen zijn bekeken en we oefenenden hier en daar weer een rij.
De deelsommen, de keersommen, meten met verschillende maten,
De getallenlijn in sprongen, kinderen noteerden de gaten.
We hebben met spelling weer plaatjes op het bord gezien,
Wat is nou regel die erbij hoort? Weet jij dat misschien?
Een plaatje van een hert, maar hoe wordt dit een verkleinwoord?
Zet -je erachter en je weet weer even hoe het hoort.
Alle regels zijn weer besproken en het geheugen is opgefrist,
En de meester deed maar net of hij dit niet meer wist.
Een uitleg van de kinderen, dat maakt de lessen apart,
De voorkennis activeren, maakt alles tot een goede start.
U hoort het al, de week was weer leerzaam en leuk,
Er is ook goed gelachen, we lagen in een deuk.
De kinderen blijven met temporekenen lekker groeien,
Thuis blijven oefenen en er dagelijks mee stoeien.
Oefening baart kunst, is wat ze ook wel zeggen,
Maar dit hoef ik u niet uit te leggen.
We zijn begonnen aan een nieuw verhaal, dit is een persoonlijk verhaal,
De een schrijft over de familie, de ander over hobby's, de ander is weer muzikaal.
Het zijn straks 28 verhalen, echt iets over jezelf, dat is knap!
Eerst een woordweb, dan je kladversie, dan je echte versie, stap voor stap.
Het begin is er, we zijn nog lang niet klaar hoor,
Volgende week gaan we dus gewoon weer door.
Met De Vreedzame School hebben we gesproken over communicatie en lichaamstaal,
Hoe zeg je iets tegen iemand, hoe doe je dit verbaal?
Volgende week hebben de kinderen trouwens genoeg te maken,
De suprise, het gedicht en cadeaus... best belangrijke zaken.
Ook neem ik op donderdag de tweede toets van natuur af.
Bekijk de filmpjes, lees de samenvatting, dat zijn tips die ik al eerder gaf. 

Dan nog even  alle informatie over Sinterklaas op 5 december:
1. Maandag is een gewone lesdag. Suprises kunnen vanaf 15:00 uur in de klas gebracht worden ---> tot 16:30 uur
2. Dinsdagochtend is de suprise ook welkom, maar dan tussen 08:00 en 08:15 uur
3. Dinsdag: meld je om 08:30 uur bij mij. Het sintprogramma start om 08:30 uur buiten... Kom op tijd dus! De ouders mogen allemaal aan de overkant staan.
4. De kinderen zijn vrij om 12:00 uur en de suprises gaan dan gelijk mee naar huis.
5. Woensdag, donderdag en vrijdag zijn gewone lesdagen.

Agenda:
Ma- 
Brengen surprise vanaf 15:00 uur tot 16:30 uur 

Di- 
Sinterklaas! --> 08:30 uur gaat de muziek aan. 

Wo-

Do-
Gym
Toets natuur 

Vr-
Kerst in de klas. 
Lootjes trekken voor kerstkaarten en videoboodschap  (we maken voor elkaar een kerstkaart en nemen de kerstgroet op. De beelden bekijken we tijdens het kerstdiner:)

Geniet van je weekend! 
Meester Bas


De bijzonderheden van 24-11
24-11-2017
Het laatste nieuws

Goedemiddag!

Het is weer vrijdag, dus ga er maar even rustig voor zitten. Hier zijn de bijzonderheden uit 6b:
Dinsdag zijn we gestart met het maken van muziekinstrumenten. De sint had een briefje achtergelaten met dit verzoek. De instrumenten zijn in groepjes gemaakt en dit was weer een goed proces. 
Daarna zijn kinderen aan de slag gegaan met andere sintknutsels. Tussen het knutselen door werd er lekker meegezongen met liedjes. 

We hebben veel geleerd deze week. Met aardrijkskunde hebben we gekeken naar plekken in Nederland. Waar zitten er universiteiten, waar vind je industrie en waarom daar? Met natuur en geschiedenis hebben we alles nog even herhaald en hebben kinderen vragen voor elkaar bedacht. Let op: volgende week is de toets van geschiedenis.

We zijn met rekenen begonnen met de 2e bloktoets. In deze toets komen onderdelen van de afgelopen lessen langs en moeten kinderen dit zelfstandig op kunnen lossen. 
Bij taal hebben geleerd wat het verschil is tussen letterlijk en figuurlijk. Ook hebben we de 3e proef om de persoonsvorm te vinden geleerd: de tijdproef. De kinderen kunnen nu de persoonsvorm op 3 manieren vinden. De vraagproef wordt overigens als fijnste ervaren. Ook het onderwerp kwam langs bij deze les. 
Beetje bij beetje wordt werkwoordspelling aangeboden. We hebben dit keer gekeken naar werkwoorden in de verleden tijd met dezelfde klank of met een andere klank. 

Spelling ging ook lekker deze week. De categorie s/z is nog even herhaald en er is gekeken naar worden die eindigen op -lijk. Ook hebben we geoefend met de jager- en bakkerregel. 

Thijn was donderdag in de klas om te wennen. We hebben ons allemaal voorgesteld en benoemd wat typisch groep 6b is. Daarna heeft hij lekker meegedaan.
Een gedicht maken is lastig, dus hebben we dit in de klas ook nog geoefend. Ze kunnen nu thuis aan de slag :)

Volgende week neem ik opnieuw een toetsje temporekenen af. Dit hebben we op school veel geoefend en als het goed is ook thuis. Verder is er dus een toets geschiedenis.

Let op : maandag en donderdag gym! 

Tot slot de agenda:

Ma
Gym

Di

Wo

Do
Toets geschiedenis
Gym

Vr

Geniet van je weekend!
Meester Bas

De bijzonderheden 16-11
16-11-2017
Het laatste nieuws

Goedemiddag allemaal!

Voor u begint met lezen.... Roep uw kind er even bij.. Dan zijn ze gelijk op de hoogte :)

Komt ie:
De Sintliedjes waren erg leuk! Als een malle heb ik in korte tijd alle liedjes gezongen. Stuk voor stuk waren ze erg origineel. De volgende huiswerkopdracht is het maken van een gedicht en een suprise. Dit gaat best wat tijd kosten, dus begin er op tijd mee. 
Vandaag heeft iedereen een lootje gekregen en hier staat de uitleg op. Ook heb ik er in de klas uitgebreid over gesproken. Ze weten dus allemaal wat er verwacht wordt van de surprise en de cadeaus. 
We hebben een leuke week gehad. Sinterklaas komt alweer bijna aan en we hebben daarom ook een nieuw liedje gezongen. Dit liedje gaat over een groep toeristen, die Sinterklaas helemaal niet kennen. De andere groep geeft in dit liedje antwoord op de vraag: Wie is Sinterklaas?

De klas is versierd met sinterklaasslingers en volgende week gaan we starten met de knutselopdrachten. 

De tafeltjesavonden zitten erop. Ik heb fijne gesprekken gehad. Bedankt voor jullie tijd!

Met taal hebben we gekeken naar werkwoorden met een andere klank in de verleden tijd: zoek - zocht.  De ene keer verandert de klank dus en de andere keer is de klank hetzelfde en gebruik je 't kofschip x'  (bellen-belden).
Met rekenen zijn we uiteraard weer gaan trainen en hebben we geoefend met minsommen. Tussendoor hebben we nog verhaaltjessommen opgelost en wat digitale tijden geoefend. Ook zijn we vrijdag gaan schatten. In tweetallen is enorm goed gewerkt. De kinderen moesten bedragen afronden en schatten wat de uitkomsten waren.
Er wordt veel gewerkt met de whitebordjes. Na een rekenles kijk ik bijvoorbeeld of het doel bij iedereen behaald is. In een oogopslag kan ik dan zien of de oplossing goed is. Dit is niet alleen bij rekenen het geval, maar bij meer vakken.

Met geschiedenis hebben we het gehad over gilde, koopmannen en de functies bij het ontstaan van een stad. Het nieuwe blok aardrijkskunde startte met een idee van een student. Hij was het zat om steeds een kapotte paraplu na een windvlaag  te krijgen. We keken naar het proces van idee tot werkstuk tot eindproduct. 

We hebben ook gesproken over het ontstaan van conflicten. Een conflict ontstaat door onder andere een schaarste. Er is maar 1 bal, er is maar 1 voetbalveld, er is maar 1.... Je moet er samen mee doen dus! Een conflict ontstaat ook bij buitensluiten en plagen en pesten. Dit was een goede les van De Vreedzame School. 
We hebben eerder deze week zelfs een half uur met elkaar gesproken over van alles en nog wat. Wie eet er bijvoorbeeld aan tafel thuis? Wie leest er voordat hij/zij gaat slapen? Wie doet al veel zelf en wie heeft er nog veel hulp nodig? Wie heeft er buiten de klas nog extra hulp? Wat een fijne gesprekken zijn dit steeds!

Kortom: er is hard gewerkt! Het was echt weer een gezellige week en er komen nog zoveel leuke weken aan! Wist u trouwens dat de gymtijden veranderen?
Vanaf 27 november is de gym op maandag van 13.50-14.35 en op donderdag van 13.05-13.50 uur.

Volgende week even geen huiswerk dus. Hier de agenda!

Maandag:
Juf Debbie

Dinsdag:
Knutselen Sint

Woensdag:

Donderdag:
Gym
Brandoefening
Thijn komt wennen in de klas!

Vrijdag:

Geniet van je weekend en veel plezier bij Sinterklaas!

Meester Bas

 

De bijzonderheden van 10-11
10-11-2017
Het laatste nieuws

Goedemiddag!

Soms zit het even tegen,
Geen zonneschijn maar regen,
Soms heb je van die dagen,
Iedereen heeft iets te klagen,
Ga dan niet zitten treuren,
En laat iets moois gebeuren,
De wereld kan zo mooi zijn,
Elke dag heeft nieuwe kansen,
Dus sta op kom met me dansen,

Dit is het eerste couplet van Dromendans. Dit lied hebben we deze week geleerd. Zoek het liedje maar eens op Youtube.
Maandag was ik vrij en dinsdag kwam al snel de vraag: wordt het een jongen of een meisje....?? Mady en ik krijgen opnieuw een zoontje, dus Mees wordt grote broer! Leuk dat de kids zo enthousiast zijn! Daarna was het weer tijd voor de gevoelsthermometer en de opstartvragen. Er zaten deze week een aantal rebussen bij. De uitkomst was steeds een spreekwoord. Dit was nog best lastig! Ik wil over een tijdje rebussen maken van spreekwoorden. Dit bundelen we dan gelijk tot spreekwoordenboek.

We hebben deze week de oppervlakte uitgebreid besproken en ook is gekeken naar staaf-en lijngrafieken. Ondertussen wordt er hard getraind om temporijtjes snel op te lossen.
Dinsdag is de eerste toets Nieuwsbegrip afgenomen. Best lastig om het dan ineens zelf te doen. Er zat zelfs een tekst bij met onleesbare tekens. Wel zat er een plaatje bij met wat titels. Zo kon er dus gewoon voorspeld worden waarover de tekst zou gaan. 
Bij Blits (studievaardigheden) is gekeken naar boomdiagrammen en stroomschema's. Toch best handig om zo nu en dan te gebruiken. Engels was ook een uitgebreide les. We hebben veel hardop gesproken. Hoe bestel je bijvoorbeeld iets in een restaurant? Wat is er allemaal te vinden in de supermarkt? 

De taaltoets is goed gemaakt! Leren hiervoor is niet verplicht, maar wel handig. Dit kan altijd met de instapkaarten.We hebben vrijdag nog wel even aandacht besteed aan werkwoorden in de verleden tijd. Ook het woorddictee van spelling is goed gemaakt. De kinderen die met Bloon oefenen, kunnen nu thema 3 oefenen.

Donderdag was de inloopmiddag en zijn er veel ouders langsgeweest en vrijdag hadden we weer even extra tijd om buiten te spelen.
Doordat juf Kirsten weg is, verandert het gymrooster. Vanaf 27 november hebben de kinderen gym op maandag en donderdag. Dit betekent dus dat de overblijf op vrijdag gewoon tot 12:55 uur is.

Volgende week zijn de tafeltjesavonden en is er huiswerk.

Wat is de opdracht:
Schrijf een eigen tekst (over Sinterklaas)  op de melodie van een bekend kinderliedje. Dit kan bijvoorbeeld op de melodie van 'In de Maneschijn'.
Het hoeft niet te rijmen, maar dit is natuurlijk wel het leukste. Schrijf je het? Let dan goed op de spelling, leestekens en netheid:)
Je kunt het natuurlijk ook op de computer maken. Dan graag lettergrootte 12 -----------> inleveren op donderdag.

De agenda tot slot:

Maandag:
DVS
Tafeltjesmiddag

Dinsdag
Juf Debbie

Woensdag
Tafeltjesavond

Donderdag:
Gym
Huiswerk inleveren

Vrijdag
Lootjes trekken! 

Op je lootje staan een aantal vragen. Denk vast na over:
Hobby's
Sporten, films en boeken die je leuk vindt
Eten en drinken wat je lekker vindt en wat je graag voor cadeautje(s) zou willen
Het bedrag voor de cadeau's is €7,50.
Op vrijdag gaan we de lootjes invullen.


Geniet van je weekend! Tot maandag!
Meester Bas

De bijzonderheden van 3-11
03-11-2017
Het laatste nieuws

Hallo allemaal!

Er hangen in de klas allemaal unieke kunstwerken. De kinderen hebben er eens goed voor gezeten en hebben zo goed mogelijk iets nageschilderd. Elk werk is weer uniek, want er is er maar 1 van! Wat is dit goed gegaan zeg!
De tempotoets rekenen is afgenomen en we besteden in de klas nu elke dag aandacht aan het temporekenen. Over een maand neem ik de test nog eens af en zien de kinderen (als het goed is) een mooie groei.
Sinds afgelopen maandag hebben we elke dag 4 iPads in de klas, Superhandig natuurlijk! De hele dag worden ze gebruikt.

We hebben geprobeerd een kubus te tekenen. Iedereen had een ruitjesvel en ik gaf aanwijzingen over alle lijnen. Dit was dus meer een begrijpend luisteractiviteit. Zo zie je heel goed wie er echt bezig is met zijn/haar eigen werk en wie zich vooral richt op een ander. Best bijzonder om te zien. Niet iedereen is het gelukt de kubus te tekenen aan de hand van aanwijzingen.

Met lezen hebben we weer een aantal keer woordrijtjes geoefend en zijn de kinderen weer samen in een hoofdstuk gaan lezen uit de methode. De kinderen maken op school dus ook leeskilometers. Thuis lezen is goed en vooral ook het hardop lezen.

Met rekenen zijn we wat uitgebreider gaan kijken naar de oppervlakte en hebben we gekeken naar verschillende aanzichten. Tussendoor heeft ieder groepje ook een blokkenbouwsel nagetekend vanuit het noorden, oosten, zuiden en westen.
De muur met verhaaltjessommen wordt goed gebruikt. Naast de 2 opstartvragen probeer ik ook elke dag een verhaaltjessom te pakken. De kinderen vinden dit leuk en ze leren er veel van! Ook de rekenopdrachten met een schoudermaatje en een whitebordje zijn leerzaam en vooral leuk.

De inschrijflijst voor de tafeltjesavonden wordt binnenkort verstuurd. Ik ben er op dinsdag de 14e niet, dus heb ik de gesprekken gepland op maandag en woensdag. De gesprekken op maandag zijn na schooltijd tot 16:20 uur. De gesprekken op woensdag starten om 13:00 uur en zijn tot 19:00 uur. Er is genoeg ruimte, dus iedereen kan zich inschrijven. I.v.m. een cursus lukt het mij niet om op dinsdag aanwezig te zijn. Ik jullie vragen om je op een van deze dagen in te schrijven.
Elk gesprek duurt 10 minuten en gaat over de ontwikkeling van de afgelopen weken en we kijken verder. Vandaag zijn de ontwikkelingsboekjes mee naar huis gegaan en u kunt daarin de behaalde resultaten bekijken. Ook hebben de kinderen opgeschreven wat goed ging en waar ze nog hulp bij nodig hadden/hebben. Het is fijn als u dit thuis doorneemt.  Dit voorkomt dat een gesprek uitloopt en anderen moeten wachten. U heeft de resultaten dan al gezien.
De boekjes zijn van de kinderen, maar moeten wel weer terug naar school voor de komende periode.


In de klas hebben we het al even gehad over Sinterklaas. We hadden wat tijd over en dan zijn gesprekken met de groep leuk. Dit jaar maken de kinderen voor het eerst surprises en op 5 december pakken we ze allemaal uit. Ze waren enthousiast en verheugden zich natuurlijk ook op Rommelpiet. Ik mag toch hopen dat 'ie 6b eens overslaat! In een eerder bericht heb ik jullie gevraagd thuis aandacht aan het feest te geven, indien nodig :)

Er was trouwens ook nog tijd voor ontspanning  hoor.. Ook belangrijk! We spelen nu tussendoor ook het spel Lingo. Nu spelen we het nog met 5 letters, maar binnenkort proberen de woorden met 6 letters. Energizers zorgen voor wat nieuwe energie. Ook was er ruimte om dingen in de groep te bespreken.
Iedereen was benieuwd of we een zoon of dochter krijgen.... Tja, ze moeten nog even wachten, want zaterdag maken we het eerst bekend aan de familie :) Dinsdag zal ik het ze vertellen.

Tijd om af te sluiten met de agenda en het huiswerk.
Woensdag is de taaltoets. Leren kan d.m.v. de instapkaarten woordenschat en taal verkennen (thema 2). Het gaat dit keer om onder andere het vinden van de persoonsvorm en afkortingen. Deze toetsen kunnen goed gemaakt worden, als er tijd aan wordt besteed. Dus thuis nog even doornemen.... En: begin op tijd!
Er is ook maakwerk meegegeven.

Maandag
Juf Debbie

Dinsdag
Toets begrijpend lezen (geen leerwerk)

Woensdag
iPads
Toets taal thema 2

Donderdag
Gym
Huiswerk inleveren

Vrijdag
Geen gym --> Let op: De kinderen hebben om 12:00 uur pauze en de lessen starten dus ook om 12:55 uur

Geniet van je weekend en ik zie jullie dinsdag weer!
Meester Bas

De bijzonderheden van 27-10
27-10-2017
Het laatste nieuws

Hallo allemaal!

Na een welverdiende vakantie zijn we afgelopen maandag weer lekker begonnen. Er is gewerkt aan de griezeldozen. Vrijdag was de bovenbouw verkleed op school en hebben we de griezelweken afgesloten. De moeder van Nina kwam in de klas om een techniekles te geven. Na deze les zat er een lampje in de dozen. Leuk hoor!
Vrijdag kwam er ook een dijkgraaf langs. Hij vertelde van alles over wat er allemaal komt kijken bij een dijk en de bewaking ervan. 
Daarna zijn de kinderen gaan sjouwen met zandzakken .

Met Nieuwsbegrip hebben we gelezen en gesproken over de animatiefilm van Vincent van Gogh. Dit moet wel een hele bijzondere film zijn met al die schilderijen! We hebben eerst voorspeld en naar de lastige woorden gekeken. Daarna wist iedereen precies waar de tekst over ging. Onze voorspelling en samenvatting was goed! 

Met studievaardigheden (methode Blits) doen we eigenlijk hetzelfde. Wat zie je eigenlijk? Wat betekenen de plaatjes? Wat doe je met een tabel? Eerst eens rustig kijken wat je ziet en vervolgens is een opdracht veel duidelijker... 

We hebben ook een begrijpend luisterles gedaan. Ik gaf steeds een aanwijzing en met al die aanwijzingen maakten de kinderen een figuur op een ruitjesvel. Dit was erg lastig! 

Het klokkijken kwam met rekenen voorbij. We hebben niet alleen gekeken naar de tijd op de klok, maar hebben ook teruggerekend met 20 minuten. Dit ging goed hoor! Ook is er gerekend met een afstandslijntje. Als 1 cm in het echt 25 kilometer is, kun je makkelijk 4 cm berekenen. Ook zagen we de verschillende afstanden op de kaart. De huiswerkopdracht is geslaagd. In de klas hangen allemaal geeltjes met verhaaltjessommen. Top!

Sinds donderdag is er een gevoelsdoos. Kinderen kunnen hier een briefje in doen. Ik kijk dagelijks en bespreek dingen individueel of met de groep. De sfeer is het allerbelangrijkst in een groep en hier zit ik nog steeds bovenop. We hebben wederom een fijn gesprek in de groep gehad, maar er zijn nog verbeterpunten.

Dan over de flitshulp: kinderen van groep 7 nemen het flitsen over vanaf 6 november. Zij vinden het leuk om te helpen en dus vooral ook coachen tijdens het lezen. Dit betekent dat de flitshulp van ouders vanaf 6 november stopt.  Ik wil iedereen die geholpen heeft met flitsen de afgelopen periode enorm bedanken! Dit scheelt jullie nu toch ook weer een kwartier :)

Volgende week gaan we een nieuwe creaopdracht starten: natekenen en schilderen van een beroemd schilderij. Dat wordt nog een uitdaging!  Even geen huiswerk om in te leveren... Dat is even fijn!
Wel ga ik maandag de HTR afnemen. Dit is een tempotoets rekenen. Hierbij gaat het om de plus-min-keer en deelsommen. Dit moet op tempo gebeuren. Eerder heb ik jullie allemaal gevraagd om dit thuis regelmatig te oefenen. In de klas besteden we er tijdens de lessen aandacht aan. Rekentuin is een goed middel om dit te oefenen.
Na deze toets stel ik Rekentuin in en kan er weer gericht geoefend worden. 

Volgende week is ook de Blitstoets. Dit is geen leerwerk. Alles is tijdens de lessen aangeboden en verwerkt. Ook herhalen we wat we met taal hebben geleerd. (afkortingen, persoonsvorm vinden, onderwerp vinden en de themawoorden tot nu toe)

De toets aardrijkskunde is gemaakt en de resultaten zijn in het ontwikkelingsboekje gezet. Binnenkort gaat dit boekje mee naar huis. U bent dan voorbereid op het gesprek tijdens de tafeltjesavonden. Het valt op dat behoorlijk wat kinderen laat beginnen met leren. Een dag voor de toets is echt te laat. 


Tot slot (voor de agenda) : de boekbesprekingen gaan goed!!

 

Agenda voor volgende week:

Ma
HTR
Blitstoets

Di
Afscheid juf Kirsten
Blitstoets afmaken
Crea

Wo

Do
Gym

Vr
Gym
Muziek

Geniet van je weekend!
Meester Bas


 

De bijzonderheden - 13-10
13-10-2017
Het laatste nieuws

Goedemiddag!
De eerste periode in groep 6b zit erop. We hebben de eerste periode uitgebreid kennis gemaakt met elkaar. Er zijn afspraken gemaakt over het zelfstandig werken en andere zaken in de klas en dit werkt ontzettend goed. Er wordt goed gewerkt en hier gaan we na de herfstvakantie ook mee door. Bijna elke week was er een les van De Vreedzame School. Er kwamen verschillende onderwerpen voorbij. Het waren fijne hele fijne lessen en gesprekken. 
Er is veel geleerd en dit breiden we na de vakantie weer uit.  We hebben ook veel gelachen en genoten van de eerste periode.

Langzaam gaan we richting de periode van Sinterklaas. Groep 6 is vaak een twijfeljaar als het gaat om Sinterklaas. Veel kinderen zijn allang achter het sprookje, maar niet iedereen. Dit bespreek ik niet in de klas, dus besteed hier, indien nodig, thuis de aandacht aan.

Na de vakantie is het tijd voor de tweede periode en komen onder andere de tafeltjesavonden. Ik ben op 14 november niet aanwezig. Ik zal na de vakantie een roostertje maken om iedereen in die week wel te spreken. Op 15 november ben ik er wel en op die dag zullen de meeste gesprekken gevoerd worden.
De kinderen hebben allemaal een boekje waarin ze hun ontwikkeling bijhouden. Ze schrijven onder andere wat goed gaat en waar ze nog hulp bij nodig hebben. Dit boekje gaat voor de tafeltjesavond mee naar huis, zodat u dan al op de hoogte bent. Het boekje is van de leerlingen en voor de leerlingen. Ik bekijk het niet. Het wordt met dit boekje een gerichter gesprek van 10 minuten.

De kinderen hebben na de vakantie huiswerk:
1: leren voor de toets van AK (blok 1)
2: bedenk een verhaaltjessom met een vraag (dit hebben we een aantal keer geoefend in de klas) en lever het blaadje in (het liefst een plakpapiertje)
    maak bijvoorbeeld een verhaaltje over een breuk, keersom, geldrekensom etc...
    We maken dan een verhaaltjessommenmuur :)

Ik wens jullie allemaal een hele fijne vakantie. Rust lekker uit. Geniet ervan!
ot slot de agenda:

Maandag:
Juf Debbie

Dinsdag:

Woensdag:
Kinderen vrij 

Donderdag:
gym
toets aardrijkskunde
inleveren redactiesom op klein blaadje

Vrijdag:
gym

 

De bijzonderheden van 6-10
06-10-2017
Het laatste nieuws

Goedemiddag,

Ik wil beginnen met het bericht dat er goed gewerkt wordt in de klas. Ook hebben we met de klas hele goede gesprekken tussendoor over van alles en nog wat. De gevoelsthermometer is een goed middel om te gebruiken aan het begin van de dag. Soms valt iemand van een trap af en heeft pijn of soms is er iets heftigs gebeurd. Kinderen kunnen hier goed over praten. Dit is fijn.
Ik heb vanmorgen alle ouders gemaild over de groepsapp. De mail zet ik onderaan dit bericht, zodat het zeker door iedereen gelezen wordt.

We hebben vrijdag werkwoorden in de verleden tijd geleerd. Handig om 't kofschip x te gebruiken bij de verleden tijd. De kinderen zullen het u thuis nog even kort uitleggen:)
Met rekenen heb ik de onderdelen nog eens uitgelegd. Vooral de verhoudingstabel en het geldrekenen waren erg lastig. Ook is er nog aandacht besteed aan de plus-en minsommen. Dinsdag starten we met het nieuwe blok!

De Kinderboekenweek is begonnen. Elke dag lees ik een hoofdstuk voor uit 'De griezels van Bakstein'. De kinderen zijn begonnen aan een spannend verhaal voor de kleuters. Natuurlijk is dit niet te eng voor ze. Binnenkort gaan we langs bij 1/2 C en gaan de kinderen het verhaal voorlezen. Dinsdag hadden we een begrijpend lees/luisterles. Dit was leuk en het had met het thema te maken. Vandaag gaan we beginnen met de inrichting van de griezelhotels. De binnenkant van de doos is inmiddels ook al donker. Top!
Volgende week gaan we door met de dozen en op vrijdag komt er zelfs een lampje in! 

Dan nog even over het huiswerk:
De kinderen hadden vrijdag natuurtoets. Het bleek dat een aantal kinderen dit niet geleerd heeft... De lessen zijn behoorlijk uitgebreid en er staat een week voor om te leren. Graag even de agenda goed bijhouden om te zien of er leerwerk is. Onvoldoendes bij de zaakvakken zijn niet nodig.....

 

We hebben nog maar een week en dan is het alweer tijd voor de eerste vakantie. Lekker zeg!
De week ziet er zo uit:

Ma: 
Invullen SCOL (Sociale Competentie ObservatieLijst)
Controletaak 1 --> lezen

Di
Juf Debbie
Creabizz

Wo
Kinderboekenmarkt. Let op: de markt gaat bij slecht weer niet door. De kinderen kunnen om half 9 hun kleedje klaarleggen. Handig om wisselgeld mee te geven en de prijzen op de boeken te doen. Kinderen die niet verkopen, lopen rond of helpen klasgenoten. Er wordt niet gevoetbald ofzo..
De markt stopt om 09:30 uur. Daarna gaan we aan het werk in de klas.

Do
Schoolfotograaf. ---> In de ochtend om 09:00 uur.
Bezoek Theater aan het Spui --> Let op: we zijn rond 12:15 uur pas terug en beginnen daarom ook om 13:15 uur met de lessen (net als op de vrijdagen)
Topotoets--> is al eerder meegegaan naar huis

Vr
Schoenendoos voorzien van licht (met dank aan de moeder van Nina!!)
Grote schoonmaak
Vakantie

Ik wens je vast een fijn weekend. Onder dit bericht nog even de mail die vrijdagochtend is verstuurd naar jullie:

Beste ouders,


Twee weken geleden heb ik met de groep gesproken over 'de' groepsapp van 6b. We hebben afspraken gemaakt over het gebruik ervan. Het is de tweede keer dat ik de les geef in groep 6, omdat bleek dat er een groepsapp was. Niet iedereen heeft al een telefoon, maar toch is het goed om dan op school aandacht te besteden aan het gebruik ervan (en van sociale media). Kinderen zijn vrij een groepsapp te starten, alleen ben ik hier niet altijd voorstander van.
Het blijkt dat niet alle kinderen zich niet aan de afspraak houden. Er worden middelvingers gestuurd en het taalgebruik is niet altijd correct. Dit is wat ik van ouders lees en hoor. Op vrije schooldagen of na schooltijd vindt dit allemaal plaats.
Ik wil benadrukken dat de verantwoordelijkheid van een groepsapp bij de ouders ligt. Ik besteed behoorlijk veel aandacht aan het omgaan met elkaar. Dit is ook de reden dat in de klas er, tot op heden, weinig is gebeurd. Zodra iets gebeurd is, bespreek ik dit direct of doe ik dit na een bericht van ouders.
Als kinderen vrij zijn, zitten ze niet in een klassensituatie en verandert er iets. Ik vind het spijtig om te lezen dat de app niet op de juiste manier wordt gebruikt. Kinderen vinden dit niet fijn, ouders vinden dit niet fijn. Ik kan hier alleen buiten de klas niks aan doen en vind dit echt jullie verantwoordelijkheid. Controleer regelmatig de telefoon. Kinderen worden ouder, en nu de controle houden is zeer raadzaam.
Bent u tegenstander van de groepsapp? Laat uw kind er dan uitstappen. Ook hier heb ik geen zeggenschap over. Na school zijn kinderen vrij en zijn ouders verantwoordelijk.
Ik ben enorm aan het werk in de groep als het gaat om rust, regelmatig, veiligheid, omgaan met elkaar en het benoemen van je gevoel. Dit gaat erg goed.
Ik heb vanmorgen direct met Jeroen van Os (directie) gesproken over dit alles.

Bespreekt u dit aub met uw kind en maak de keuze over de groepsapp.
Ik zal met de kinderen bespreken dat ik deze mail naar ouders heb verstuurd en ik zal opnieuw praten over het gebruik van de app. Ik stuur u de afspraken nog even mee (zie bijlage)


Fijne dag.

Bas van der Wildt

 

De bijzonderheden - 29-09
29-09-2017
Het laatste nieuws

Goedemiddag!
Dit was weer een goede week zeg! De kinderen hebben in groepjes, niet zelf samengesteld , een dierentuin gemaakt. Ze waren helemaal vrij in de uitvoering, als het maar een dierentuin was. Dat betekent: taken verdelen, goed samenwerken, positief zijn en een goed eindproduct leveren. Dat is nog best lastig, maar het is enorm leerzaam!

Elke dag beginnen we tegenwoordig met het geven van een cijfer (-4 tot 4). Zo weet iedereen of er iets leeft waar we iets mee kunnen. Daarna doen we de opstartvragen. De afgelopen week was de vraag: Is 25 een priemgetal? Ook was er een vader met twee zonen aan het vissen. Allemaal vingen ze een vis, alleen kwamen ze thuis met drie vissen... Hoe kan dat nou?! Afgelopen dinsdag was de eerste ronde van Creabizz. Ik hoorde alleen maar enthousiaste verhalen na afloop. Mooi!

Met rekenen zijn we begonnen met de eerste toets van de methode. Voor de toets hadden we nog een aantal lessen waarbij alles nog eens herhaald is.  De lessen van natuur blok 1 zitten er ook op. Volgende week is de toets van natuur blok 1.
Donderdag kwam meester Eddy de straat in fietsen en zongen we allemaal 'Toedeloe'. Daarna lagen we allemaal oud-Hollandse spellen op het schoolplein. Hier konden de kinderen een uur mee spelen. In de middag zongen we geschreven lied voor meester Eddy en kreeg hij alle kaarten.
De kinderen hebben donderdag leerwerk van aardrijkskunde meegekregen. Let op: Dit is pas voor 12 oktober! De kinderen hebben hier dus 2 weken de tijd voor. Eerst leren ze de namen op de kaart, daarna kunnen ze goed oefenen met een blinde kaart. De blinde kaart zit ook tussen de stencils. Handig!

Volgende week begint ook de Kinderboekenweek. Het thema is griezelen... spannend! De schoenendozen zijn bijna allemaal op school. Volgende week vrijdag gaan we beginnen met de griezelhotels!

Dit jaar is er ook weer een kinderboekenmarkt. Op 11 oktober kunnen de kinderen op een kleedje weer boeken verkopen. Tegen die tijd houden we het weer goed in de gaten.

De schoolfotograaf komt op 12 oktober. We gaan in de ochtend op de foto. Dat is over 2 weken. Op die dag gaan we ook naar Theater aan het Spui. We gaan met de bus. Ik ben op zoek naar 1 begeleider. Wie o wie:? Graag even reageren via de mail.

Ok, tot slot de agenda:
Ma 
Juf Debbie
Rekentoets 


Di
Rekentoets
Creabizz 2

Wo
Rekentoets af
Griezelverhaal schrijven
Do
Geen school i.v.m. staking

Vr
Griezelverhaal af
Toets 
Starten met de schoenendoos

Goed weekend!!!!
Meester Bas



Bijzonderheden 22 -09
22-09-2017
Het laatste nieuws

Goedemiddag!
We zijn met rekenen begonnen met het onder elkaar rekenen. Dit is de eerste stap en langzaam gaan we naar een korte manier. Ook hebben we het splitsend rekenen geleerd. Je kunt 60 delen door 6. Dat is een makkie! Vanaf vandaag kunnen we ook 72 delen door 6. We splitsen het gewoon in 60:6 en 12:6. Mooie manier toch?
De oppervlakte en omtrek kwamen ook nog even voorbij. Vrijdag hebben we trouwens pover Whatsapp gesproken. Samen hebben we afspraken gemaakt voor in de groepsapp. De groepsapp wordt goed in de gaten gehouden door iedereen. Vraag er thuis ook eens naar als u wilt. Op deze site staan de afspraken:) Check maar even..

Volgende week is meester Eddy voor het laatst op school. We zingen een afscheidslied voor hem op donderdag. Het zou leuk zijn als de kinderen thuis een kaart maken voor hem. Op die kaart kunnen ze een boodschap schrijven, een tekening maken of hun creativiteit kwijt. Inleveren kan bij mij (voor donderdag). We kunnen de kaarten dan op donderdag overhandigen. Dit is dus het leuke maakwerk:) Wees creatief!


Volgende week maandag gaan we beginnen met de inschrijflijst voor de boekbesprekingen. De uitleg gaat dan ook mee naar huis. De kinderen kunnen vast nadenken over welk boek ze gaan presenteren. Op dinsdag is het tijd voor Creabiz. De kinderen gaan sporten, zingen, schrijven, praten en nog veel meer! Dit is de hele dinsdagmiddag, dus vervallen er een aantal lessen.
Op vrijdag beginnen we met de rekentoets van blok 1. De kinderen herhalen de dagen ervoor nog eens de aangeboden strategieën.

Wat een informatie zeg! Tot slot nog even de agenda:

Ma
Ben ik er gewoon:)
Intekenen voor boekbespreking + brief mee met uitleg

Di
Creabizz

Wo

Do
Inleveren kaart
Gym
Afscheid meester Eddy

Vr
Gym
Rekentoets blok 1
Weekend vieren

Geniet van de nazomer :) Tot maandag!
Meester Bas

 

Bijzonderheden 15-09
15-09-2017
Het laatste nieuws

Goedemiddag allemaal!
Het is weer vrijdag, dus tijd voor het welverdiende weekend! De kinderen zijn lekker een paar dagen vrij. Helaas zien de weersvoorspellingen er niet heel goed uit, maar lekker uitrusten is ook goed! We hebben weer een goede week achter de rug. De werken met de weektaak verloopt goed. Kinderen maken steeds meer gebruik van elkaars kennis. Er zit veel kennis in de klas, dus wachten tot de meester klaar is met uitleggen aan een ander, is zonde van de tijd!
De afgelopen week hebben we het gehad over de voorvoegsels -on, -her en ge. Best interessant om te weten wat die stukjes betekenen! Bij rekenen hebben veel verhoudingstabellen gemaakt. Iedereen heeft het systeem door en dat is mooi, want de verhoudingstabel komt nogal veel voor. Met spelling hebben we het gehad over focus. Richt je echt op waar je mee bezig bent, luister, denk goed na en schrijf het dan pas op. Het gaat dan stukken beter! Op vrijdag hebben we met elkaar gesproken over sociale media. We hebben stilgestaan bij wat het betekent als je iets plaatst. Wees daar voorzichtig mee. Dit geldt ook voor vloggen, appen en chatten. Volgende week gaan we het hebben over de groepsapp en maken we afspraken. Niet iedereen heeft overigens al een telefoon, maar afspraken in zo'n groep blijven gelden.
Wist u trouwens al dat we op vrijdagmiddag een heel gesprek met elkaar hadden over de groep 6b? Kinderen moeten zich veilig voelen en prettig in de klas, dat is de basis! We werken met de gevoelsthermometer. Iedereen geeft een cijfer van -4 tot + 4. Hoe voel je je en waarom? In het gesprek werd duidelijk dat je er voor elkaar moet zijn. Als iemand een keer samen met iemand anders wil spelen, zonder anderen, moet dat kunnen. 

Dinsdag is het Prinsjesdag. Ik ben benieuwd wie er in de stad gaat kijken! De week is kort, dus we hebben geen maakwerk als huiswerk. Dit keer wel leerwerk: leren voor de toets geschiedenis thema 1.
De taaltoets is ook volgende week. Hier mogen kinderen voor leren, maar dit is niet verplicht. We hebben tijdens de lessen en tussendoor de onderwerpen veel behandeld. Het gaat om het vinden van de persoonsvorm, de stam en het hele werkwoord. Ook de woordsoorten komen voorbij: lidwood, zelfstandig naamwoord, bijvoeglijk naamwoord, voorzetsel. Alle woorden van woordenschat zijn aangeboden tijdens de les.

Het is herfst, de Kinderboekenweek (thema griezelen) komt eraan, dus we gaan een leuke knutselopdracht starten binnenkort. Willen jullie een schoenendoos meenemen?

Tot slot de agenda:
Ma - Vrij
Di - Prinsjesdag (vrij)
Wo
Do- Toets geschiedens & gym
Vr - Taaltoets, gym , les Whatsapp

Geniet van je vrije dagen en tot woensdag!
Meester Bas

De bijzonderheden van 8 september
08-09-2017
Het laatste nieuws

Hallo allemaal!
Wat hebben we een topweek achter de rug! We hebben maandag massaal opstekers gegeven aan elkaar. In het midden van een A4 schreef iedereen zijn eigen naam en daarom heen kwam allemaal mooie berichten. Supertof om alle reacties te zien na afloop.
De persoonsvorm is aangeboden en deze kun je onder andere vinden met de vraagproef. Zodra je de persoonsvorm hebt gevonden, kun je met de wie-of watvraag ook het onderwerp vinden.
Met rekenen zijn we alweer bij les 16. De breuken kwamen nog een keer voorbij, maar ook de plus-en minsommen. Hier worden nog weleens wat kleine of slordige foutjes gemaakt. Het gebruik van uitrekenpapier (en dus een getallenlijn met sprongen) raad ik elke weer aan. Uiteindelijk moeten die sprongen in het hoofd zitten en wordt rekenen leuk en makkelijk!

De sfeer in de groep is goed. Er is aandacht voor elkaar en er wordt ook nog eens goed gewerkt. We hebben steeds goede, leuke en serieuze gesprekken. Ook zijn de kinderen gestart met de weektaak. Iedereen heeft verplichte onderdelen en daarnaast ook een extra werkboekje. In dit boekje wordt gewerkt zodra het verplichte werk gedaan is. Op de weektaak staan onder andere redactiesommen. De kinderen moeten bij elke som, hoe makkelijk deze ook is, een berekening maken.

De weektaak wordt beetje bij beetje voor iedereen steeds meer op maat gemaakt. Dit is fijn, want zo heeft ook iedereen wat goed is om te herhalen (soms met extra uitleg) en is er ook uitdaging.

Wist u trouwens dat de groep behoorlijk muzikaal is? Ook zijn ze goed in dramaspellen. Deze week hebben we voor het eerst 'De Dierenwinkel' gespeeld. Dit was nog best lastig, maar het zorgde voor een lach op de gezichten. 

De collages zagen er enorm goed uit! Wat hebben ze dit goed gedaan en wat kwamen er goede woorden voorbij. Toppers!
Volgende week is er ook huiswerk. De kinderen gaan aan de slag met de omtrek en de oppervlakte. We hebben dit in de klas al een paar keer gedaan. De uitleg staat op het blad,
Tot slot nog even over de instapkaarten van Taal Actief: De instapkaarten zijn niet voor iedereen te zien. Wanneer u de instapkaarten per mail wilt ontvangen, stuur dan even een mailtje of geef uw kind een usb-stick mee. 

Agenda:

Ma
DVS
Nieuwe weektaak

Di

Wo

Do
Gym
Huiswerk inleveren

Vr
Gym

Ik wens je een heel goed weekend! Tot maandag!
Meester Bas

 

De bijzonderheden van 1-9
01-09-2017
Het laatste nieuws

Goedemiddag allemaal!
Deze week hebben we hard gewerkt met z'n allen. Wat is de sfeer goed! De kinderen kunnen niet alleen goed werken, maar vooral ook goed luisteren naar elkaar. Dit was goed te zien bij De Vreedzame School.  Op dinsdag had ik leuk nieuws voor de kinderen: ik word weer vader! In maart is Mady (mijn vrouw) uitgerekend! Spannend!!


Met geschiedenis hebben we het gehad over hoe het was om boer te zijn in de prehistorie. Dit zijn vaak leuke praatlessen en soms is het dan niet eens meer nodig om de teksten te lezen.
Dit was ook het geval bij Nieuwsbegrip. We zijn gaan voorspellen en hebben tijdens het lezen vragen gesteld. Zo weet je daarna precies of je de tekst hebt begrepen. De samenwerking verliep goed. De computer maakte de groepjes en dit werkt als een trein. Vaak is de samenwerking met een onbekende stukken beter. 
Met Blits is er ook samengewerkt, maar toen hebben we vooral gekeken naar hulpmaatjes. Als je Blits bijvoorbeeld niet lastig vindt, kun je iemand enorm goed begeleiden. Mijn complimenten hoor!

De lessen van taal gingen over de voorzetsels, lidwoorden, zelfstandig naamwoorden, werkwoorden en bijvoeglijk naamwoorden. We hebben dit bijna dagelijks herhaald. 

Tussen alle lessen door is er tijd voor een energizer. Dit kan een spelletje zijn van de Lama's, maar soms doen we ook een leerspel. Deze week hebben we Raad het Getal gespeeld en noemden we de tafel van 4,5,6 en 7 op. We tellen dan van 1 tot 50 en alles uit de tafel van 5 wordt niet gezegd. 

De eerste twee weken zijn ontzettend goed bevallen. De klas ziet er gezellig uit. Aan de prikborden hangen allemaal verschillende octopussen. We hebben ze maar allemaal Otto genoemd. Ze zien er tof uit! 

Op vrijdag hebben we ook nog lekker gezongen: Je bent pas gek als je normaal bent. Dit is een lied met een duidelijke boodschap: Iedereen is anders en mag zichzelf zijn. 

Het huiswerk is ingeleverd. Bijna iedereen was op tijd. Houd dit in de gaten!

Voor de komende week staat er maakwerk op het programma. Het is een creatieve opdracht van spelling. Alles staat uitgelegd op het meegegeven blad.
Aanstaande maandag geniet ik van een vrije dag met Mees. Op die dag staat Debbie voor de groep.
Dinsdag ben ik er weer.

Ma:
Juf Debbie

Di

Wo
Dylann jarig!

Do
Huiswerk inleveren
Gym

Vr
Gym
Voetbaldag

Goed weekend!
Meester Bas

De bijzonderheden - 25-08
25-08-2017
Het laatste nieuws

Goedemiddag!
De eerste week zit erop en wat was het een leuke en gezellige week. We hebben uitgebreid kennisgemaakt en al veel geleerd.  Wat leuk om te horen dat kinderen thuis onder andere vertellen wat een breuk is. En wat bent u gek gemaakt met alle raadsels! 
De sfeer in de eerste week is goed en er wordt goed gewerkt. De eerste twee weken wordt er vooral gewerkt met het opstartboekje, maar straks zal dit de weektaak zijn. 
In de klas besteed ik veel aandacht aan rekenen. Tussendoor spelen we rekenspellen en bij de opstartvraag zit bijna altijd iets van rekenen. Langzamerhand gaat het tempo omhoog en dit kan alleen als de tafels echt in het hoofd zitten (door elkaar!).  We hebben niet alleen maar gerekend hoor!

Met geschiedenis hebben we het bijvoorbeeld gehad over de prehistorie. Dit zijn vaak leuke praatlessen. Waarom werden de mensen nou steeds meer boer i.p.v. jager?
De instaplessen van taal gingen over verschillende woordsoorten. Dit waren ze niet vergeten hoor! Volgende week beginnen we met het werken in het taalboek.
Tom was donderdag weer in de klas. We hebben hem helemaal bijgepraat over hoe het gaat in de klas. 

Alle kinderen hangen inmiddels in de klas aan de muur. Hierop is precies te zien wanneer ze jarig zijn. Het ziet er gezellig uit!
De kinderen hebben hun eerste huiswerk gekregen: een stelopdracht.  De uitleg is vrijdag meegegeven naar huis. Let op: donderdag inleveren.

Volgende week komt er opnieuw een leuke week aan. Vanaf volgende week starten we ook met flitsen. Het rooster kunt u vinden op deze site.  Denkt u nog aan het inleveren van het invulblad van uw kind? 

De agenda:

Maandag:
- stagiaire in de klas
- De Vreedzame School les 2

Dinsdag:
- knutselen

Woensdag:
- iPads?

Donderdag:
Gym (vergeet je handdoek en andere spullen niet!)
Huiswerk inleveren

Vrijdag:
Gym (vergeet je handdoek en andere spullen niet!)

Geniet van je welverdiende weekend! Ik zie jullie maandag weer!

Meester Bas

We gaan bijna beginnen!
15-08-2017
Nog even vakantie

Hallo allemaal!
Je bent nog een paar dagen vrij hoor, maar 21 augustus gaan we echt beginnen!

Vergeet je spullen niet! Tot maandag!

Meester Bas

b2s-2.jpg