Groep 6B

De bijzonderheden van 20 april
20-04-2018
Het laatste nieuws

Hallo allemaal!
Wat een megaweek was dit! Het was ineens lekker weer en we waren veel buiten. Op donderdag was er een kofbalclinic in het zand. De kinderen waren dus lekker buiten aan het sporten. 
Op vrijdag werd er gerend voor een vernieuwd groen schoolplein. Wat hebben ze het goed gedaan zeg! Vanaf maandag mag het geld worden ingeleverd (Aub met bedrag erbij).
We hebben met Nieuwsbegrip deze week gesproken over Koningsdag en lintjes. Volgende week vrijdag is het alweer Koningsdag en kunnen de kinderen weer verkopen op de vrijmarkt.
Met rekenen hebben we gerekend met digitale tijden en de secondewijzer. Na de taaltoets is alles nog even goed herhaald. De spreekbeurten zitten erop. Fijn dat de onderwerpen zo verschillend waren.

Donderdag hadden tijd voor een aantal concentratieoefeningen. Een puzzel oplossen zonder aanwijzingen is nog best lastig. Ook maakten de kinderen een figuur door aanwijzingen op te volgen. 'Ga 1 hokje naar rechts, ga 10 hokjes naar beneden etc.' Ook dit was lastig, want ze zijn dan zo met het werk van een ander bezig. De juiste focus en het lukt je echt!

Er hangen supertoffe tekeningen in de klas. We hebben een Nederlandse week gehad. In de stijl van Blond heeft iedereen een typisch Nederlandse tekening gemaakt. Wat zien ze er goed uit!  Ook zongen we dagelijks 'Ik hou van Holland' kwam zelfs 'Het is altijd lente in de ogen van de tandartsassistente' voorbij.

Volgende week gaan we voor de eerste keer tuinieren. Let op: we lopen rond 08:30 uur naar de Kornoeljestraat. Zorg dus dat je op tijd bent. De boekjes gaan dinsdag mee naar huis, dus neem die op woensdagochtend mee naar school. Begeleiders, willen jullie ook om 08:30 uur aanwezig zijn? We verzamelen bij de plek van groep 6b. We leggen op dinsdagmiddag de boekjes vast op een stapel.

Volgende week is de laatste week voor de welverdiende meivakantie. Hoe ziet de week eruit? Check:

Maandag:

Dinsdag:
Boekje tuinieren mee naar huis (en pen alvast erbij doen:))

Woensdag:
Schooltuintjes ---> boekje mee naar school en pen mee

Donderdag:
Grote schoonmaak en spelletjesmiddag. Neem je een leuk spel mee?

Vrijdag:
Koningsdag en vrij !
Vakantie!!

Geniet van je weekend!
Meester Bas

De bijzonderheden van 13-4
13-04-2018
Het laatste nieuws

Hallo allemaal!
We hebben deze week de canon herhaald van de bezem, zongen opnieuw over de Dromendans en waren Fitlala met Kinderen voor Kinderen. U hoort het, er is weer veel gezongen. Ook 'Ik hou van Holland' kwam vrijdag voorbij.


We hebben met taal alles nog eens herhaald. Volgende week dinsdag is de toets. We hebben het volgende geoefend:
- enkelvoudige en samengestelde zinnen
- persoonsvorm en onderwerp
- aanhalingstekens
- werkwoorden met de stam + t 
Bij de toets komen ook de woorden uit de lessen voor. Alles kunnen de kinderen oefenen met de instapkaarten taal en woordenschat. De toets is maandag en gaat over thema 6.
De kinderen hebben ook een toets van natuur. Op vrijdag hebben we hier ook nog alles van herhaald. (thema 4)

Het dictee van de woorden van thema 6 is ook afgenomen. Dit waren woorden als opa's  en bezigheid. Met rekenen is er flink gerekend met breuken. Hoe groot is het stuk pizza als je met z'n vieren drie pizza's deelt bijvoorbeeld. Door te tekenen werd dit erg duidelijk.

Afgelopen dinsdag was het Buitenlesdag en hebben we tussen 11:00 en 12:00 uur buiten gewerkt. Er werd gerekend met de oppervlakte en getekend met topografie. Het was een succes!

Doordat er woensdag hard gewerkt was, konden we eerder beginnen met een nieuwe opdracht: maak een rebus van een spreekwoord. Iedereen koos een spreekwoord, zocht de betekenis ervan op en begon met tekenen,
Volgende week maak ik van alle vellen een boekje en heeft iedereen het spreekwoordenboek met rebussen van groep 6b!

We hebben met taal trouwens ook nog 't Kofschip X besproken bij de verleden tijd van werkwoorden met dezelfde klank. Professor Knoester en professor de Bruin kwamen langs om dit nog eens te herhalen.
De stappen zijn:
1. hele werkwoord -en
2, kijk naar de laatste letter
3. te/ten  of de/den

Met De Vreedzame School zijn we verder gegaan met het blok 'gevoelens'. Kinderen interviewden elkaar en leerden elkaar nog beter kennen. We gaan uiteindelijk een biografie schrijven over iemand. Hoe interessant is dat ?!

Het huiswerk (digitaal) is goed gemaakt. De tekst ging over geluidsoverlast. Goed om dit dus ook eens thuis te doen. 

De weektaak is weer ietsjes uitgebreider. We hebben nu ook Taal Actief op de weektaak gezet. De kinderen gaan dan allemaal 10 minuten op de computer oefenen met dat wat in de les is behandeld. Als de weektaak af is, heeft iedereen de kans om te werken aan keuzeopdrachten. Het werk wordt door de kinderen zelf nagekeken en zo nu en dan pak ik een aantal boekjes uit de inleverbakken. 

Het is gelukt!!! We hebben het moordspel opgelost! Yes!! Vraagt u er thuis maar naar. :)

Volgende week is de sponsorloop. Elke dag hebben we gesproken over een groen schoolplein, de sponsoren en het geld. We hebben voorspeld wat wij als groep binnenhalen. De kinderen lopen op vrijdagmiddag. Welke ouder kan meelopen naar het Stokroosveld en  daar toezicht houden met mij op de groep? Mocht er iets zijn, dan is er altijd iemand extra. Graag via de mail even reageren.  Lopen alle ouders van groep 6b ook mee ???? Ik doe ook mee :)

Volgende week is ook de korfbalclinic. De gymles is daarom op donderdag op een andere tijd.

Huiswerk: toets taal --> dinsdag , toets natuur thema 4 --> vrijdag

De agenda:

Ma
Concentratieoefeningen :) Luister en doe !
Gym 

Di
Taaltoets thema 6
Crea Nederland

Wo

Do
Gym

Vr
Toets natuur

Sponsorloop --> We gaan voor een groen schoolplein!

De bijzonderheden van 6 april
06-04-2018
Het laatste nieuws

Goedemiddag allemaal!

De week was iets korter. Maandag werd er massaal naar de verstopte eieren gezocht  en was de chocolade niet aan te slepen. We startten op dinsdag daarom met het paaspraatje. Iedereen mag na t weekend iets vertellen. Zo vergeten we niemand en bovendien is het gezellig.
Juf Tessa gaf de reken-en taalles. De rekenles ging over breuken op de getallenlijn en de taalles over aanhalingstekens. Dit hebben ze goed begrepen. Verder hebben we 'zogenaamd' tapijt gelegd in de kamer van Fons. Het ging natuurlijk om de oppervlakte. Ook wilde ik geen reigers meer bij mijn vissen en moesten we een net kopen voor over de vijver. Ook dit was gewoon het berekenen van de oppervlakte.

De vierde les van natuur ging over wrijving en tandwielen. We bekeken een aantal filmpjes. Full Proof is een voorbeeld van zo'n filmpje. In dit programma worden allemaal proefjes gedaan, zodat duidelijk wordt wat bijvoorbeeld wrijving is. Superhandig! 
De 29 monsters uit groep 6b maakte allemaal hun eigen monster van klei. Ze zien er superleuk uit en ze werkten zeer serieus. 

Het gaat goed in de klas. Het blok van De Vreedzame School gaat over gevoelens. De kinderen kennen elkaar heel goed en horen soms nog wat nieuwe dingen. Fijn dus om 1 x per week De Vreedzame School te geven. Je merkt na al die lessen en activiteiten een enorm positieve sfeer. Dit is ook tijdens het buitenspelen te zien. 
De gevoelsschriften zijn eerder al uitgedeeld en worden weinig gebruikt. Weet dat de kinderen het schrift mogen gebruiken en inleveren wanneer zij dit zelf willen.

We hebben tussendoor gezongen. Het nieuwe lied van Kinderen voor Kinderen (inclusief een beginnend dansje) is aangeleerd. Dit zullen we nog wel regelmatig zingen de komende tijd. Ook was er tijd om het moordspel van de Lama's en levend memory te spelen.

De stelopdracht is door iedereen ingeleverd. De kinderen moesten een spannend verhaal schrijven. Deze les werd gegeven door juf Jantine (vorige week). 

Deze week waren er 2 toetsen: studievaardigheden (Blits) en verkeer. Voor deze toetsen was leren niet nodig, want ze hadden alle lessen immers al gehad. Het komt er bij zo'n toets op aan dat je rustig leest en vooral echt met de opdracht bezig bent.
 
Vrijdag was de laatste keer Creabizz. Hiermee sluiten we Creabizz voor dit schooljaar af. 

Op 20 april is de sponsorloop. De informatie is al eerder naar alle ouders verstuurd. De kinderen hebben de brief ook meegekregen en kunnen dus op zoek naar sponsoren. Ik heb alles aan ze uitgeled. Hoe tof is het als straks heel 6b rent als een malle! Doen jullie als ouders ook mee???

Er is huiswerk voor volgende week:
1. Toets geschiedenis thema 4 (slavernij)
2. Nieuwsbegrip Digitaal   ------> de kinderen kunnen inloggen op Nieuwsbegrip.nl  , dan maken ze 'Andere tekstsoort' en 'Woordenschat ''bij de tekst 'Decibel grens bij concerten' 
   Iedereen heeft een eigen inlognaam voor Nieuwsbegrip. Dit hebben ze opgeschreven en meegenomen naar huis. Zijn ze dit kwijt, laat ze het opschrijven in de klas. Ik wil op vrijdagochtend de resultaten bekijken. 

Ik hoop dat u met uw kind bespreekt/plant wanneer het huiswerk gemaakt moet worden. Het niet maken van het huiswerk is voor anderen vooral niet netjes. Zij maken het immers ook. Lukt het niet, laat dit dan weten, zodat iedereen op vrijdagochtend echt het huiswerk heeft gemaakt.

Dinsdag is het Buitenlesdag en gaan we, als het droog is, van 11:00 tot 12:00 uur buiten 2 dingen doen. Activiteit 1 is een rekenactiviteit en 2 heeft te maken met opografie. Interessant dus!

De agenda voor volgende week:

Ma
Gym

Di
Buitenles van 11:00 - 12:00 

Wo

Do
Gym
Toets geschiedenis

Vr
Nieuwsbgegrip Digitaal gemaakt




De bijzonderheden van 29 maart
29-03-2018
Het laatste nieuws

Goedemiddag!
Op 24 maart om 02:52 uur is Raaf geboren. De kinderen hadden allemaal een leuke kaart gemaakt. Ik heb ze met veel plezier gelezen. Dank allemaal!!
Op deze groep kan ik alleen maar trots zijn! Wat hebben ze het goed gedaan de afgelopen week. Maandag heeft juf Amanda lesgegeven, dinsdag was juf Jantine er en woensdag stonden juf Annemarie, juf Hannie en juf Jennemiek voor de klas tijdens de De Grote Rekendag. De kinderen hebben onwijs goed gewerkt! 

Donderdag hebben we lekker ontbeten. Bedankt voor al het lekkere eten en drinken. Er was veel over, maar dat komt thuis vast op. De kinderen nemen alles weer mee.

We hebben Blits gedaan na de pauze en Mirko en Tijn hadden hun spreekbeurt.  Ook is er gewerkt aan de stelopdrachten.

De volgende kinderen nemen de opdracht mee naar huis om af te maken:
Lennaert, Fons, Thijn Vos. Graag dinsdag inleveren dus. (Hier hebben ze zelf voor gekozen).

Tijd voor een lang weekend! De kinderen hebben geen huiswerk. 

Ma-
Tweede Paasdag -= vrij

Di
Sb. Nina en Nathan

Wo

Do
Gym
Sb. Viggo

Vr
Creabizz
Sb. Emma K

Fijne dagen!!!!
Meester Bas


De bijzonderheden van 23 maart
23-03-2018
Het laatste nieuws

Hallo allemaal!
We gaan tuinieren! De mensen van milieueducatie kwamen maandag langs om te vertellen wat we waar allemaal gaan doen. Superleerzaam en vooral ook afwisselend. De kinderen hebben een boekje met informatie. Dit boekje nemen ze bij elke bijeenkomst mee. 
Inmiddels heb ik genoeg ouders om de groep te begeleiden.

Het huiswerk is weer goed gemaakt. De kinderen hebben weer geoefend met een afstandslijntje en met de schaal. Volgende week hebben de kinderen creatief huiswerk. Op donderdag is het paasontbijt. Neem je eigen bestek mee! De kinderen krijgen een 2 x een A3 mee. Hier maken ze een paasplacemat op. (Woensdag inleveren!) Dit mag met stiften, kleurpotloden, geprinte plaatjes etc... Lekker ontspannen en creatief bezig zijn. Dat kunnen ze hoor, want de klas zit er gezellig uit met alle paasknutsels. Iedereen heeft zich inmiddels ingetekend om iets mee te nemen voor het paasontbijt. Op donderdagochtend mogen de spullen gelijk om half 9 de klas in. Ik zorg dat de tafel gedekt is en dat we lekker kunnen ontbijten. Bonnetjes kunnen worden ingeleverd. Trek je je pyjama aan? 

De presentaties van de muurkranten zitten erop. Hiermee hebben we het thema afgesloten. De muurkranten zien er geweldig uit! Overigens is het thema niet helemaal afgesloten, want met aardrijkskunde zijn we gestart met het nieuwe blok: Wat geloof jij?

Met geschiedenis hebben we gesproken over slavenliederen. Er zaten geheime boodschappen in zo'n lied. We hebben ook nog gezongen, maar dit was geen slavenlied. 'De domste dingen' is nog een paar keer gezongen en uiteraard kwamen de ouderwetse kinderliedjes weer voorbij na het spel 'levend memory'. 

Het zelfstandig werken loopt nog steeds lekker. Vanaf 8:45 uur wordt er geflitst en gaan kinderen op spellingwerk en de rest is bezig met de verplichte onderdelen. Na de verplichte onderdelen is er altijd tijd voor extra werk. Dit zijn diverse opdrachten. Dit keer kunnen kinderen onder andere perspectief tekenen en rekenen met Romeinse getallen. Ook hebben ze allemaal een boekje met uitdagende opdrachten. Rustig lezen mag natuurlijk ook.

Met De Vreedzame School hebben we het gehad over conflicten en de manieren van reageren. Dit was een interessante les.

Volgende week is een wat korter lesweekje. Op vrijdag zijn de kinderen vrij, dus deze dag vervalt. Op woensdag is De Grote Rekendag. Dit keer staat deze dag in het teken van verhuizen. Wie o wie heeft er een aantal verhuisdozen over? En wie o wie heeft een rol afplaktape over en gebruikt de rol niet meer :) ?
Ook gaan we volgende week weer door met de spreekbeurten. De afgelopen week hebben we alles gehoord over de olifant, de aarde, de computer en het noorderlicht.

De agenda:
Ma
Gym

Di

Wo
Huiswerk inleveren

Do
Paasontbijt ---> Bestek mee !!
Gym

Vr
Goede Vrijdag = Vrij

Geniet van je weekend en ik zie je daarna weer!
Meester Bas

De bijzonderheden van 16 maart
16-03-2018
Het laatste nieuws

Goedemiddag!
Wanneer ben je rijk? Hier hebben we lang over gesproken. Je kunt heel veel geld op je bankrekening hebben, maar ben je dan rijk? Er waren volgens de kinderen veel belangrijkere dingen die te maken hebben met rijk zijn. Dit onderwerp kwam niet zomaar langs. Het was de Week van het geld. Afgelopen donderdag kwam Masja Brouwer in de klas en hebben we de cashquiz gespeeld. Deze quiz heeft alles te maken met omgaan met geld. 

Er is de afgelopen week hard gewerkt. Met rekenen hebben we alle onderdelen nog eens herhaald. Zo kwamen de breuken weer langs en het rekenen met tijd. Op donderdag hebben we uitgebreid de schaal besproken. Wat betekent het nou als ergens staat 1:200 ? En wat kun je met het afstandslijntje op een kaart? We hebben zelf een plattegrond getekend met een afstandslijntje. Ook zijn de lengtes van de straten berekend.

Taal ging deze week over afleidingen en samenstellingen (handig - handdoek). Met geschiedenis hebben we gelezen en gesproken over het werk op de plantages. Wat bizar dat dit allemaal heeft plaatsgevonden. 
Er is weer een toets Nieuwsbegrip gemaakt. Kinderen kunnen dan laten zien wat ze in huis hebben. Grappig om te zien dat veel kinderen direct startten met het lezen van de tekst. Na 10 seconden waren mijn vragen: "Wie is er al aan het lezen? " en 'Wie is er eerst aan het voorspellen?" Bijna iedereen was al aan het lezen....  Geloof me, voorspellen is een enorm goede strategie.

Het project over het geloof verloopt goed. De muurkranten zijn af en dinsdag geeft elk groepje een presentatie. Zo weten we in een keer veel meer van verschillende geloven.

Met muziek is er een nieuw lied aangeleerd: Domste dingen. Het liedje gaat over de lente en een beetje over verliefdheid. De meiden zingen, de jongens rappen. Er zijn ook kinderliedjes als 'De mosselman' en '2 emmertjes water halen' gezongen. Zodra iemand niet binnen 2 minuten levend memory kan spelen, moet hij/zij een liedje voor de klas zingen. Dit is echt leuk, want we doen daarna natuurlijk allemaal mee!

De meester gaf deze week ook een spreekbeurt. De spreekbeurt ging over het gezegde en het onderwerp. Dit was niet zo blijven hangen, dus een spreekbeurt was nodig. Er was ook ruimte voor vragen, tips en tops. Gaat u er maar vanuit dat alleen de eerste 2 behandeld werden. Mijn resultaat was niet erg hoog :(.

De andere spreekbeurten verliepen overigens erg goed. We zijn geinformeerd over natuurlijk zien, grotten, de rode panda, stokstaartjes en doodshoofaapjes. Stuk voor stuk waren het leuke en leerzame onderwerpen.

De les van De Vreedzame School ging over gevoelens. Iedereen heeft een gevoelsschrift gekregen. Ze kunnen hier opschrijven wat ze bezighoudt en wat ze wel of niet willen delen.

Volgende week een nieuwe en vooral gezellige week. Grote kans dat ik er niet ben op een van de dagen.
De kinderen hebben huiswerk:

- maken van een staafgrafiek
- berekenen van de afstanden met een afstandslijntje
- opmeten van tijd

Vragen? Stuur uw kind langs :)

Maandag:
Gastles schooltuintjes (er komt iemand vertellen wat we allemaal gaan doen)
Gym
Spreekbeurt Yanick

Di
Presentaties muurkranten
Spreekbeurt Birk
Crea Pasen

Wo

Do
Toets rekenen blok 4
Gym
Spreekbeurt Dylann

Vr
Toets rekenen blok 4
Creabiz ronde 2
Spreekbeurt Kate

Geniet van je welverdiende weekend en tot maandag (denk ik?)

Meester Bas

Bijzonderheden 9 maart
09-03-2018
Het laatste nieuws

Hallo allemaal!
We zijn weer begonnen na een koude vakantieweek. De rapportgesprekken zijn gevoerd. Fijn om iedereen weer even gesproken te hebben!
We zijn begonnen met een nieuw project. Dit keer is het thema (schoolbreed) 'het geloof'.  In projectgroepjes wordt gewerkt aan een bepaald geloof. De kinderen doen de komende week onderzoek en presenteren hun verworven kennis de week erop. Interessant om te horen hoe verschillende geloven in elkaar zitten. 

Met rekenen hebben we gerekend met grammen en kilogrammen. Juf Tessa gaf deze les. Daarna gaf ze de herhalingsles van taal. Goed dat bepaalde onderdelen nog even herhaald zijn, want maandag is de toets al. De kinderen kunnen de themawoorden en de instapkaarten van taal verkennen van thema 5 weer doornemen.
Waar gaat de toets over?
- voegwoorden (kunnen ze van 2 zinnen 1 zin maken? Let op de komma!)
- het gezegde (alle werkwoorden in een zin, dus ook de persoonsvorm)
- zet je achter JE een t of niet? Is het 'Je loop naar de bakker'  of  'Je loopt naar de bakker' ? 
  Is het  'Wandel je naar school' of 'Wandelt je naar school?
- themawoorden thema 5
- onderwerp/ persoonsvorm

Het huiswerk : leren voor de toets. Gebruik de instapkaarten om nog even te oefenen.

Wat we verder gedaan hebben:
Met Engels zijn we gestart met een nieuwe unit: travelling around. We hebben daarvoor nog even wat onderdelen uit eerdere units herhaald. Bij Blits ging het om de inrichting van een pretpark en gebruikten we de windroos weer eens. Met verkeer ging het over voorrangsregels en met geschiedenis hebben we lang gesproken over de slaverij. Dit is een pittig en heftig onderwerp. Maandag gaan we hier mee door.
Voorspellen stond centraal bij Nieuwsbegrip. Deze week ging de tekst over een week zonder vlees. De kinderen wisten eigenlijk al waar de tekst over ging, dus werd het lezen en het begrijpen van de tekst ineens heel simpel. Mooi!
De laatste dag van de week waren we te gast in het Kinderboekenmuseum. Begeleiders: bedankt! Het was een leuke gastles.

Kort samengevat: Het was een leerzame, leuke en vooral gezellige week!

De agenda:

Ma
Gym
Toets taal thema 5

Di
Project

Wo

Do
Gastles Week van het Geld
Gym

Vr
Creabizz 1

Geniet van je weekend en ik zie je maandag!
Meester Bas

De bijzonderheden van 23 februari
23-02-2018
Het laatste nieuws

Hallo vakantiegangers!

Jullie hebben het verdiend hoor, een week vakantie !!!!! 
Wat is er hard gewerkt zeg. We hebben veel met maatjes gelezen. Vloeiend en Vlot is hierbij veel gebruikt. Iedereen heeft iemand om woordrijtjes en zinnen mee te lezen. Ook hebben we klassikaal nog een aantal woorden gelezen. Lezen gebeurt op school, maar moet zeker ook thuis plaatsvinden. Lees bijvoorbeeld om en om een stukje voor. 
Met rekenen hebben we veel gedaan met breuken. Als een kwart van een taart nou € 1,50 kost, wat betaal je dan voor een hele taar? Andersom hebben we het ook berekend. Als een hele taart € 12,00 kost, wat betaal je dan voor een zesde deel? 
Dit waren pittige lessen, maar wat deed iedereen goed mee! Ik heb in de keuzebakken extra bladen neergelegd met digitale klokken. Dit gaat al erg goed, maar kan bij sommige nog iets beter. Een extra uitlegmoment kan al helpen, dat bleek! 
Met Nieuwsbegrip hebben we vooral veel gesproken over de donorwet. Deze lessen zijn leuk, omdat iedereen mee kan praten. We kwamen erachter dat we al veel wisten! Dan is een tekst echt een stuk makkelijker te begrijpen.

De opstekers zijn weer opgepakt en je kunt dus in het zonnetje gezet worden. Met De Vreedzame School zijn we gestart met het blok 'gevoelens'. Ook hebben we gestemd voor de mediatoren. Sarah en Tara zijn het geworden. De kinderen hadden een belangrijke stem, maar ik heb ook nog goed gekeken met juf Tessa. De brieven zagen er goed uit. Het stemmen ging zeer serieus en anoniem. Zij zullen opgeleid worden door meester Peter. 

De lessen van spelling gingen onder andere over woorden waar je 'zje' hoort, maar 'ge' schrijft. Ik had allemaal plaatjes van woorden uit deze categorie op het bord gezet en de leerlingen bepalen dan wat de regel is. Ook hierbij doet iedereen mee... Welke regel is het?

Er is hard gewerkt aan de stadions van de Olympische Spelen. Er zijn groepjes die echt nadenken over een ontwerp, maar er zitten ook groepjes bij die 'gewoon' beginnen. Vaak bleek dat dit niet de goede manier is.... Een leerzaam proces dus!

Huiswerk 1:
Na de vakantie starten we met een thema. We gaan hier een aantal weken aan werken. We gaan het hebben over het geloof en de tradities. De kinderen hebben maakwerk voor de vakantie. Maak een woordweb. (of op de computer of op een leeg blad met een pen/potlood. Zet in het midden het woord 'Geloof' . Zoek op welke geloven er (met name) in Nederland voorkomen en welke in de wereld erg groot zijn. Breid het woordweb zoveel mogelijk uit. Dit is de startopdracht voor het project. Inleveren moet al op dinsdag na de vakantie!

Huiswerk 2:
Ook hebben de kinderen tijd nodig voor hun spreekbeurt. De brief met aandachtspunten is verstuurd via de mail. Ook hebben de kinderen de brief, met datum voor de spreekbeurt, meegekregen. Ik wil jullie als ouders vragen om de kinderen veel aan het werk te laten. De spreekbeurt is van de kinderen. U kunt ze uiteraard wel helpen, maar maak niet de hele presentatie. Dit is nou net zo leerzaam voor kinderen.
Het gaat ook echt niet om de Powerpointpresentatie. Het gaat om de informatie voor de kinderen uit de klas. Wat ga je vertellen en waarom? Waarom kies je voor dit onderwerp en hoe ga je je presentatie indelen. Oefen het thuis en laat het zien aan familie, buren etc... De kinderen kiezen zelf een onderwerp. Prima als het over een dier gaat, maar zorg dan dat het echt iets nieuws bevat. De kinderen hebben er nog lang de tijd voor. Ze moeten natuurlijk op tijd beginnen met de spreekbeurt. 


Na de vakantie gaan de rapporten mee. De rapportavonden zijn ook na de vakantie. Ik heb via de mail de intekenlijst meegestuurd. Een gesprek duurt echt maar 10 minuten. In die 10 minuten wil ik jullie de grafieken laten zien van de gemaakte Cito's.  Ik weet dat 10 minuten snel voorbij zijn, dus we gaan die tijd effectief gebruiken :)
Kijk na de vakantie goed naar het rapport en stel de vraag op de rapportavonden. 
Het zou kunnen dat de toets van Cito hoger is dan de toets van de methode. Methodetoetsen worden na een aantal lessen afgenomen. Bij spelling wordt na de lessen bijvoorbeeld een dictee afgenomen. In dit dictee zitten woorden uit een eerder aangeboden categorie. Dit is ingeoefend. Bij toetsen van Cito komen alle aangeleerde onderdelen ineens langs en moet, uit de rugzak vol kennis, de juiste manier worden gehaald. Het kan dus zijn dat Cito en methode niet op elkaar aansluiten.
Ook zijn bij kinderen, waarvan het leesniveau wat tegenvalt na het lezen van woordjes, AVI-kaarten afgenomen. Dit zijn leeskaarten met zinnen waaruit het AVI-niveau rolt. Dit zijn misschien al wat antwoorden op uw vragen:)
Natuurlijk is het allerbelangrijkst dat uw kind goed in zijn of haar vel zit. Dan komt de rest vanzelf! 

De kinderen zitten inmiddels in nieuwe groepjes en we gaan na de vakantie  heel langzaam al richting het laatste gedeelte van groep 6. De tijd vliegt zeg!  Eerst zijn de kinderen toe aan een welverdiende vakantie.
Het zou kunnen zijn dat Mady in de vakantie bevalt van onze 2e zoon. Er komt een spannende tijd aan. Uiteraard zal ik u op de hoogte houden als de rapportavonden hierdoor komen te vervallen. 

 

Agenda:
Maandag:
Rapport mee
Gym

Dinsdag
Huiswerk inleveren

Woensdag
Rapportgesprekken

Donderdag
Rapportgesprekken
Gym

Vrijdag
Les Kinderboekenmuseum 10:00 - 12:30   ---> Let op : Er is die dag geen overblijf

Geniet van de vakantie en we spreken elkaar weer in maart!

Meester Bas

 

 

Olympische Spelen
22-02-2018

IMG_2044.jpg

IMG_2045.jpg

IMG_2046.jpg

IMG_2048.jpg

IMG_2049.jpg

IMG_2051.jpg

IMG_2052.jpg

IMG_2053.jpg

IMG_2054.jpg

De bijzonderheden van 16-2
16-02-2018
Het laatste nieuws

Hallo allemaal,
Volgens mij is iedereen in de klas nu ziek geweest. De afgelopen week was ik ziek, maar gelukkig kon ik op vrijdag weer aan de slag. De groep is op dinsdag verdeeld. Op woensdag heeft meester Freek lesgegeven en op donderdag was juf Jennemiek er. Vrijdag was ik er weer!
De kinderen zijn begonnen aan de stadions voor de Olympische Spelen. We hebben er vrijdag over gesproken. Die schaatsploeg doet het goed zeg!
De toets van natuur is vrijdag afgenomen. Verkeer stond op het programma, maar die verplaats nog even. Ook heb ik het stemmen voor de mediatoren verplaatst. Wil je mediator zijn in groep 7 en misschien ook 8? Schrijf dan een briefje en lever dit maandag in.

Er is huiswerk voor volgende week:

1- Leerwerk -> toets aardrijkskunde thema 3 (toets is donderdag)

2 - Denkwerk -> Denk na over het onderwerp van je spreekbeurt. Volgende week hangt de inschrijflijst er. Bedenk een interessant onderwerp. De komende weken ga je hier mee beginnen thuis. Kies niet voor het uitleggen van de voetbalregels als je ze al kent. Verdiep je in een onderwerp, maak woordspinnen en vertel de klas alles over dit bijzondere onderwerp. Twijfel je? Vraag het aan mij. De aandachtspunten voor de spreekbeurt krijgen de kinderen volgende week mee.

3 - Doewerk - Oefenen digitaal en analoog klokkijken via: http://www.spelletjesplein.nl/rekenen-tijd/


Na de vakantie gaan de rapporten mee naar huis. Door de drukte de afgelopen tijd zijn we niet meer toegekomen aan het ontwikkelingsboekje. De resultaten staan allemaal op de rapporten. We bespreken dan in maart wat belangrijk is voor de komende tijd en we kijken natuurlijk terug.
De avonden zijn gepland op 7 en 8 maart. Stel dat Mady net in die week bevalt, zal de rapportavond worden verplaatst. U wordt uiteraard op de hoogte gebracht.

Fijn dat het lesprogramma afgelopen week doorgegaan is en we volgende week nog een weekje hebben voor het vakantie is. We gaan er een gezellige week van maken en op vrijdagmiddag 14:59 uur aftellen!

De agenda:

Ma
Gym
Kiezen Mediatoren 

Di

Wo

Do
Gym
Toets aardrijkskunde thema 3

Vr
Laatste lesdag voor de voorjaarsvakantie
Grote schoonmaak
Neem je in de middag een gezelschapsspel mee? 
Alle knutsels gaan ook mee naar huis

Geniet van je weekend! Tot maandag!
Meester Bas

De bijzonderheden van 9 februari
09-02-2018
Het laatste nieuws

Hallo allemaal!
Dat was even wennen met veel minder leerlingen. Er waren een hoop zieken de afgelopen week. We hebben de lessen een beetje aangepast. 
Met rekenen hebben we onderdelen die nog lastig waren goed herhaald. Ook deden we 'De Grote BreukenQuiz'. Met een whitebordje in de hand, lieten de kinderen zien dat ze de breuken goed beheersen. 
We hebben ook 'Als je 100 hebt, ben je af' gespeeld. Bij dit spel moet je de ander op precies 100 zien te krijgen. Vraag er thuis maar naar..Leuk spel voor aan de eettafel:)

Met geschiedenis hebben we de lessen nog doorgenomen. Het regende feitjes! Wat wisten de kinderen nog veel van dit thema! Dat was mooi, want op vrijdag was de toets. Aanstaande maandag doen we hetzelfde met natuur, want volgende week vrijdag is de toets van natuur thema 3.

We speelden tussendoor Lingo in teams. Het team dat het woord raadt, mag blijven staan. 

De huiswerkopdracht beviel goed geloof ik. We hebben donderdagmiddag gekeken naar de verschillende sporten. Ook hebben we een aantal sporten uitgekozen waarvan we de wedstrijdruimte gaan maken. Heb je thuis piepschuim, wc-rolletjes en ander goed knutselmateriaal? Neem het maar mee! De kinderen krijgen 2 x huiswerk. Een van die opdrachten is dus om uit te zoeken wat je nodig hebt om de wedstrijdruimte te maken. Neem dit dus ook mee :)
Het andere huiswerk is dus de toets natuur. Vrijdag neem ik de toets af.

Hebben we verder nog veel gedaan? Jazeker!
- breuken op een getallenlijn benoemen
- samenstellingen schrijven met spelling 
- persoonsvorm met of zonder t  (Ik loop naar school. Loop je naar school? Jij loopt naar school)
- het aardgasnetwerk werd besproken tijdens de les aardrijkskunde. We weten nu wat je moet doen als je gas ruikt of er een lekkage is. Superhandig!
- er is veel gelezen
- voor Valentijnsdag hebben de kinderen iets gemaakt voor iemand. Maak iemand blij.... Wie weet is het voor u woensdag!

Denk nog even aan de sollicitatiebrief voor de mediatoren. Wil je mediator zijn? Schrijf dan een brief... Vrijdag gaan we stemmen!

Agenda:

Ma
Gym

Di
Crea project Olympische Spelen

Wo

Do
Gym
Crea project Olympische Spelen

Vr
Toets natuur 3

Genoeg voor deze week. Volgende week een nieuwe week vol gezelligheid!
Geniet van het koude weekend!

Meester Bas

Bijzonderheden 2-2
02-02-2018
Het laatste nieuws

Goedemiddag!

Mediatoren
Huiswerk: Olympische Spelen.. Welke sporten? Verdiep je in de sport

Bijzonderheden 2-2
02-02-2018
Het laatste nieuws

Hallo allemaal! Wat fijn dat je er bent!
We hebben het liedje gezongen en de polonaise weer gelopen. Dit was ook nodig, want de kinderen hebben veel toetsen gemaakt de afgelopen tijd. Zo was er tijd voor ontspanning. 
We zijn bijna klaar met de toetsen......De toets Basisbewerkingen moet door een aantal nog worden gemaakt. De rest is klaar en ingevoerd.
De bloktoets van rekenen is ook afgenomen en volgende week besteed ik aandacht aan dat wat nog niet (voldoende) beheersd wordt.
Volgende week begint juf Tessa met haar stage. Ze zal de eerste dagen kennismaken met de klas en vooral observeren.  Uiteindelijk zal ze lesjes gaan geven. 

We zijn vrijdag in het Museum voor Communicatie geweest. Het was superleerzaam en bovendien was het erg leuk! 

Ik heb met de kinderen gesproken over mediatoren. Kinderen kunnen zich opgeven om mediator te worden. Ze worden dan opgeleid door meester Peter en kunnen vanaf groep 7 worden ingezet. Een mediator luistert goed naar beide partijen bij een conflict. Een goede mediator stuurt naar een oplossing, maar zegt niet gelijk wat een oplossing kan zijn bij een ruzie of een conflict. De training bestaat uit een aantal bijeenkosten.
Ik heb met de kinderen afgesproken dat ze een solliciatiebrief schrijven met daarin de reden(en) om mediator te worden. Wat maakt jou tot een goede mediator? De brieven kunnen vanaf volgende week worden ingeleverd.

Er is voor volgende week leer- en maakwerk:
1. Leerwerk: toets geschiedenis ---> op schooltv.nl staan veel filmpjes, o.a. de Gouden Eeuw!

2.Maakwerk: zoek uit welke sporten bij de Olympische Winterspelen horen. Verdiep je in 3 sporten, in de ruimte waar de sport beoefend wordt en wat de sport inhoudt....
Lever je onderzoek in. Dit mag met plaatjes, teksten etc.  Je maakt bijvoorbeeld 3x een woordweb over die sport. Je zoekt er wat plaatjes bij en weet zo veel meer over die sport. Het mag op de computer worden gemaakt, maar je kunt het ook schrijven/tekenen. Kijk vooral ook naar de plek waar de sport wordt beoefend. Hoe ziet de wedstrijdbaan eruit?

Waarom? We gaan binnenkort een Olympisch dorp maken! Dit wordt weer een goede samenwerkingsopdracht. Supertof! Vragen over het huiswerk? Kom zeker even langs met je vraag (de kinderen dan :) )

Volgende week gaat groep 8 op kamp en die week is er geen gym. Maandagochtend zwaaien we de kinderen uit rond 09:00 uur. Op die dag  gaan we extra naar buiten. Dat is wel even lekker!
Denken jullie nog aan de rapporten?

De agenda tot slot:

Ma
Geen gym
Juf Tessa komt voor de 1e keer

Di

Wo
Margedag

Do
Inleveren huiswerk

Vr
Toets geschiedenis

Fijn weekend!
Meester Bas

Bijzonderheden 26-01
26-01-2018
Het laatste nieuws

Goedemiddag allemaal!

En zo is het alweer bijna februari en zit de eerste maand er alweer op. De tijd vliegt voorbij! We hebben een gezellige week gehad. De toetsen waren niet zo gezellig, maar de sfeer tijdens de toets was goed. Iedereen was geconcentreerd aan het werk en stil. Zo heeft iedereen dus ook de tijd gehad om zijn of haar toets af te ronden.
Vandaag is de rekentoets afgemaakt en volgende week gaan we door met de laatste toetsen van Cito.
Op maandag en dinsdag nemen we spelling af. Ook is er tussendoor een toets rekenen op de computer. Hierbij gaat het weer om het tempo en natuurlijk de goede antwoorden. Ook wordt de leestoets volgende week afgenomen.

We hebben tussendoor nog gesproken over de VOC, het gebruik van water, het opzoeken van woorden in een woordenboek, feiten en meningen en de kinderen kunnen de tijd in het Engels zeggen. De basis is er. We hebben veel tijden besproken en dit ging best lekker! 

Bij Met Sprongen Vooruit hebben we het schrapspel gespeeld. De kinderen moeten d.m.v. een vaste vraag het juiste getal raden. Zo kun je bijvoorbeeld vragen: Is het deelbaar door 4 ?  Als het antwoord nee is, strepen ze alle getallen t/m 100 weg. Uiteindelijk blijft er, na een aantal vragen, 1 getal over.
Ook was er tijd voor andere energizers zoals levend memory, actie-reactie, de dierenwinkel, het moordspel en natuurlijk de 2 opstartvragen.

De opstartvragen blikken vaak terug op iets wat de kinderen eerder hebben geleerd, of juist nog krijgen. Ook kan het een raadsel zijn waarbij iedereen meedenkt.
Heeft u trouwens het rapport nog thuis? Graag z.s.m. inleveren! Dank !

In de klas hangen allemaal 3d-gezichten. Ze zien er onwijs tof uit! De kinderen vertellen er thuis wel over. :)

Voor volgende week is er leerwerk. De toets van taal is dinsdag. Dit keer is het thema 4.Het gaat om:

-zelfstandig naamwoorden en het meervoud ervan
- het verdelen van een zin in zinsdelen (dit hebben we tussendoor ook geoefend tijdens de lessen)
- het benoemen van de persoonsvorm in de verleden tijd
- plaatsen van komma's 
- de woorden uit de lessen

Alles is te oefenen via de meegestuurde instapkaarten. (woordenschat en taal verkennen)
Binnenkort start juf Tessa met haar stage in groep 6b. Spannend! Ze komt maandagmiddag na schooltijd even langs om de planning te bespreken. 

De agenda voor volgende week:

Ma
Gym
Cito Spelling

Di
Creabiz
Cito Spelling
Taaltoets thema 4

Wo
Start toets rekenen (methodetoets)

Do
Gym

Vr
Museum voor communicatie

Geniet van je welverdiende weekend!
Tot maandag!
Meester Bas

Bijzonderheden 19-01
19-01-2018
Het laatste nieuws

Hallo allemaal!
Het is ongelooflijk hoe lekker de weken verlopen. Bij binnenkomst gaat iedereen rustig opstarten en om 08:45 uur wordt er in stilte gewerkt... Nou ja, met een zacht muziekje dan. Dit gaat goed en er is tijd om extra instructie te geven.
Ik heb met de kinderen gesproken over vastlopen tijdens je werk. Het is goed om een vraag te stellen, maar het is nog beter om het zelf eerst nog eens te proberen. Uiteindelijk kun je veel meer! Je ergens in verdiepen en ergens tegenaan lopen, daar gaat het om! Hoe tof is het dan als het vervolgens lukt zonder hulp? 

Dat ze dit kunnen hebben ze trouwens bewezen afgelopen dinsdag. Er was een feestje georganiseeerd. Dit gaf me een heel goed gevoel, want het kwam echt uit de kinderen. Ze hebben zelf de hele organisatie op zich genomen en het was dus ook echt een feestje! 

Is er dan nog wel iets geleerd vraagt u zich af? Jazeker:
- wanneer schrijf je een komma? We leerden 3 manieren
- hoe zat het met de ontdekkingsreizen en welke routes namen ze? Dit was de geschiedenisles.
- wat kun je met je zintuigen en waaruit bestaat je oog? Hier ging de natuurles onder andere over,
- wat doe je op welke tijden, maar dan in het Engels
- hoe lees je grafieken, hoe maak je grote keersommen en kun je gedachten lezen? Jazeker, dat bleek tijdens de rekenlessen
- energiedrankjes zijn niet goed voor je. Verbieden of juist voorlichting geven? Dit was een leuke les!
- spreekwoorden en hun betekenissen
- en nog veel meer!

De toetsperiode van Cito is begonnen. Afgelopen donderdag en vrijdag is de eerste toets begrijpend lezen gemaakt. Maandag en dinsdag het vervolg... 
Volgende week is ook de rekentoets van Cito. Belangrijk is het gebruik van uitrekenpapier. Zo min mogelijk uit je hoofd en dus zoveel mogelijk berekeningen maken!
De leestoets, spellingtoets en tempotoets rekenen komen er ook nog aan.

Volgende week is er weer maakwerk. ---> Inleverdag is donderdag! Neem dus samen met uw kind de bijzonderheden door en plan dan (of laat uw kind plannen) wanneer het maakwerk gemaakt wordt :)
Het maakwerk bestaat uit klokkijken, keersommen boven de tafel van 10 en studievaardigheden.


De agenda:
Ma
Gym
Toets begrijpend lezen

Di
Toets begrijpend lezen
Creabizz 2

Wo
Toets rekenen

Do
Gym
Toets rekenen
Huiswerk inleveren

Vr
Toets rekenen


Geniet van je weekend en ik zie je maandag weer!
Meester Bas

Bijzonderheden 12 -1
12-01-2018
Het laatste nieuws

Hallo allemaal!
We zijn weer begonnen! Vanaf nu bestaat groep 6b uit 29 kinderen. Welkom Thijn! Na een half uur praten over de vakantie van iedereen zijn we rustig gestart met de rekenles. Er is geoefend met digitale tijden en geldrekenen. Bij het optellen van geld hebben we ook met komma's gewerkt. De centen horen er natuurlijk ook bij. Ik wil jullie trouwens vragen om thuis even te oefenen met het klokkijken digitaal en analoog.
Met geschiedenis zijn we met het nieuwe thema gestart. De eerste les ging over ontdekkingsreizen en de boekdrukkunst. Dit zijn altijd leuke praatlessen. Volgende keer gaan we verder praten over o.a. peperduur. 
Ook met natuur zijn we met een nieuw thema gestart. Dit keer ging de eerste les over zintuigen, prikkels en zenuwen. Plaatjes op het digibord maakten vooraf al een hoop duidelijk.
Buiten is het koud en dus doen we wel iets aan de winter. Zo heeft ieder kind een eigen skicabine gemaakt. Het ziet er al erg leuk uit! 

Elke dag, behalve maandag, is de mogelijkheid om mee te doen met een extra instructie. Ook deze week is hier goed gebruik van gemaakt. Zo kwamen er kinderen zitten om samen met mij redactiesommen te oefenen. Ook vonden kinderen het prettig om nog eens te kijken naar de werkwoorden hebben, zullen, mogen, zijn, willen en kunnen. Er is gekeken naar de persoonsvorm en naar de verleden tijd.

De energizers gaan in het nieuwe jaar ook door. Deze week hebben we weer Lingo gespeeld. Ook trainden we het geheugen met : Ik ga met vakantie en neem mee... Helaas zijn de kinderen met het commandospel wel erg goed!  Vraag er thuis maar eens naar.

Met Engels zijn we trouwens ook  begonnen met een nieuw thema. 'Just in time' is de titel van deze unit. We hebben de dagen van de week geleerd en geoefend met het uitspreken van de tijd in het Engels.

Volgende week start de nieuwe ronde van Creabiz. De kinderen gaan op 3 dinsdagmiddagen een workshop volgen in verschillende groepjes. Ze hebben zich op woensdag al ingeschreven. 
Er is weer lekker gegeten van al het fruit. Elke week ontvangen we een doos met fruit. Dit keer zaten er kiwi's en appels in. Tussendoor kon ik lekker voorlezen uit een boek van Carry Slee.

Donderdag starten we met de toetsen van Cito. Handig om te zorgen voor een goed en vooral leuk leesboek. Je kunt dan lekker lezen als je klaar bent met een toets.
Ik neem een aantal toetsen af:
Rekenen, spelling, lezen en begrijpend lezen. De afgelopen weken is er hard gewerkt en is de rugzak gevuld met allemaal kennis. Nu alleen nog hun eigen focus en dan kunnen we starten!

Huiswerk:
1) Volgende week is er maakwerk. We hebben vrijdag een carnavalslied geleerd. In dit lied zitten allemaal spreekwoorden. Opdracht: welke spreekwoorden zitten er in het lied en wat is de betekenis van elk spreekwoord?
Zoek het op, tik het uit of schrijf het op en lever het in ---> Netjes natuurlijk!

2) Oefenen van klokkijken digitaal  ---> https://www.rekenen-oefenen.nl/rekenen-groep-6/klokkijken    

Maandag vervangt juf Debbie mij nog een keer. Daarna zit mijn ouderschapsverlof erop.... voorlopig hoor, want er komt er nog 1 aan :) Nog 2 maanden!

De agenda:

Ma
Gym
Juf Debbie

Di
Creabiz

Wo
Blits tussentoets (geen leerwerk)

Do
Cito begrijpend lezen
Gym
Inleveren huiswerk


Vr
Cito begrijpend lezen
Geniet van je weekend en ik zie je dinsdag!

Meester Bas



De bijzonderheden - 15-12
15-12-2017
Het laatste nieuws

Goedemiddag allemaal!

De week zit er weer op en wat was het weer een fijne week! We hebben de knutsels zo'n beetje allemaal af en de klas is helemaal klaar voor het kerstdiner. 
De kerstkaarten stromen zo langzamerhand binnen. Let op: dinsdag moeten de kaarten allemaal ingeleverd zijn. In de klas staat de speciale kerstbrievenbus.
Ik heb alle kinderen voor de kerstboom neergezet en ze hebben in een videoboodschap verteld voor wie ze de kerstkaart hebben gemaakt. Alle filmpjes samen gaan we kijken tijdens het kerstdiner. Spannend, want dan weten ze dus van wie ze een kerstkaart krijgen. De kerstboodschappen zijn leuk geworden!

We zijn ook gestart met het maken van een kerstkaart in de klas. Maandag gaan we de kaarten brengen bij het verzorgingshuis. Ik had alle materialen klaargelegd en de kinderen hebben hier een mooie kaart van gemaakt. Ze zullen vast heel blij zijn met de kaart.

We hebben weer hard gewerkt. Zo hebben we gekeken naar breuken, minuten en kosten om iets te laten maken. Stel dat je wasmachine kapot gaat... Wat doe je dan?
Je huurt iemand in, je betaalt voorrijkosten en je zit met een uurloon. Ook de kosten van de materialen kwamen erbij. We hebben de hele les gemaakt op de whitebordjes. 
De whitebordjes gebruiken we trouwens vaak ! Zo doen we met rekenen het spel 'Alles op een hoop'.  Bij dit spel heb ik verschillende rekenvragen en samen lossen ze het dan op.
Met spelling heb ik het dictee van de zinnen afgenomen. Goed om te zien dat er zoveel goed gaat! Wel moet ik nog regelmatig de kinderen op scherp zetten, want anders maken ze foutjes. Een foutje mag, maar het moet geen slordig foutje zijn.  Dit is met rekenen precies zo. Schrijf alles netjes op, dan is het overzichtelijk voor je en kun je precies zien wat je moet optellen bijvoorbeeld!

De taaltoets is afgenomen en de kinderen hebben in de toets gekeken naar wat goed, maar ook minder goed ging. Ik heb extra instructie gegeven over de verschillende onderdelen. Wel blijft het belangrijk: ---> is iets lastig? Oefen dan dus ook echt thuis! Dit helpt enorm!

We hebben tussendoor weer Lingo gespeeld en kerstliedjes gezongen. De intekenlijst van het kerstdiner is bijna vol. Wilt u even vragen of uw kind zich ergens voor heeft ingetekend? Zo zorgen we allemaal voor het kerstdiner.

Volgende week hebben we een iets korter weekje. Ik neem op dinsdag een toets af. Dit keer gaat het om aardrijkskunde. Het is blok 2 en alles staat in de samenvatting. Begin op tijd met lezen en zoek zelf naar goede filmpjes om te bekijken (schooltv.nl)
Er is ook maakwerk, tenminste....als je de kaart nog niet hebt ingeleverd...

Dan nog even over het kerstdiner:
Ik denk na schooltijd de tafel. Bestek is niet nodig. Borden ook niet. Dit regel ik.
Het eten mag gebracht worden vanaf 16:00 uur. Tussen 16:00 u en 16:30 u brengen kinderen van groep 8 het naar het juiste lokaal. Noteer aub duidelijk dat het voor groep 6b is.
Eten graag warm brengen.... en heeft iemand nog een warmhoudplaat te leen? Mag maandag al mee naar school.  

Op het schoolplein is gluhwein en muziek en om 16:55 uur gaat de bel. De kinderen verzamelen dan bij de voor hun bekende verzamelplaats. 
We gaan dan lekker eten, drinken, kijken naar optredens, kerstkaarten openmaken, filmpjes bekijken en vooral genieten van de mooie avond.
Om 19:00 uur is het diner voorbij en geef ik alles direct mee. Graag dus een tasje meegeven bij het eten.. Dit zou geweldig zijn!

Het is bijna vakantie, toch wil ik jullie nu alvast danken voor het zorgen van het eten en drinken van het kerstdiner. Ook wil ik jullie vast bedanken voor de hulp tot nu toe.

 

Ben ik iets vergeten? Ik geloof het niet... 

Jawel, tot slot de agenda:

Ma
brengen kerstkaarten naar Duinhage
Meenemen eigen kerstkaart

Di
Toets aardrijkskunde
Kerststukjes maken  --> oase mee, bakje mee, takken mee, tangetje mee
Heb je je kaart al ingeleverd?

Wo
Kerstmusical in de gymzaal
Kerstdiner --> 16:00 - 16:30 u --> eten brengen. 

16:55 uur --> bel gaat
19:00 uur --> kinderen gaan naar buiten bij de uitgang van Lisa Dak en ze nemen pannen etc mee. 

Do
Gym
Opruimen, schoonmaak
Kerstfilm

Vr
Vrij

Zo.... het is wel weer mooi geweest. Geniet van je weekend! Het is bijna vakantie !!

Meester Bas

 

 

 

De bijzonderheden van 8 december
08-12-2017
Het laatste nieuws

Goedemiddag allemaal!
Sinterklaas is vertrokken en hij heeft het stokje doorgegeven aan de kerstman. Welkom!
De intocht was een groot feest en ook in de klas wat het ontzettend gezellig! 
De klas ziet er weer heel gezellig uit! De sintknutsels zijn weg en de lampjes hangen. Ook de kerstboom staat en we zijn begonnen met de kerstknutsels. Op vrijdag hebben we lootjes getrokken voor de kerstkaart. Iedereen maakt thuis een kerstkaart voor een ander. De naam staat op het lootje. Hoe maak je de kerstkaart? Daar ben je helemaal vrij in!

Vanaf volgende week is de kerstbrievenbus in de klas en daar kun je de kaart in doen. Vermeld natuurlijk wel de naam op de kaart/envelop. De meester en juf Gaby doen ook mee. Volgende week filmen we ook voor elkaar een kerstboodschap. Je staat dan voor een kerstboom en brengt een kerstgroet en wens uit voor je getrokken lootje. De beelden bekijken we tijdens het kerstdiner. 

De intekenlijst voor het kerstdiner is bijna vol! Ik zorg voor de kinderchampagne met bijbehorende glazen. Zo kunnen we om 17:00 uur eerst proosten. Cheers!

We gaan in de klas ook kerstkaarten maken. Beetje dubbel misschien, maar deze kaarten zijn niet voor de kinderen, maar voor bewoners van Florence Duinhage. De kaarten brengen we op 18 december bij de bewoners. Zo hebben we in deze tijd ook nog iets voor een ander gedaan.
Wie vindt het leuk om mee te lopen 18 december rond 10:00 uur?

Wat we verder doen de komende periode:

12 december - geen school i.v.m. staking 
18 decemver- brengen van kerstkaarten 
19 december - je kerstkaart moet in de brievenbus zitten
                      - kerststukjes maken (neem die dag een oase, bakje, takken, versiering, kaars en tang mee. Het liefst al de oase op maat gesneden meenemen)

20 december - kerstmusical en kerstdiner . Verzamelen om 16:30 uur op het plen. Eten en drinken wordt vanaf 16:00 uur afgegeven bij de hoofdingang
21 december - schoonmaken van de klas en om 15:00 uur vakantie vieren!

Dan nog even over wat we geleerd hebben:
- breuken benoemen 
- berekenen wat je betaalt voor een deel van bijvoorbeeld een taart 
- verhaaltjessommen met berekeningen
- hoe val je op in het verkeer
- Engelse woorden over het thema shopping. Ook de uitspraak van de zinnen is goefend
- een nieuw lied over Kerstmis
- waaruit landbouw bestaat en welke banenen er in te vinden zijn

Maandag is de taaltoets van thema 3. De kinderen kunnen  hiervoor leren. Lees de instapkaarten door van taal verkennen en taal woordenschat. Er wordt onder andere gevraagd hoe je de persoonsvorm kunt vinden en wat het werkwoord in de verleden tijd is. Ook moeten de kinderen benoemen of iets een zelfstandig naamwoord, voorzetsel, bijvoeglijk naamwoord of werkwoord is. Ik heb ze nog een tip gegeven voor het leerwerk. Spreek met iemand af. Je kunt het dan samen leren en elkaar samen overhoren. Superhandig! Dan alles thuis nog even doornemen en je bent er klaar voor!

Het eerste deel van het schooljaar zit er bijna op! Wat ben ik ongelooflijk trots op de kinderen! Dat wordt vast een mooi kerstdiner!

De agenda:

Maandag:
Taaltoets thema 2. Hier kun je dus voor leren.
Gym

Dinsdag:
Geen school

Woensdag:

Donderdag:
Gym

Vrijdag:




Geniet van je weekend en tot maandag!
Meester Bas

De bijzonderheden van 1-12
01-12-2017
Het laatste nieuws

Goedemiddag allemaal!
Wat was het een rotzooi in ons lokaal!
Woensdagochtend rond tien over half negen,
Kwam ik alle kinderen op het schoolplein tegen.
Ik was nog niet eens in de klas geweest,
Schijnbaar was rommelpiet losgegaan als een beest.
Binnen tien minuten was alles weer spik en span,
Ja, en daar zat iedereen dan.
Op het bord had rommelpiet een brief geplakt,
Na het lezen van die brief kon de zak worden gepakt.
Een zal vol met spellen, dat was even fijn!
In tweetallen werd het daarna uitgelegd, zo hoort het ook te zijn.
De dag verliep rustig en de sfeer was weer supergoed!
Jaja ouders, die kinderen in 6b zijn zelfs in deze tijd erg zoet!
De week was overigens weer snel voorbij,
De toetsen zijn bekeken en we oefenenden hier en daar weer een rij.
De deelsommen, de keersommen, meten met verschillende maten,
De getallenlijn in sprongen, kinderen noteerden de gaten.
We hebben met spelling weer plaatjes op het bord gezien,
Wat is nou regel die erbij hoort? Weet jij dat misschien?
Een plaatje van een hert, maar hoe wordt dit een verkleinwoord?
Zet -je erachter en je weet weer even hoe het hoort.
Alle regels zijn weer besproken en het geheugen is opgefrist,
En de meester deed maar net of hij dit niet meer wist.
Een uitleg van de kinderen, dat maakt de lessen apart,
De voorkennis activeren, maakt alles tot een goede start.
U hoort het al, de week was weer leerzaam en leuk,
Er is ook goed gelachen, we lagen in een deuk.
De kinderen blijven met temporekenen lekker groeien,
Thuis blijven oefenen en er dagelijks mee stoeien.
Oefening baart kunst, is wat ze ook wel zeggen,
Maar dit hoef ik u niet uit te leggen.
We zijn begonnen aan een nieuw verhaal, dit is een persoonlijk verhaal,
De een schrijft over de familie, de ander over hobby's, de ander is weer muzikaal.
Het zijn straks 28 verhalen, echt iets over jezelf, dat is knap!
Eerst een woordweb, dan je kladversie, dan je echte versie, stap voor stap.
Het begin is er, we zijn nog lang niet klaar hoor,
Volgende week gaan we dus gewoon weer door.
Met De Vreedzame School hebben we gesproken over communicatie en lichaamstaal,
Hoe zeg je iets tegen iemand, hoe doe je dit verbaal?
Volgende week hebben de kinderen trouwens genoeg te maken,
De suprise, het gedicht en cadeaus... best belangrijke zaken.
Ook neem ik op donderdag de tweede toets van natuur af.
Bekijk de filmpjes, lees de samenvatting, dat zijn tips die ik al eerder gaf. 

Dan nog even  alle informatie over Sinterklaas op 5 december:
1. Maandag is een gewone lesdag. Suprises kunnen vanaf 15:00 uur in de klas gebracht worden ---> tot 16:30 uur
2. Dinsdagochtend is de suprise ook welkom, maar dan tussen 08:00 en 08:15 uur
3. Dinsdag: meld je om 08:30 uur bij mij. Het sintprogramma start om 08:30 uur buiten... Kom op tijd dus! De ouders mogen allemaal aan de overkant staan.
4. De kinderen zijn vrij om 12:00 uur en de suprises gaan dan gelijk mee naar huis.
5. Woensdag, donderdag en vrijdag zijn gewone lesdagen.

Agenda:
Ma- 
Brengen surprise vanaf 15:00 uur tot 16:30 uur 

Di- 
Sinterklaas! --> 08:30 uur gaat de muziek aan. 

Wo-

Do-
Gym
Toets natuur 

Vr-
Kerst in de klas. 
Lootjes trekken voor kerstkaarten en videoboodschap  (we maken voor elkaar een kerstkaart en nemen de kerstgroet op. De beelden bekijken we tijdens het kerstdiner:)

Geniet van je weekend! 
Meester Bas


De bijzonderheden van 24-11
24-11-2017
Het laatste nieuws

Goedemiddag!

Het is weer vrijdag, dus ga er maar even rustig voor zitten. Hier zijn de bijzonderheden uit 6b:
Dinsdag zijn we gestart met het maken van muziekinstrumenten. De sint had een briefje achtergelaten met dit verzoek. De instrumenten zijn in groepjes gemaakt en dit was weer een goed proces. 
Daarna zijn kinderen aan de slag gegaan met andere sintknutsels. Tussen het knutselen door werd er lekker meegezongen met liedjes. 

We hebben veel geleerd deze week. Met aardrijkskunde hebben we gekeken naar plekken in Nederland. Waar zitten er universiteiten, waar vind je industrie en waarom daar? Met natuur en geschiedenis hebben we alles nog even herhaald en hebben kinderen vragen voor elkaar bedacht. Let op: volgende week is de toets van geschiedenis.

We zijn met rekenen begonnen met de 2e bloktoets. In deze toets komen onderdelen van de afgelopen lessen langs en moeten kinderen dit zelfstandig op kunnen lossen. 
Bij taal hebben geleerd wat het verschil is tussen letterlijk en figuurlijk. Ook hebben we de 3e proef om de persoonsvorm te vinden geleerd: de tijdproef. De kinderen kunnen nu de persoonsvorm op 3 manieren vinden. De vraagproef wordt overigens als fijnste ervaren. Ook het onderwerp kwam langs bij deze les. 
Beetje bij beetje wordt werkwoordspelling aangeboden. We hebben dit keer gekeken naar werkwoorden in de verleden tijd met dezelfde klank of met een andere klank. 

Spelling ging ook lekker deze week. De categorie s/z is nog even herhaald en er is gekeken naar worden die eindigen op -lijk. Ook hebben we geoefend met de jager- en bakkerregel. 

Thijn was donderdag in de klas om te wennen. We hebben ons allemaal voorgesteld en benoemd wat typisch groep 6b is. Daarna heeft hij lekker meegedaan.
Een gedicht maken is lastig, dus hebben we dit in de klas ook nog geoefend. Ze kunnen nu thuis aan de slag :)

Volgende week neem ik opnieuw een toetsje temporekenen af. Dit hebben we op school veel geoefend en als het goed is ook thuis. Verder is er dus een toets geschiedenis.

Let op : maandag en donderdag gym! 

Tot slot de agenda:

Ma
Gym

Di

Wo

Do
Toets geschiedenis
Gym

Vr

Geniet van je weekend!
Meester Bas

De bijzonderheden 16-11
16-11-2017
Het laatste nieuws

Goedemiddag allemaal!

Voor u begint met lezen.... Roep uw kind er even bij.. Dan zijn ze gelijk op de hoogte :)

Komt ie:
De Sintliedjes waren erg leuk! Als een malle heb ik in korte tijd alle liedjes gezongen. Stuk voor stuk waren ze erg origineel. De volgende huiswerkopdracht is het maken van een gedicht en een suprise. Dit gaat best wat tijd kosten, dus begin er op tijd mee. 
Vandaag heeft iedereen een lootje gekregen en hier staat de uitleg op. Ook heb ik er in de klas uitgebreid over gesproken. Ze weten dus allemaal wat er verwacht wordt van de surprise en de cadeaus. 
We hebben een leuke week gehad. Sinterklaas komt alweer bijna aan en we hebben daarom ook een nieuw liedje gezongen. Dit liedje gaat over een groep toeristen, die Sinterklaas helemaal niet kennen. De andere groep geeft in dit liedje antwoord op de vraag: Wie is Sinterklaas?

De klas is versierd met sinterklaasslingers en volgende week gaan we starten met de knutselopdrachten. 

De tafeltjesavonden zitten erop. Ik heb fijne gesprekken gehad. Bedankt voor jullie tijd!

Met taal hebben we gekeken naar werkwoorden met een andere klank in de verleden tijd: zoek - zocht.  De ene keer verandert de klank dus en de andere keer is de klank hetzelfde en gebruik je 't kofschip x'  (bellen-belden).
Met rekenen zijn we uiteraard weer gaan trainen en hebben we geoefend met minsommen. Tussendoor hebben we nog verhaaltjessommen opgelost en wat digitale tijden geoefend. Ook zijn we vrijdag gaan schatten. In tweetallen is enorm goed gewerkt. De kinderen moesten bedragen afronden en schatten wat de uitkomsten waren.
Er wordt veel gewerkt met de whitebordjes. Na een rekenles kijk ik bijvoorbeeld of het doel bij iedereen behaald is. In een oogopslag kan ik dan zien of de oplossing goed is. Dit is niet alleen bij rekenen het geval, maar bij meer vakken.

Met geschiedenis hebben we het gehad over gilde, koopmannen en de functies bij het ontstaan van een stad. Het nieuwe blok aardrijkskunde startte met een idee van een student. Hij was het zat om steeds een kapotte paraplu na een windvlaag  te krijgen. We keken naar het proces van idee tot werkstuk tot eindproduct. 

We hebben ook gesproken over het ontstaan van conflicten. Een conflict ontstaat door onder andere een schaarste. Er is maar 1 bal, er is maar 1 voetbalveld, er is maar 1.... Je moet er samen mee doen dus! Een conflict ontstaat ook bij buitensluiten en plagen en pesten. Dit was een goede les van De Vreedzame School. 
We hebben eerder deze week zelfs een half uur met elkaar gesproken over van alles en nog wat. Wie eet er bijvoorbeeld aan tafel thuis? Wie leest er voordat hij/zij gaat slapen? Wie doet al veel zelf en wie heeft er nog veel hulp nodig? Wie heeft er buiten de klas nog extra hulp? Wat een fijne gesprekken zijn dit steeds!

Kortom: er is hard gewerkt! Het was echt weer een gezellige week en er komen nog zoveel leuke weken aan! Wist u trouwens dat de gymtijden veranderen?
Vanaf 27 november is de gym op maandag van 13.50-14.35 en op donderdag van 13.05-13.50 uur.

Volgende week even geen huiswerk dus. Hier de agenda!

Maandag:
Juf Debbie

Dinsdag:
Knutselen Sint

Woensdag:

Donderdag:
Gym
Brandoefening
Thijn komt wennen in de klas!

Vrijdag:

Geniet van je weekend en veel plezier bij Sinterklaas!

Meester Bas

 

De bijzonderheden van 10-11
10-11-2017
Het laatste nieuws

Goedemiddag!

Soms zit het even tegen,
Geen zonneschijn maar regen,
Soms heb je van die dagen,
Iedereen heeft iets te klagen,
Ga dan niet zitten treuren,
En laat iets moois gebeuren,
De wereld kan zo mooi zijn,
Elke dag heeft nieuwe kansen,
Dus sta op kom met me dansen,

Dit is het eerste couplet van Dromendans. Dit lied hebben we deze week geleerd. Zoek het liedje maar eens op Youtube.
Maandag was ik vrij en dinsdag kwam al snel de vraag: wordt het een jongen of een meisje....?? Mady en ik krijgen opnieuw een zoontje, dus Mees wordt grote broer! Leuk dat de kids zo enthousiast zijn! Daarna was het weer tijd voor de gevoelsthermometer en de opstartvragen. Er zaten deze week een aantal rebussen bij. De uitkomst was steeds een spreekwoord. Dit was nog best lastig! Ik wil over een tijdje rebussen maken van spreekwoorden. Dit bundelen we dan gelijk tot spreekwoordenboek.

We hebben deze week de oppervlakte uitgebreid besproken en ook is gekeken naar staaf-en lijngrafieken. Ondertussen wordt er hard getraind om temporijtjes snel op te lossen.
Dinsdag is de eerste toets Nieuwsbegrip afgenomen. Best lastig om het dan ineens zelf te doen. Er zat zelfs een tekst bij met onleesbare tekens. Wel zat er een plaatje bij met wat titels. Zo kon er dus gewoon voorspeld worden waarover de tekst zou gaan. 
Bij Blits (studievaardigheden) is gekeken naar boomdiagrammen en stroomschema's. Toch best handig om zo nu en dan te gebruiken. Engels was ook een uitgebreide les. We hebben veel hardop gesproken. Hoe bestel je bijvoorbeeld iets in een restaurant? Wat is er allemaal te vinden in de supermarkt? 

De taaltoets is goed gemaakt! Leren hiervoor is niet verplicht, maar wel handig. Dit kan altijd met de instapkaarten.We hebben vrijdag nog wel even aandacht besteed aan werkwoorden in de verleden tijd. Ook het woorddictee van spelling is goed gemaakt. De kinderen die met Bloon oefenen, kunnen nu thema 3 oefenen.

Donderdag was de inloopmiddag en zijn er veel ouders langsgeweest en vrijdag hadden we weer even extra tijd om buiten te spelen.
Doordat juf Kirsten weg is, verandert het gymrooster. Vanaf 27 november hebben de kinderen gym op maandag en donderdag. Dit betekent dus dat de overblijf op vrijdag gewoon tot 12:55 uur is.

Volgende week zijn de tafeltjesavonden en is er huiswerk.

Wat is de opdracht:
Schrijf een eigen tekst (over Sinterklaas)  op de melodie van een bekend kinderliedje. Dit kan bijvoorbeeld op de melodie van 'In de Maneschijn'.
Het hoeft niet te rijmen, maar dit is natuurlijk wel het leukste. Schrijf je het? Let dan goed op de spelling, leestekens en netheid:)
Je kunt het natuurlijk ook op de computer maken. Dan graag lettergrootte 12 -----------> inleveren op donderdag.

De agenda tot slot:

Maandag:
DVS
Tafeltjesmiddag

Dinsdag
Juf Debbie

Woensdag
Tafeltjesavond

Donderdag:
Gym
Huiswerk inleveren

Vrijdag
Lootjes trekken! 

Op je lootje staan een aantal vragen. Denk vast na over:
Hobby's
Sporten, films en boeken die je leuk vindt
Eten en drinken wat je lekker vindt en wat je graag voor cadeautje(s) zou willen
Het bedrag voor de cadeau's is €7,50.
Op vrijdag gaan we de lootjes invullen.


Geniet van je weekend! Tot maandag!
Meester Bas

De bijzonderheden van 3-11
03-11-2017
Het laatste nieuws

Hallo allemaal!

Er hangen in de klas allemaal unieke kunstwerken. De kinderen hebben er eens goed voor gezeten en hebben zo goed mogelijk iets nageschilderd. Elk werk is weer uniek, want er is er maar 1 van! Wat is dit goed gegaan zeg!
De tempotoets rekenen is afgenomen en we besteden in de klas nu elke dag aandacht aan het temporekenen. Over een maand neem ik de test nog eens af en zien de kinderen (als het goed is) een mooie groei.
Sinds afgelopen maandag hebben we elke dag 4 iPads in de klas, Superhandig natuurlijk! De hele dag worden ze gebruikt.

We hebben geprobeerd een kubus te tekenen. Iedereen had een ruitjesvel en ik gaf aanwijzingen over alle lijnen. Dit was dus meer een begrijpend luisteractiviteit. Zo zie je heel goed wie er echt bezig is met zijn/haar eigen werk en wie zich vooral richt op een ander. Best bijzonder om te zien. Niet iedereen is het gelukt de kubus te tekenen aan de hand van aanwijzingen.

Met lezen hebben we weer een aantal keer woordrijtjes geoefend en zijn de kinderen weer samen in een hoofdstuk gaan lezen uit de methode. De kinderen maken op school dus ook leeskilometers. Thuis lezen is goed en vooral ook het hardop lezen.

Met rekenen zijn we wat uitgebreider gaan kijken naar de oppervlakte en hebben we gekeken naar verschillende aanzichten. Tussendoor heeft ieder groepje ook een blokkenbouwsel nagetekend vanuit het noorden, oosten, zuiden en westen.
De muur met verhaaltjessommen wordt goed gebruikt. Naast de 2 opstartvragen probeer ik ook elke dag een verhaaltjessom te pakken. De kinderen vinden dit leuk en ze leren er veel van! Ook de rekenopdrachten met een schoudermaatje en een whitebordje zijn leerzaam en vooral leuk.

De inschrijflijst voor de tafeltjesavonden wordt binnenkort verstuurd. Ik ben er op dinsdag de 14e niet, dus heb ik de gesprekken gepland op maandag en woensdag. De gesprekken op maandag zijn na schooltijd tot 16:20 uur. De gesprekken op woensdag starten om 13:00 uur en zijn tot 19:00 uur. Er is genoeg ruimte, dus iedereen kan zich inschrijven. I.v.m. een cursus lukt het mij niet om op dinsdag aanwezig te zijn. Ik jullie vragen om je op een van deze dagen in te schrijven.
Elk gesprek duurt 10 minuten en gaat over de ontwikkeling van de afgelopen weken en we kijken verder. Vandaag zijn de ontwikkelingsboekjes mee naar huis gegaan en u kunt daarin de behaalde resultaten bekijken. Ook hebben de kinderen opgeschreven wat goed ging en waar ze nog hulp bij nodig hadden/hebben. Het is fijn als u dit thuis doorneemt.  Dit voorkomt dat een gesprek uitloopt en anderen moeten wachten. U heeft de resultaten dan al gezien.
De boekjes zijn van de kinderen, maar moeten wel weer terug naar school voor de komende periode.


In de klas hebben we het al even gehad over Sinterklaas. We hadden wat tijd over en dan zijn gesprekken met de groep leuk. Dit jaar maken de kinderen voor het eerst surprises en op 5 december pakken we ze allemaal uit. Ze waren enthousiast en verheugden zich natuurlijk ook op Rommelpiet. Ik mag toch hopen dat 'ie 6b eens overslaat! In een eerder bericht heb ik jullie gevraagd thuis aandacht aan het feest te geven, indien nodig :)

Er was trouwens ook nog tijd voor ontspanning  hoor.. Ook belangrijk! We spelen nu tussendoor ook het spel Lingo. Nu spelen we het nog met 5 letters, maar binnenkort proberen de woorden met 6 letters. Energizers zorgen voor wat nieuwe energie. Ook was er ruimte om dingen in de groep te bespreken.
Iedereen was benieuwd of we een zoon of dochter krijgen.... Tja, ze moeten nog even wachten, want zaterdag maken we het eerst bekend aan de familie :) Dinsdag zal ik het ze vertellen.

Tijd om af te sluiten met de agenda en het huiswerk.
Woensdag is de taaltoets. Leren kan d.m.v. de instapkaarten woordenschat en taal verkennen (thema 2). Het gaat dit keer om onder andere het vinden van de persoonsvorm en afkortingen. Deze toetsen kunnen goed gemaakt worden, als er tijd aan wordt besteed. Dus thuis nog even doornemen.... En: begin op tijd!
Er is ook maakwerk meegegeven.

Maandag
Juf Debbie

Dinsdag
Toets begrijpend lezen (geen leerwerk)

Woensdag
iPads
Toets taal thema 2

Donderdag
Gym
Huiswerk inleveren

Vrijdag
Geen gym --> Let op: De kinderen hebben om 12:00 uur pauze en de lessen starten dus ook om 12:55 uur

Geniet van je weekend en ik zie jullie dinsdag weer!
Meester Bas

De bijzonderheden van 27-10
27-10-2017
Het laatste nieuws

Hallo allemaal!

Na een welverdiende vakantie zijn we afgelopen maandag weer lekker begonnen. Er is gewerkt aan de griezeldozen. Vrijdag was de bovenbouw verkleed op school en hebben we de griezelweken afgesloten. De moeder van Nina kwam in de klas om een techniekles te geven. Na deze les zat er een lampje in de dozen. Leuk hoor!
Vrijdag kwam er ook een dijkgraaf langs. Hij vertelde van alles over wat er allemaal komt kijken bij een dijk en de bewaking ervan. 
Daarna zijn de kinderen gaan sjouwen met zandzakken .

Met Nieuwsbegrip hebben we gelezen en gesproken over de animatiefilm van Vincent van Gogh. Dit moet wel een hele bijzondere film zijn met al die schilderijen! We hebben eerst voorspeld en naar de lastige woorden gekeken. Daarna wist iedereen precies waar de tekst over ging. Onze voorspelling en samenvatting was goed! 

Met studievaardigheden (methode Blits) doen we eigenlijk hetzelfde. Wat zie je eigenlijk? Wat betekenen de plaatjes? Wat doe je met een tabel? Eerst eens rustig kijken wat je ziet en vervolgens is een opdracht veel duidelijker... 

We hebben ook een begrijpend luisterles gedaan. Ik gaf steeds een aanwijzing en met al die aanwijzingen maakten de kinderen een figuur op een ruitjesvel. Dit was erg lastig! 

Het klokkijken kwam met rekenen voorbij. We hebben niet alleen gekeken naar de tijd op de klok, maar hebben ook teruggerekend met 20 minuten. Dit ging goed hoor! Ook is er gerekend met een afstandslijntje. Als 1 cm in het echt 25 kilometer is, kun je makkelijk 4 cm berekenen. Ook zagen we de verschillende afstanden op de kaart. De huiswerkopdracht is geslaagd. In de klas hangen allemaal geeltjes met verhaaltjessommen. Top!

Sinds donderdag is er een gevoelsdoos. Kinderen kunnen hier een briefje in doen. Ik kijk dagelijks en bespreek dingen individueel of met de groep. De sfeer is het allerbelangrijkst in een groep en hier zit ik nog steeds bovenop. We hebben wederom een fijn gesprek in de groep gehad, maar er zijn nog verbeterpunten.

Dan over de flitshulp: kinderen van groep 7 nemen het flitsen over vanaf 6 november. Zij vinden het leuk om te helpen en dus vooral ook coachen tijdens het lezen. Dit betekent dat de flitshulp van ouders vanaf 6 november stopt.  Ik wil iedereen die geholpen heeft met flitsen de afgelopen periode enorm bedanken! Dit scheelt jullie nu toch ook weer een kwartier :)

Volgende week gaan we een nieuwe creaopdracht starten: natekenen en schilderen van een beroemd schilderij. Dat wordt nog een uitdaging!  Even geen huiswerk om in te leveren... Dat is even fijn!
Wel ga ik maandag de HTR afnemen. Dit is een tempotoets rekenen. Hierbij gaat het om de plus-min-keer en deelsommen. Dit moet op tempo gebeuren. Eerder heb ik jullie allemaal gevraagd om dit thuis regelmatig te oefenen. In de klas besteden we er tijdens de lessen aandacht aan. Rekentuin is een goed middel om dit te oefenen.
Na deze toets stel ik Rekentuin in en kan er weer gericht geoefend worden. 

Volgende week is ook de Blitstoets. Dit is geen leerwerk. Alles is tijdens de lessen aangeboden en verwerkt. Ook herhalen we wat we met taal hebben geleerd. (afkortingen, persoonsvorm vinden, onderwerp vinden en de themawoorden tot nu toe)

De toets aardrijkskunde is gemaakt en de resultaten zijn in het ontwikkelingsboekje gezet. Binnenkort gaat dit boekje mee naar huis. U bent dan voorbereid op het gesprek tijdens de tafeltjesavonden. Het valt op dat behoorlijk wat kinderen laat beginnen met leren. Een dag voor de toets is echt te laat. 


Tot slot (voor de agenda) : de boekbesprekingen gaan goed!!

 

Agenda voor volgende week:

Ma
HTR
Blitstoets

Di
Afscheid juf Kirsten
Blitstoets afmaken
Crea

Wo

Do
Gym

Vr
Gym
Muziek

Geniet van je weekend!
Meester Bas


 

De bijzonderheden - 13-10
13-10-2017
Het laatste nieuws

Goedemiddag!
De eerste periode in groep 6b zit erop. We hebben de eerste periode uitgebreid kennis gemaakt met elkaar. Er zijn afspraken gemaakt over het zelfstandig werken en andere zaken in de klas en dit werkt ontzettend goed. Er wordt goed gewerkt en hier gaan we na de herfstvakantie ook mee door. Bijna elke week was er een les van De Vreedzame School. Er kwamen verschillende onderwerpen voorbij. Het waren fijne hele fijne lessen en gesprekken. 
Er is veel geleerd en dit breiden we na de vakantie weer uit.  We hebben ook veel gelachen en genoten van de eerste periode.

Langzaam gaan we richting de periode van Sinterklaas. Groep 6 is vaak een twijfeljaar als het gaat om Sinterklaas. Veel kinderen zijn allang achter het sprookje, maar niet iedereen. Dit bespreek ik niet in de klas, dus besteed hier, indien nodig, thuis de aandacht aan.

Na de vakantie is het tijd voor de tweede periode en komen onder andere de tafeltjesavonden. Ik ben op 14 november niet aanwezig. Ik zal na de vakantie een roostertje maken om iedereen in die week wel te spreken. Op 15 november ben ik er wel en op die dag zullen de meeste gesprekken gevoerd worden.
De kinderen hebben allemaal een boekje waarin ze hun ontwikkeling bijhouden. Ze schrijven onder andere wat goed gaat en waar ze nog hulp bij nodig hebben. Dit boekje gaat voor de tafeltjesavond mee naar huis, zodat u dan al op de hoogte bent. Het boekje is van de leerlingen en voor de leerlingen. Ik bekijk het niet. Het wordt met dit boekje een gerichter gesprek van 10 minuten.

De kinderen hebben na de vakantie huiswerk:
1: leren voor de toets van AK (blok 1)
2: bedenk een verhaaltjessom met een vraag (dit hebben we een aantal keer geoefend in de klas) en lever het blaadje in (het liefst een plakpapiertje)
    maak bijvoorbeeld een verhaaltje over een breuk, keersom, geldrekensom etc...
    We maken dan een verhaaltjessommenmuur :)

Ik wens jullie allemaal een hele fijne vakantie. Rust lekker uit. Geniet ervan!
ot slot de agenda:

Maandag:
Juf Debbie

Dinsdag:

Woensdag:
Kinderen vrij 

Donderdag:
gym
toets aardrijkskunde
inleveren redactiesom op klein blaadje

Vrijdag:
gym