Groep 6A

Bijzonderheden 22 juni
21-06-2018


Goedemiddag kanjers,


Maandag was een gekke dag. Juf Jantine was er niet en jullie werden verdeeld. Meester Bas had voor jullie opgeschreven wat jullie moesten doen. In de middag was juf Steffanie er. Jullie hebben het, na de gym, nog uitgebreid gehad over Anne Frank. Ook hebben jullie een ‘rondleiding’ gekregen door het Achterhuis.

Op dinsdag was juf Jantine er weer. Samen met de juf hebben jullie het werk van maandag besproken. Jullie keken ook het filmpje over Anne Frank af. Hierin kwam een rap voor. Op het internet is de tekst helaas niet te vinden. De keuzetaak voor deze week is het uitschrijven van de rap. Als we de tekst hebben kunnen wij de rap samen rappen.


Met rekenen deze week gingen wij verder met het maken van verhaaltjessommen. Dit kan nog best lastig zijn als er een heel verhaal om de som staat. Dit blijven we oefenen. Naast de verhaaltjessommen hebben we het ook gehad over het plaatsten van een groot getal op een getallenlijn. Waar moet een getal komen te staan? Je moet goed kijken hoe groot de stukken van de lijn zijn.


I------------------------------I------------------------------I------------------I---------------I---------------I----------------I

8000                             ?                                9000                 ?              9500              ?             10000

Met taal hebben we het weer gehad over de lidwoorden, (stoffelijk) bijvoeglijk naamwoorden en de zelfstandig naamwoorden. Deze had je namelijk nodig voor de weektaak. Ook hebben we het gehad over de nieuwe themawoorden. We lazen een verhaal over kinderen die een ‘kat in de zak gekocht’ hadden. Het product was defect en zij hadden een garantiebewijs. De themawoorden heb je nodig voor het huiswerk van volgende week (zie volgende week).


Op woensdag was het eindelijk zo ver! Schoolreis naar Duinrell! Jullie hebben zelf rondgelopen en dit ging heel goed. Gelukkig hadden we er goed weer bij. Juf Jantine, meester Bas en juf Steffanie gingen ook met jullie in achtbanen. Toen we terug naar school gingen kregen jullie nog een lekker ijsje en gingen wij op de foto. Deze foto komt onder andere in het plakboek. Het was een geweldige dag!


Op donderdag hadden we gewoon weer les. We waren allemaal nog een beetje moe van het fantastische schoolreisje. We hebben dus rustig aan gedaan. Aan het eind van de ochtend hebben we de foto’s bekeken. Ook hebben we in de pauze het avondjournaal gekeken. Een foto van OBS De Zonnebloem in Duinrell kwam namelijk voor in het Jeugdjournaal. Een moeder uit groep 6b had deze naar hen gemaild. In de middag werkten wij verder aan onze ‘Typisch Haagse’ tekeningen en gaf juf Jennemiek gymles! Juf Anita was namelijk met groep 8 mee naar de Olympiade.


We zijn begonnen aan een nieuw thema van aardrijkskunde. Dit gaat over Nederland. We hebben gepraat over waarom gastarbeiders naar Nederland kwamen, maar ook waarom er veel wilde blijven. Daarnaast zijn er nog meer redenen waarom mensen naar Nederland verhuizen. Dit kan zijn omdat ze niet meer veilig zijn in hun eigen land of omdat zij verliefd zijn op iemand die in Nederland woont.


Nog niet alle interviews waren binnen ;( . De interviews worden samengevoegd tot een boek. Er staan verhaaltjes in over je klasgenoten. Het is erg leuk om dit te bewaren! Op vrijdag zijn we begonnen met de verrassing voor juf Annemarie en juf Hannie. Wat? Dat mogen jullie zelf vertellen.

Helaas is er luis in de groep, willen jullie even goed kammen?

Eindelijk het hoge woord is er uit: Meester Peter wordt volgend jaar jullie meester.


Volgende week:
Woensdag: We gaan weer tuinieren. Neem een plastic tas mee voor je oogst!


Op woensdag is het zomerfeest! Vanaf 16:00 uur zijn jullie allemaal welkom.


Donderdag: inloopmiddag.


Huiswerk: Schrijf een klachten brief en typ deze uit. Gebruik in je brief zoveel mogelijk themawoorden. Deze heb je op het blad opgeschreven. Als je de betekenis even vergeten bent kan je dit opzoeken op het internet of aan je ouders vragen. Deze brief lever je volgende week vrijdag in.


Wat staat er nog op de planning:
4 juli: wennen in de nieuwe groep met de nieuwe leerkracht(en).
11 juli: Juffendag (verplaatst door de wen-ochtend)
14 juli: Talentenshow georganiseerd door Cas en Lois.


Fijn weekend.

Liefs,


De juffen.

Bijzonderheden 15 juni
15-06-2018

Hulpouders gezocht!!!!!!!!!

Op dit moment hebben we nog veel hulpouders nodig. Zonder hulpouders kan het zomerfeest op woensdag 27 juni niet doorgaan. Wil je als ouder een steentje bijdrage aan een schitterend typische Haags feistjuh voor de kinderen, help mee met het zomerfeest! Meld je aan en ontvang tijdens het zomerfeest 1 consumptiebon.

Meer informatie via de Bijzonderheden.

Tot de 27ste? Dan barst ons Haags feistjuh los!

De Feestcommissie (ouderraad)


Goedemiddag kanjers,
Deze week hebben we heel veel gedaan; sportdag, talentenshow, debatteren en ga zo maar door.
Op maandag zijn we begonnen aan een nieuw thema van geschiedenis: De Tweede Wereldoorlog. Jullie hebben opgeschreven waar je al het een en ander over kon vertellen. Dit is besproken binnen de groepjes en uiteindelijk verteld aan heel de klas. Volgende week gaan we verder en gaat de les over Anne Frank.
Op dinsdag konden jullie de toets van rekenen inzien. Op woensdag en donderdag hebben jullie de sommen die lastig waren op de rekenbladen herhaald. Deze bladen zijn mee naar huis gegaan. Bekijk deze nog even met jullie ouders.
Op dinsdag zijn we weer naar buiten geweest. Daar hebben we in tweetallen een Nieuwsbegrip les verwerkt. Deze ging over de processierups. Na het voorspellen en praten over de rups en de ervaringen, gingen kinderen in tweetallen op een plekje op het schoolplein aan de slag. Dit ging zeer serieus en het was echt leuk! Maandag gaan we, als het goed is, opnieuw buiten leren:).
Op woensdag stond juf Steffanie voor de klas. We gingen weer debatteren. Wat kunnen jullie goed spreken! Het is soms best lastig om je mening goed te verwoorden, maar dit ging helemaal super. Naast debatteren zijn we op woensdag verder gegaan bij Blits over feiten en meningen.
Als klap op de vuurpijl hadden we ook nog een talentenshow op woensdag. We hebben verschillende optredens gezien. Uiteindelijk hebben we gestemd en de act van Silke en Areti is gekozen door de klas. Zij mogen gaan optreden tijdens het zomerfeest. U komt toch ook wel naar het zomerfeest? Er is nog hulp nodig voor de kraampjes en spellen. Aanmelden kan nog steeds bij de OR.
Met taal is het bijvoeglijk naamwoord behandeld. Ook de themawoorden en zelfstandig naamwoorden (enkelvoud-meervoud) kwamen voorbij.
Op donderdag was de aardrijkskunde toets van thema 4. Dit thema ging over geloof. Dit thema sluiten we nu af en we gaan binnenkort beginnen aan het thema over Nederland.
Op donderdag hebben we de interviews besproken. Door een vergissing hebben jullie de vragen opgeschreven. De interviews komen in een soort tijdschrift van groep 6A. Hierdoor moet het interview in een verhaalvorm worden opgeschreven. Dit is het huiswerk voor volgende week. Als je het al in een verhaalvorm had geschreven en ingeleverd dan heb je geen huiswerk.
De sportdag zit erop en wat hebben de kinderen zich ingezet zeg! Leuk om te zien dat teams met kinderen uit de groepen 6 t/m 8 zo goed samenwerken. Na elke pot liepen ze met hun groepje naar de volgende sport en daar begon de strijd tegen het b-team. We hadden enorm geluk met het weer. ’s Middags was het sporten met een zonnetje erbij. De kinderen hebben genoten. Dank jullie wel voor het begeleiden van de spellen, hulpouders!

Het gonst al een tijdje.... Duinrell komt eraan. De groepjes zijn gemaakt, de afspraken zijn duidelijk, dus we hoeven alleen nog maar te wachten tot het woensdag is. In een eerdere mail hebben jullie ouders de afspraken al gekregen. Lees deze afspraken goed door (geen frisdrank, kauwgom, geld).

De kinderen komen op woensdag gewoon om half 9 de klas in en rond 09:15 uur gaan we naar de bussen. We vertrekken vanaf de Daal en Bergselaan. Dus als jullie vader, moeder, buurvrouw, oma, opa het leuk vindt om te komen zwaaien, kan je vertellen waar ze moeten staan. Om 16:00 uur zullen we ongeveer terug zijn. Denk aan je lunchpakket en genoeg drinken.

Volgende week:
Huiswerk: Interview in een verhaalvorm.
Voor de ouders: Denk aan de rapporten.
Fijn weekend.
Liefs,
De juffen.

Bijzonderheden 8 juni
08-06-2018

Goedemiddag kanjers,

Deze week was een korte, maar creatieve week. Op woensdag waren jullie namelijk vrij door de margedag. Hopelijk zijn jullie lekker uitgerust. De rest van de week hebben we namelijk hard gewerkt. Ook hebben we deze week het thema kunst afgesloten.

Op dinsdag hadden jullie weer buiten les. We hebben onze leesboeken mee naar buiten genomen en hebben hier lekker gelezen.


Woensdag waren jullie vrij! :) 


Op donderdag en vrijdag maakten jullie de rekentoets van blok 5. Jullie hebben goed je best gedaan en rustig gelezen. Je moet namelijk goed kijken naar wat ze precies willen weten.


Op donderdagmiddag hadden jullie geen gym, maar we hebben even lekker buiten gespeeld op het kleuterplein. Ook hebben we nog een mooi kunstwerk gemaakt. We zijn gaan werken met stippen. Deze schilderstijl heet het Pointillisme. Van dichtbij die je niet altijd gelijk wat er geschilderd is. Van veraf zie je pas wat het voorstelt. Dit hebben wij gedaan met wattenstaafjes, zodat de stippen niet te groot zijn. Hierdoor kon je preciezer werken.


Op vrijdag werd de school omgetoverd tot een museum. Wij waren Musea groep 6a. We hebben mooie kunstwerken gemaakt en deze konden jullie ouders in de klas bewonderen. Om 15:00 uur konden jullie door de rest van het museum lopen. Hiermee is het thema kunst afgerond.


Bericht aan de ouders:
Op 27 juni is weer het zomerfeest! Vorige week werd al het thema bekend gemaakt. Er zijn nog een aantal hulpouders nodig (zie mail).


Volgende week:


- Herinnering: Vergeet niet je rapport mee naar school te nemen.
- Toets: Donderdag 14 juni aardrijkskunde thema 4.
- Huiswerk: Maak je interview af voor De Vreedzame School. Donderdag gaan we het bespreken.
(Jullie zijn met elkaar een boek aan het maken over de groep. Jullie interviewen een klasgenootje en gaan daar een mooi verhaal van maken. Volgende week moet het werk getypt worden gemaild of ingeleverd. In lettertype Calibri, grootte 11.)
- Sportdag: Vrijdag 15 juni. Neem voldoende drinken mee. Kom ook alvast in je sportkleding naar school. Er is namelijk geen tijd om op school om te kleden. De sportdag is in de ochtend en in de middag. Als je dus niet overblijft, is dit geen probleem.

Fijn weekend en tot maandag!

Liefs,
De juffen.

Bijzonderheden 1 juni
01-06-2018

 


Hallo kanjers van groep 6A,


We hebben een warme, intensieve, gezellige en kunstige week achter de rug.
Warm vanwege de temperaturen, intensief vanwege het harde werken, gezellig omdat jullie nieuwe groepjes hebben en buiten les hebben gehad en kunstig omdat jullie mooie foto’s en schilderijen aan het maken zijn in de groep. Daarnaast zoeken jullie alles over een kunstenaar uit voor een muurkrant.


De Citotoetsen gaan prima, iedereen is geconcentreerd aan het werk en er wordt heel stil gewerkt. Zijn we al klaar? Nee, bijna. Maandag en dinsdag staat spelling nog op het programma. Alle regels komen voor bij deze toets. Kun je dit nog trainen? Jazeker! Schrijf thuis maar de regels op en bedenk er wat woorden bij.


Juf Steffanie heeft even een korte vakantie en komt daarna uitgerust terug naar school. Ze zal extra hulp geven aan de kinderen, als ze niet voor een andere groep moet staan. Daarnaast zal ze elke donderdagmiddag voor de groep staan en op vrijdag 8 juni de hele dag.
Op vrijdag 8 juni is er een heus Museum in groep 6A. Iedereen kan dan komen kijken vanaf 14.45 uur en om 15.00 mogen jullie naar de andere kunstwerken van de verschillende groepen gaan kijken. Om 15.30 sluiten de museumdeuren.
Bij de gym hebben we nieuwe afspraken gemaakt. Omdat juf Anita er is om jullie gymles te geven hebben we met haar afgesproken dat kinderen die iets uit moeten praten dat voortaan bij de leerkracht doen, dan kan zij door met de les. Dat geldt voor de kinderen waar iets mee is en de kinderen die vinden dat ze zich daar mee moeten bemoeien.


Gisteren is het thema van het Zomerfeest bekend gemaakt: “O, O, Den Haag.” Er is een flyer mee gegaan voor thuis. Op het zomerfeest mag een groepje van de klas optreden. Daarvoor gaan we eerst een voorronde houden in de klas op woensdag 13 juni. Het huiswerk is: oefen voor het open podium, als je mee wilt doen.

Daarnaast zijn jullie met elkaar een boek aan het maken over de groep. Jullie interviewen een klasgenootje en gaan daar een mooi verhaal van maken. De start hebben we in de groep gemaakt, thuis mogen jullie nog meer goede vragen erbij bedenken en volgende week kunnen we bekijken wat jullie al hebben. De week daarna moet het werk getypt worden gemaild of ingeleverd. In lettertype Calibri, grootte 11.


Aanstaande woensdag is de margedag, jullie mogen even genieten van je vrije tijd en wij gaan aan de slag.


Voor nu een heel fijn weekend.

De juffen 
Wat er verder nog gepland staat.
6 juni margedag
8 juni: museum in de klas.
15 juni; sportdag
20 juni: schoolreis
27 juni zomerfeest
4 juli feestje van de drie juffen

Bijzonderheden 25 mei
25-05-2018

Goedemiddag!

Dit was een korte week, omdat het maandag Pinksteren was. Ook hebben we deze week getuinierd en was het de laatste week van juf Steffanie.

We zijn begonnen met de toets periode. Deze periode duurt in totaal 3 weken. Er is al een week voorbij. Jullie hebben een boekje gekregen met kleurplaten en spelletjes voor als jullie klaar zijn met een toets. Mocht je een leuk boek lezen dan kan je die natuurlijk ook lekker meenemen. Tijdens de toets mag je altijd een flesje water bij je hebben. Omdat de toetsen in de ochtend zijn, is het handig om dan geen dokter/tandarts afspraken in te plannen.

Op dinsdag hebben we de rekenstof herhaald. Maten splitsen blijft wat nog lastig. Blijf oefenen met het metrieke stelsel. Ook hebben we herhaald dat we deelsommen makkelijker kunnen opschrijven en uitrekenen. 64:4 is precies hetzelfde als 32:2.

We hebben een nieuw liedje geleerd. Dit is een Engels liedje van het songfestival. We hebben de songtekst eerst vertaald en het gaat over het schrijven van een lied. Hieronder staat de link naar het liedje.
https://www.youtube.com/watch?v=llpt6hRSCLg

Op woensdag gingen wij bijna heel de ochtend tuinieren. Helaas hadden we niet zo lekker weer als de vorige keer. We hebben hard gewerkt, want wat we de vorige keer hadden gezaaid moesten wij nu oogsten. We hebben allemaal een tas vol sla, rucola en radijsjes mee gekregen naar huis.
Toen wij terug kwamen maakten we de laatste les van verkeer dit jaar. Het boekje is mee naar huis gegaan. De toets van les 12 t/m 17 zal op woensdag.

Op donderdag was de eerste Cito. We begonnen met studievaardigheden. Samen hebben we de voorbeeldvragen behandeld. Jullie hoorde de stappen die juf Jennemiek maakte om een opdracht te oplossen. Deel twee maakten wij op vrijdag.

Op vrijdag was de laatste dag van juf Steffanie. Daarnaast hebben we tijdens taal geleerd hoe we een woorden moeten ‘afbreken’ aan het eind van en pagina. Soms past een woord niet meer helemaal op een regel en dan moet je het woord hakken en daar een streepje tussen zetten. Bijvoorbeeld lees-boek.
We hebben de middag gezellig afgesloten. Gelukkig gaat ze niet echt weg!

Volgende week:

Toets: Verkeer op woensdag 30 mei (les 12/17).

Volgende week zijn de Cito’s begrijpend lezen en rekenen.

Neem alvast je rapport weer mee naar school.

Bericht voor de ouders:

Binnenkort is het schoolreisje en we willen jullie informeren over de gang van zaken op die dag.
De kinderen lopen die dag rond in groepjes. De afspraken die we maken zijn als volgt:
- niemand loopt alleen
- groepjes samen door het park mag, maar gaan ze uiteen, dan blijf je bij je eigen groepje
- 1 leider heeft een telefoon, zodat de leerkracht bereikt kan worden
- de begeleiders van school zitten altijd op een vaste plek, vanaf daar vertrekken de groepjes het park in

Fijn weekend!

Liefs,

De juffen

 

Bijzonderheden 18-05
18-05-2018


Goedemiddag!


De week na de vakantie is alweer voorbij. Het was even wennen na twee weken vakantie, maar wat hebben jullie weer hard gewerkt. Deze week zijn we erachter gekomen dat als we hard werken dat we dan nog extra tijd overhouden voor een extra lang 'mooi momentje'. Ook zijn we begonnen met een nieuw thema: Kunst. Op dinsdag zijn we hier mee begonnen en hebben jullie een mindmap gemaakt. Op donderdag hebben we een optische illusie getekend.


Op maandag hebben wij met rekenen iets nieuws geleerd. We hebben in het begin van de les het rekenboek, een schaar en de juf gemeten. Als we het hebben over hoelang iets of iemand is dan praten we over de lengte. De juf is 1,66 m lang. Dit kan worden opgedeeld in 1 hele meter, 6 dm en 6 cm. In 1m zitten namelijk 10 dm. Dit was nog lastig en hier blijven wij mee oefenen de komende tijd.


Op dinsdag hadden we geen rekenles uit de methode, maar een les die in het teken stond van het toekomstige groene schoolplein. We hebben de oppervlakte van het schoolplein berekend en daarna een eigen ontwerp van het schoolplein gemaakt.


Op woensdag hadden we nog tijd over aan het einde van de ochtend. We gingen improviseren. We speelde de dierenwinkel en het liedjesspel. Bij de dierenwinkel had iemand een dier gekocht maar wist niet welke. Ook wist hij of zij niet welke kwaal het dier had. Dit had de klas namelijk bedacht. De werknemers van de dierenwinkel mochten niets verklappen, maar wel hints geven in het gesprek met de klant. Jullie deden dit heel goed. Het liedjesspel ging net wat anders. Twee kinderen stonden voor de klas en speelde een scene. Als de juf op het belletje klikte pakte een van hen een propje van de grond. Hierop stond een zin uit een Nederlands liedje. Deze moesten zij verwerken in hun scene.


Op donderdag gingen wij naar het fotomuseum. We bekeken foto’s van stamhoofden en we moesten vertellen wat we zagen. Ook gingen we zelf foto’s maken met een digitale camera. De foto’s zullen naar school worden gestuurd en dan kunnen wij het bekijken.


Op vrijdag hebben wij weer de Dierenwinkel gespeeld. Dit gaat steeds beter. Heel knap van jullie, want improviseren is erg lastig. We hadden hier tijd voor, omdat we hadden doorgewerkt bij taal en rekenen. Bij taal leerde wij nieuwe themawoorden, zoals: in lichte laaien staan en onverschrokken zijn. Bij rekenen hebben we geleerd dat 64:4 hetzelfde is als 32:2. Dit kan je doen, zodat je een som makkelijker kan uitrekenen.


Deze week hebben we het gehad over de afspraak van telefoons op school. Deze mag niet worden gebruikt op school, tenzij de juf of meester vraagt om hem te gebruiken. Als wij op excursie gaan blijft de telefoon op school. Dit mag bij de juf in de la of in de kast. Niet in je eigen la. Dit is een afspraak van de hele school, maar we hebben het er nog even over gehad zodat we het allemaal weten.


Volgende week:


Maandag: vrij door Pinksteren


Toets: Topgrafie op 25 mei. De bladen zijn afgelopen week mee naar huis genomen.


Woensdag: Wij gaan voor de tweede keer tuinieren. Wij zijn voor het einde van de ochtend weer terug.


Afgelopen week was voor mij een bijzondere week. Op dinsdag kwam er een leerkracht van de Pabo mijn eindexamenles afnemen. Ik heb mijn stage afgerond met een 9! En daarnaast heb ik mijn contract getekend bij De Haagse Scholen en dit betekent dat ik drie dagen op De Zonnebloem blijf werken. Wat een feest! Op 1 juni ga ik alvast beginnen met het overnemen van ambulante taken binnen de school. Gelukkig blijf ik op donderdagmiddag bij groep 6a, zodat ik het jaar toch met hen kan afsluiten. Volgend jaar zal ik op de andere twee dagen van de week verder gaan studeren. 

Fijn weekend en geniet ervan.


Liefs,
De juffen

Bijzonderheden 26 april
26-04-2018


Goedemiddag!


Deze week was de laatste week voor onze welverdiende vakantie. We hebben hard gewerkt en hebben ook veel leuke dingen gedaan! Nu kunnen we lekker twee weken uitrusten en weer volop aan de bak na de vakantie!


Deze week hebben jullie de keuze gekregen om aan elkaar op los te schrijven. We hebben geoefend met het aan elkaar schrijven en dit was best lastig. Het is nu aan jullie zelf om te beslissen op welke manier je schrijft. Het moet natuurlijk wel netjes zijn :). Dit hebben wij in de klas besproken.


We hebben vorige week heel hardgelopen voor ons toekomstige groene schoolplein. Deze week moesten wij het geld inleveren bij meester Jeroen. Hij gaat dit tellen en naar de bank brengen. Jullie hebben het echt fantastisch gedaan!


Op maandag hadden wij een hele mooie vreedzame school les. Dit ging over verdriet. We hadden het erover dat je eigenlijk alleen huilt bij wie je je fijn voelt. We spraken over verdriet en dat het niet erg is als je nog verdriet hebt als het al heel lang geleden is. Ieder op zijn of haar manier. Er kwam ook veel verdriet los in de klas. Jullie zorgde voor elkaar, luisterde naar elkaar en reageerde op elkaar. Het was erg mooi om te zien.


Op woensdag hebben wij Engels geoefend op de IPad. Dit deden wij op de app ‘Duolingo’. Dit was een idee van Donna. Dit is een hele leuke manier om een taal te leren. Mocht je dit thuis willen oefenen kan dit ook.


Op woensdag hadden wij nog wat tijd over. We hebben voor het eerst het ‘moordspel’ gedaan van de Lama’s. Wij bedachten wie de dader was, wie het slachtoffer was, waar het was gebeurd, en met wat. Daarna moesten 4 leerlingen dit uitbeelden en elkaar de hand schudden als zij het wisten. Jullie kunnen echt heel goed improviseren!
Donderdagochtend hadden wij de geschiedenis toets. Knap van jullie zo vlak voor de vakantie.


Op donderdag hadden wij spelmiddag. We hadden wel gewoon gym. Ook hebben we de grote schoonmaak gehouden. Het lokaal is helemaal schoon voor na de vakantie. Dan kunnen we weer fris en fruitig beginnen.


Morgen zijn wij vrij, want de koning is jarig. Wat gaan jullie doen op Koningsdag?


Even een bericht voor jullie ouders:
Vorige week zijn de brieven voor het schoolreisje mee naar huis gegaan. Uiterlijk 15 mei moet het geld worden overgemaakt.


Na de vakantie:
Na de meivakantie kan er buitengym worden gegeven als het lekker weer is. Neem dus ook je buitenschoenen mee. Mocht het dan buiten zijn dan heb je de juiste schoenen bij je.


Sporten tijdens de overblijf zal een klein beetje veranderen. Op dinsdag zal er geen voetbal mee zijn. De rode lintjes zijn dan de ene week voor handbal en de andere week voor basketbal. Op donderdag blijven de rode lintjes gewoon voetbal.


Na de vakantie zijn in week 20 en 21 de toets weken. Dit begint een week na de meivakantie.


Op dinsdag is er weer een Nieuwsbegrip toets. Hier kan je niet voor leren, maar wel voor oefenen.


Op donderdag 17 mei gaan wij naar het fotomuseum. Om op tijd te komen moeten wij om half 9 in de klas zijn.


Geniet van de vakantie,
De juffen.

 

Bijzonderheden 20 april
25-04-2018

Goedemiddag,

Wat was het weer een week! Het was heel mooi weer en daar waren wij blij mee. Wij hebben namelijk veel buiten gedaan.

Op woensdag hebben wij getuinierd. We groep werd in twee groepen verdeeld. De ene groep ging eerst tuinieren en plantjes planten. De andere groep ging eerst opdrachten maken over het hele terrein. Na 45 minuten werd er omgewisseld. Het was een hele leuke dag en we hebben veel geleerd! Foto’s volgen nog.

Deze week hebben we de laatste les van geschiedenis gehad. Jullie weten al veel over dit onderwerp. Dit was namelijk tijdens de lessen goed te merken. We hebben het er regelmatig en uitgebreid over gehad. Ook tijdens het ‘wakker worden’, wat wij elke ochtend doen, hebben we het nog besproken. Wij kunnen jullie bijna experts noemen!

Op donderdag was Emma haar wensdag. Stichting ‘Make a wish’ had dit geregeld voor haar. Ze werd verrast in de klas en wij hebben haar uitgezwaaid toen ze in een limousine wegreed. Ze is naar The Voice Kids geweest en ze heeft ons vrijdag alles verteld!

Donderdag hebben wij ook een korfbalclinic op het Stokroosveld gekregen. Ook toen was het heel mooi weer! Mocht je een keer willen korfballen dan hebben wij nog folders in de klas.

Met rekenen hebben wij deze week herhaald. We hebben het vooral gehad over het eerlijk verdelen van pannenkoeken. Hoeveel stukken krijgt iemand? Dit was nog best lastig. We blijven dit oefenen. Ook hebben we weer geoefend met de digitale tijd en de secondes.

Op vrijdag was de sponsorloop voor het groene schoolplein. Jullie hebben heel hard gerend en we zijn trots op jullie! We zijn benieuwd hoeveel geld wij hebben opgehaald en wat er met het schoolplein gaat gebeuren. Het geld en de brief met sponoren kunnen in een envelop. Hierop schrijf je je naam en lever dit uiterlijk woensdag in. Dit kan bij ons en wij zorgen dat het bij meester Jeroen komt.

Volgende week (laatste week voor de meivakantie):

Op donderdag hebben jullie de geschiedenistoets over het thema ‘slavernij’. Hier hebben wij het heel veel over gehad in de klas en jullie vinden dit een interessant onderwerp.

Op donderdagmiddag hebben wij geen les. Wij gaan dan namelijk de grote schoonmaak houden en spelletjes spelen.

Op vrijdag zijn wij vrij, omdat het dan Koningsdag is.

Fijn weekend en geniet van het mooie weer!

Liefs,

De juffen.

Bijzonderheden 13 april
13-04-2018

 

Goedemiddag!


Deze week hebben wij weer veel leuke en leerzame dingen gedaan.


Op maandag hebben wij ‘Ren je rot’ met rekenen gedaan. Jullie hebben namelijk geleerd hoe je de oppervlakte moet berekenen. Lengte x breedte. Iedereen maakte een eigen opdracht, waar je de oppervlakte moest berekenen. Daarna gingen wij rennen door de klas om op een andere plek te gaan zitten. Daar gingen jullie de opdracht maken. Op deze manier hebben we de oppervlakte berekenen geoefend. Dit kwam mooi uit, want dit hadden jullie tijdens de Buitlesdag nodig.


Op dinsdag hebben wij weer een spel gedaan. Het ‘Sneeuwballen gevecht’ dit keer. Beetje gek, want er ligt natuurlijk geen sneeuw. Iedereen schreef een themawoord op. De themawoorden hadden wij net gelezen. Nadat het was opgeschreven werd het blaadje tot een propje gevormd. In 10 seconde mochten jullie met het propje gooien. Na 10 seconde pakte ik een propje en jullie moesten mij vertellen wat het themawoord betekende.


Deze week hadden wij ook het dictee van thema 6 na de herhaling en oefening. We schreven het woord met ons lichaam. De dictees zijn goed gemaakt! Jullie mogen trots zijn.


Op dinsdag was de Buitenlesdag. We hebben samen met groep 6b twee activiteiten gedaan: topografie en rekenen. Wat was het leuk om buiten bezig te zijn in het zonnetje en ook nog te leren :)


Woensdag stond juf Jantine voor de klas. Met haar hebben jullie een fantastisch filmpje op genomen voor mij. Op donderdagochtend kreeg ik deze in mijn mail en we bekeken deze samen. Wat lief van jullie!


Donderdag hebben wij geschat hoeveel geld wij gaan ophalen voor de sponsorloop. Hopen dat het lukt! We schatten ongeveer 1200,- opgehaald door groep 6a. We moeten wel nog even aan de bak dus.


Vrijdag zijn wij in debat gegaan. Er waren verschillende stellingen waar wij over gediscussieerd hebben. We luisterde goed naar elkaar en bedachten een tegenargument. Jullie waren erg enthousiast!


Volgende week


Woensdag:
• We gaan van 08:45 tot 12:00 uur naar de tuintjes. We zijn op tijd terug voor de overblijf.


Donderdag:
• Volleybal workshop (10.45 uur/ 11.30 uur) dus geen gym in de middag. Neem wel je sportkleren mee voor buiten.
• Toets: taal thema 6. Je kan oefenen via de instapkaarten. Thema 6 gaat over de aanhalingstekens, persoonsvormen met een d/t/dt, voor- en achtervoegsels, en enkelvoudige- en samengestelde zinnen. Dit alles in het thema lichaamstaal.

Vrijdag:
• Tussentoets: Blits.
• Sponsorloop in de middag (van 14:15 tot 14:45 uur) voor het groene schoolplein. Kom dus in je sportkleren!

 

Een heel fijn weekend!

 

Liefs,
De juffen.

Bijzonderheden 6 april
06-04-2018

Goedemiddag!

Deze week was een korte lesweek. Maandag waren wij natuurlijk nog vrij!


Op dinsdag hebben wij weer hard gewerkt. Wij hebben geleerd hoe je de persoonsvorm in een zin schrijft. Met een D, T of DT. Dit was best lastig, maar als we het niet weten vullen we het werkwoord ‘koken’ in. Hoor je een T? Dan komt er achter de stam (ik-vorm) een T. We blijven hiermee oefenen.


Ook hebben wij de rekentoets besproken. De toets is erg goed gemaakt. Wat goed van jullie! Er waren wel lastige opgaves en deze hebben wij samen doorgenomen.
Op woensdag hebben wij een verhaal geschreven met zoveel mogelijk persoonsvormen met een D, T of DT op het eind. Dit was nog best lastig, omdat wij ook nog eens aan elkaar moesten schrijven. Blijven oefenen en dan gaat het vanzelf beter :)


Op donderdag hebben wij de toets van aardrijkskunde thema 3 gemaakt. De beoordelingen krijgen jullie zo snel mogelijk terug. Daarnaast hebben wij op donderdag een beetje anders gewerkt. Wij kregen in aan het begin van de ochtend uitleg over spelling en verkeer. Daarna mochten jullie zelf bepalen wat je eerst ging maken.


Op vrijdag was de laatste Creabizz van deze periode. Hiermee sluiten wij de Creabizz voor dit jaar af.

Op 20 april is de sponsorloop. De informatie is al eerder naar alle ouders verstuurd. Jullie hebben de brief ook meegekregen en kunnen dus op zoek naar sponsoren. Het zou geweldig zijn als straks heel 6a (+ jullie ouders?) mee rennen.

 

Volgende week:


Maakwerk: Blad rekenen met schaal.
Volgende week hebben wij weer een gewone lesweek. In deze week gaan wij spelling herhalen, een dictee maken en daarna beginnen aan een nieuw thema. Met rekenen zijn wij al begonnen aan een nieuw blok. Dit is een lastig blok over breuken. De breuken worden nu steeds lastiger. Ook dit blijven wij natuurlijk oefenen.
Dinsdag: Buitenlesdag. Op deze dag krijgen jullie, als het droog is, twee lessen buiten. Samen met meester Bas en groep 6b gaan wij naar buiten.

Liefs,
De juffen.

p.s. Lynn is haar boek ‘De Griezelbus’ kwijt. Haar naam staat in het boek. Heeft iemand deze toevallig mee naar huis genomen? Of in zijn of haar la?

Bijzonderheden 29 maart
29-03-2018

Hallo kanjers van groep 6a,


Deze week was een gekke week. We hadden op woensdag de Grote Rekendag. Op donderdag het Paasontbijt en op vrijdag waren wij lekker vrij. Rust lekker even uit en kom weer lekker uitgeslapen op dinsdag naar school.


Deze week hebben wij op dinsdag een respect-recept gemaakt met de klas. Dit was het vervolg van De Vreedzame School les van vorige week. Hierin staat een recept voor een taart, maar wij weten dat er afspraken in verstopt staan.


Op woensdag was de Grote Rekendag. We hebben heel de dag rekent in het thema ‘verhuizen’. We kregen de opdracht van meester Jeroen om onze klas te verhuizen, want wij gaan naar een nieuwe locatie. Dit was natuurlijk niet echt, maar wij hebben geleerd wat er allemaal komt kijken bij verhuizen. Dit is een hele hoop. Ook zijn wij bezig geweest met meten en de oppervlakte berekenen.


Op donderdag was het Paasontbijt. We hebben lekker ontbeten, gedanst, paaseieren gezocht en wij zijn naar buiten geweest. Daarna hebben wij nog hard gewerkt. Jullie mogen trots zijn!


Alle ouders heel erg bedankt voor alle lekkere dingen en de verhuisdozen. Wij zijn jullie dankbaar.


Vrijdag zijn we lekker vrij.

Volgende week:
Maandag: vrij
Donderdag: aardrijkskunde toets thema 3.
Geen maakwerk i.v.m. het Paasweekend.


Let op: Vanaf volgende week is het verplicht om aan elkaar te schrijven bij ons in de klas. We hebben inmiddels alle letters en verbindingen geoefend en jullie zijn er meer dan klaar voor.

Geniet van jullie lange weekend en eet lekker veel eitjes!

Liefs,
De juffen!

Bijzonderheden 23 maart
23-03-2018

Bijzonderheden 23 maart

Hallo kanjers van groep 6a,

Op maandagochtend begonnen wij met de gastles over tuinieren. Wij hebben al hulp voor 18 april en voor 27 juni. Wij zijn alleen nog opzoek naar hulp van een ouders op 23 mei.

Deze week hebben wij weer fantastische spreekbeurten gezien. Jullie kunnen echt al heel goed spreken voor de klas. Onwijs goed van jullie!

Op dinsdag hadden Sophie en Emma samen een circuitje gemaakt voor ons. We deden in groepjes 5 spellen. Deze spellen hadden zij zelf bedacht. Juf Emma en juf Sophie regelden alles!

Op woensdag hebben wij bij rekenen geleerd om een schaal te lezen. Dit is nog best lastig. Wij blijven hier mee oefenen.

Voor op het Paasontbijt hebben we allemaal lekkers. Is er nog iemand die nog producten kan meenemen? Wij hebben nog nodig: 3x bruinbrood en roomkaas light. Wie o wie neemt dit mee?

Op vrijdag hebben wij het gehad over respect, tijdens De Vreedzame School. We hebben het gehad over wat respect precies is en hoe je dat laat zien aan een ander. Je hoeft niet iedereen aardig te vinden, maar je laat wel iedereen in zijn/haar waarde. We zijn erachter gekomen dat je voor iedereen respect moet hebben.

Volgende week:

Toets: Maandag en dinsdag rekentoets blok 4.
Huiswerk: Paas-placemat ontwerpen (A3) voor het Paasontbijt. Je mag een schets maken op een A4, maar dat hoeft niet. Neem deze woensdag al mee, zodat wij het alvast klaar kunnen zetten.

Woensdag is de Grote Rekendag gepland. Die dag gaan wij heel de dag rekenen in het thema: verhuizen.

Op donderdag hebben wij het Paasontbijt. Na het ontbijt hebben wij gewoon les.

Op vrijdag (30-03) zijn wij vrij. Ook zijn wij maandag 2 april vrij in verband met Pasen. Dan even lekker uitrusten en genieten dus!

Fijn weekend!

Liefs,
De juffen

p.s.
Volgende week is de Grote Rekendag. Wij zijn nog opzoek naar verhuisdozen. Zijn er ouders die toevallig nog wat dozen hebben liggen? Wij laten ze heel dus ze komen weer mee terug naar huis na de Grote Rekendag.

Bijzonderheden 16 maart
16-03-2018

Hallo kanjers van groep 6a,

Wij zorgen goed voor onze plantjes. In een pot is zelfs al een plantje te zien! Elke dag geven wij ze wat water, zodat ze goed kunnen groeien. Op maandag hebben Nynke en Emma ook hun zaadjes gepland. Hopelijk komt de rest ook snel uit!

Met juf Jantine hebben jullie opstekers voor een klasgenoot opgeschreven. Iedereen schreef een complimentje op met een bijpassende tekening. Op dinsdagochtend lagen deze op jullie tafel. Wat was dat een fijne manier om de dag te beginnen!

Deze week zijn wij begonnen met het maken van de muurkrant. Leerlingen uit groep 7 maken ook een muurkrant. Zij hebben hun krant aan jullie laten zien, zodat wij extra ideeën op kunnen doen. De krant is het eindproduct van ons project in het thema ‘Geloof’. We hebben eerst een schets gemaakt en daarna zijn wij begonnen aan onze eindversie.

Op donderdag kregen wij een gastles over geld. Het ging over sparen. Waar spaar jij voor? Heb je een spaarpot of een bankrekening? Hoe herken je dat geld echt is? Hoeveel kost een douchebeurt? Op deze vragen gaven wij antwoord. Daarnaast hebben we ook nog een spaarpot gekregen!

Wij zijn met taal begonnen met een nieuw thema. Thema 6 gaat over lichaamstaal. Donderdag hebben wij geleerd wat non-verbale communicatie betekend. Non-verbale communicatie betekent dat je soms geen woorden hoeft te gebruiken. Aan de lichaamstaal van iemand kan je zien wat diegene bedoeld. Denk aan: duim opsteken, glimlachen,

Op vrijdag was er weer Creabizz. We hebben allemaal leuke dingen gedaan. Voorbeelden van Creabizz blok 3 zijn: theater uit de oudheid, spotprenten, typische Haags, democratie, filosoferen, geloofsgebouwen, geloofsdoosjes,

Volgende week:
Toetsen: Woensdag verkeer les 6 t/m 12 & donderdag natuur & techniek thema 3.

Op maandag hebben wij een gastles. Wij krijgen 5 lessen over tuinieren. Vier daarvan gaan wij naar buiten en zijn wij verantwoordelijk voor een stukje tuin. De eerste les, a.s. maandag, zal gewoon in de klas zijn. 

In de klas hangt een lijst voor het paasontbijt. Er zullen dit jaar geen lootjes worden getrokken. Je kan, net als bij het kerstdiner, eten en drinken meenemen. Op de lijst in de klas kunnen jullie je inschrijven. Het paasontbijt is op donderdag 29 maart.

Jullie hebben een brief mee gekregen van 'All 4 Africa'. Jullie kunnen voor Afrika kleding inzamelen. Alle informatie staat in de brief. 

Fijn weekend!

Liefs,
De juffen

p.s.
Wij krijgen dus 5 lessen over tuinieren. Voor 3 van die lessen hebben wij elke keer drie ouders nodig die met ons mee gaan. Wij zijn dan namelijk verantwoordelijk voor een moestuin. Zijn er ouders die mee kunnen/willen van 08:45 uur tot 12:00 uur op de volgende dagen:
- Dag 1: 18 april
- Dag 2: 23 mei
- Dag 3: 27 juni

Alvast bedankt!

Bijzonderheden 9 maart
09-03-2018

Lieve kanjers van groep 6a,

Deze week was het weer even inkomen. Iedereen was lekker uitgerust en kon dus weer hard aan de slag. 

Op maandag zijn wij gestart met het thema 'Geloof'. Wij hebben in groepen onderzoek gedaan op de IPad. Ook staat er op de gang een tafel met boeken uit de bibliotheek. Deze kunnen jullie ook altijd lezen in de klas. Volgende week gaan we weer verder met het project. Het eindresultaat zal een muurkrant zijn. 

Het spellingdictee werd deze week afgenomen. Deze is goed gemaakt. Heel knap van jullie!

Op woensdag en donderdag hebben wij met jullie ouders gepraat op de ouderavonden. Sommige van jullie waren er zelfs bij. Dit hoefde niet, maar mocht wel. Willen jullie de rapporten, met handtekening van jullie ouders, weer meenemen naar school?   

Op vrijdag zijn wij naar het Kinderboeken museum geweest. We gingen met de bus en we waren voor de overblijf weer terug. De tentoonstelling die wij bezochten was Papiria. In deze tentoonstelling waren allemaal grotten en hierin waren opdrachten te vinden. Door middel van spelletjes doen kon je met je slurper items verdienen. Wat was het een leuke ochtend! Liza (moeder van Chiara), Sabine (moeder van Jasper) en Linda (moeder van Donna) bedankt voor het helpen! :)

Op vrijdagmiddag was Emma weer in de klas!  Ze heeft gelijk een verjaardagsballon gemaakt. Daarnaast heeft ze ook haar lades in orde gemaakt! We waren heel blij dat ze er was! :)

Volgende week:

Spreekbeurten van Lynn, Ruben en Rosa.

Toets:

Dinsdag: Nieuwsbegrip

 

Groetjes,

De juffen 

 

p.s. 

Deze week waren wij vergeten te mailen naar jullie ouders dat er een taaltoets was. In alle haast zijn wij dit helemaal vergeten. Sorry hiervoor! 

Bijzonderheden 23 februari
23-02-2018

Hallo kanjers van groep 6a,

Wat hebben jullie hard gewerkt! Daarom hebben jullie een weekje vakantie meer dan verdiend. Rust lekker uit!

Deze week:

We hebben het druk gehad deze week. We hebben bijvoorbeeld met rekenen geleerd hoe je de prijs van een hele taart kan berekenen als je alleen de prijs van 1 stukje weet. Vrijdag hebben wij ons project afgemaakt en de resultaten waren prachtig! Jullie mogen trots zijn op jullie zelf! Daarnaast zijn jullie vrijdag ook nog veranderd van groepjes.

Na de vakantie:

Wij gaan werken met het thema ‘geloof’. Hiervoor moeten jullie een klein onderzoekje doen naar welke geloven er bestaan en wat er allemaal bij hoort. Het huiswerk voor na de vakantie is het maken van een woordweb over ‘geloof’. Welke geloven kennen jullie en wat weten jullie er al allemaal van? Breidt het woordweb zo ver mogelijk uit. Dinsdag gaan we in de klas aan de slag met het woordweb.

Ook gaan wij een zaadje planten. Hiervoor hebben jullie een bloempot nodig. Wij zullen zorgen voor aarde en zaadjes. Let op: neem de bloempot maandag al mee! Iedereen zal verantwoordelijk zijn voor zijn of haar eigen plantje. Hopelijk hebben we straks hele grote planten in het lokaal staan. Tot de meivakantie zullen wij hiervoor zorgen op school. Daarna mag hij mee naar huis.

De spreekbeurten gaan beginnen! Bereid je goed voor. Oefen het thuis, voor je familie, voor je buren, ect. De aandachtspunten staan op het formulier dat jullie mee naar huis hebben genomen. Een PowerPoint mag, maar hoeft niet. Je kan ook een andere creatieve manier bedenken om te presenteren. De presentatie duurt is 5 tot 10 minuten. Succes!

De rapporten gaan maandag mee naar huis. Bespreek deze door met jullie ouders, samen met jullie Ik-mapje (dat vandaag al mee is gegaan). Op woensdag en donderdag zullen er rapportgesprekken plaatsvinden. Deze gesprekken duren 10 minuten. Jullie ouders kunnen zich inschrijven via de link in de eerder verstuurde mail.


Huiswerk:
Maandag- Bloempot meenemen.
Dinsdag- Woordweb over ‘geloof’.

Tot na de vakantie,

De juffen!

P.s.
Ruben is weer een gymshirt kwijt. Zouden jullie willen kijken in jullie tassen of hij daar misschien in zit? Het is maat 146/152. Het is een oranje shirt, met blauwe boord en aan de zijkanten een witte streep. Op de borst staat een blauwe Nederlandse leeuw.

 

Bijzonderheden 16-02-2018
16-02-2018

Hallo kanjers van groep 6a!

Juf Steffanie hier. Ik wilde jullie even laten weten dat ik na de vakantie de hele week op school ben. Ik sta dan vier dagen voor de klas. Het is belangrijk dat huiswerk, wat wordt gemaild, ook naar mij wordt gestuurd.

Na de vakantie beginnen de spreekbeurten. Denk dit weekend alvast na over een onderwerp wat jij interessant vindt en waar jij goed over kan vertellen. Vanaf maandag kan je je in de klas voor een datum kiezen. Zodra je dat hebt gedaan krijg je een blad mee met daarop de datum van je spreekbeurt en de aandachtspunten.

Deze week zijn we druk bezig geweest met de persoonsvorm, het onderwerp en het gezegde. Het gezegde bestaat uit alle werkwoorden (dingen die je kan doen) in een zin. Dit gaat al heel goed!

Daarnaast zijn we deze week begonnen met het uitrekenen van plussommen van rechts naar links. Dit is ook nieuw. Eerder begonnen wij natuurlijk bij de honderdtallen, daarna de tientallen en eenheden. Nu doen wij dat dus andersom. Dit leverde veel verwarring op. Dit is heel goed te begrijpen. De bedoeling hiervan is dat je inzicht krijgt in het onder elkaar optellen. Dit wordt in stapjes aangeboden.

Met natuur zijn we begonnen aan een nieuw thema. Dit thema gaat over zintuigen.

Met spelling hebben we donderdag een leuk wedstrijdje gedaan. Jullie moesten in tweetallen zoveel mogelijk woorden bedenken met de ‘AU’ erin. Daarna woorden met de ‘OU’. Wisten jullie het meeste van de klas? Dan mochten jullie alle woorden proberen op te noemen. Zonder ze op te hebben geschreven natuurlijk. We zijn tot 15 woorden gekomen. Petje af!

Naast dit alles zijn we ook nog druk bezig geweest met ons project over de Olympische Spelen. Vorige week waren we al begonnen met de verdieping in 3 sporten. We hebben groepjes gemaakt en in die groepjes zijn jullie dinsdag begonnen met het maken van een stadion. Het ziet er al heel leuk uit. De hele gang ligt vol met ons werk. Volgende week gaan we hier mee door en maken wij het af.

Volgende week:
De laatste week voor de vakantie!
Huiswerk: Denk na over een onderwerp voor je spreekbeurt. Als je dit doet, kan je je volgende week inschrijven voor een datum. Dit kan vanaf maandag en tot vrijdag.
Dinsdag: Inloopmiddag.
Project: Het moet donderdag af zijn en dan kan het vrijdag mee naar huis.

 

Fijn weekend en tot maandag!

 

Bijzonderheden 9 februari
09-02-2018

Hallo kanjers van groep 6a!

Wat goed dat jullie de bijzonderheden weer lezen met je ouders.

Het eerste stukje zal dus geen nieuws voor jullie zijn, dat hebben jullie zelf meegemaakt.

Deze week

Na het uitzwaaien van de kinderen van de groepen 8 afgelopen maandagochtend, konden de lessen weer beginnen. Gelukkig heeft intussen de hele groep alle cito's afgerond. Nou ja, bijna. Want Emma is nog hard aan het werk om de cito's ook te maken vanuit haar bed. Wat een doorzetter!   Verder hebben we hard gewerkt aan alles , voegwoorden, verleden tijd, grafieken, spelling, breuken, delen en oefenen op de I-pads. Alles is aan bod gekomen. Wel zien we dat het steeds belangrijker wordt om de basis goed te beheersen. Dus kijk af en toe eens naar je instapkaarten voor taal en spelling en zoek op internet een site op om te oefenen met je deelsommen. Deze zijn zo belangrijk bij breuken!

Jullie hebben allemaal onderzoek gedaan naar de Olympische winterspelen, vandaag zijn er groepjes gemaakt. Met dit groepje ga je volgende week een stadion voor jouw sport maken. 

Er is een de klas een goed initiatief gestart door Kyra en Rosa; we hebben een plastic verzamelbak. Ja, ja groep 6a werkt mee aan een beter milieu!

De kleimonsters mogen mee naar huis, omdat ze nogal breekbaar zijn is het misschien handig om ze dinsdag na de inloop (20 februari) mee te laten nemen door papa of mama, maar ze mogen ook even naar boven lopen hoor.

We hebben dinsdag extra buiten gespeeld, omdat de gymjuffen mee op kamp zijn. Donderdag zijn we gaan gymen, het was leuk om te zien dat jullie met iedereen gelijk een spel gingen spelen.

Vermist: Zowel Ruben als Thije missen een gymbroek. kunnen jullie kijken of deze per ongeluk in de verkeerde tas zijn terechtgekomen?

Het gaat om een Paris St. Germain broekje van Thije en een zwarte sportbroek tot boven knieën en zwart/donkergrijs shirt (gladde stof) van Ruben.

Volgende week:

Om het stadion met je groepje te maken heb je natuurlijk materiaal nodig, denk hierbij aan kurken, dopjes, plastic bakjes, aluminium folie, satehprikkers, piepschuim en w.c. rolletjes (laat het die mama van de luizenmoeder maar niet horen). Zorg dat je dit dinsdag bij je hebt!

Donderdag: Lever het maakhuiswerk in. De opdracht is het schrijven van een verslag van jouw olympische sporter. Schrijf dit verslag over een dag uit het leven van deze sporter. Natuurlijk moet deze sporter zijn sport uit oefenen in jullie stadion. Let op je spelling!

O en neem je rapport mee!

Voor nu fijn weekend en tot volgende week.

De juffen

 

Bijzonderheden 2 februari
02-02-2018

Hallo kanjers van groep 6A!

Of eigenlijk: "Hallo allemaal, wat fijn dat je er bent!"

Afgelopen week hebben we dat liedje wel heel vaak gezongen, in de bus, in de klas, op de trap en in het Museum voor Communicatie op de tribune.

In het Museum voor Communicatie hebben we een leuke les gehad over reclame. We waren "de proefkonijnen" dus aan jullie werden tips en tops gevraagd. Aan het einde van de les mochten jullie je eigen reclamefilm maken. We hebben er een paar gezien, de rest hopen we opgestuurd te krijgen. Verder hebben we hard gewerkt aan alle toetsen en aan de monsters. De toetsen zijn nog niet helemaal af, door de griepgolf moeten er nog een aantal van jullie aan de slag! Als alles klaar is kunnen we het eindelijk met jullie bespreken. De monsters zijn heel mooi geworden. Vandaag deden we mee met de warme truiendag in de groep, weer wat energie uitgespaard!

Voor volgend jaar mogen jullie je opgeven om mediator te worden. Een mediator luistert goed naar beide partijen bij een conflict. Een goede mediator stuurt naar een oplossing, maar zegt niet gelijk wat een oplossing kan zijn bij een ruzie of een conflict. Natuurlijk worden jullie eerst getraind, de training bestaat uit een aantal bijeenkomsten.  Jullie kunnen een solliciatiebrief schrijven met daarin de reden(en) waarom jij denkt dat je een goede mediator kan worden.  De brieven kunnen vanaf volgende week worden ingeleverd.

Volgende week

Maandag gaan de groepen 8 op kamp, in de ochtend worden ze uitgezwaaid door jullie (en de rest van de school).

Er is voor volgende week leer- en maakwerk:
Leerwerk: toets geschiedenis ---> op schooltv.nl staan veel filmpjes, o.a. de Gouden Eeuw! Toets op donderdag.
Doewerk: zoek uit welke sporten bij de Olympische Winterspelen horen. Verdiep je in 3 sporten van de Olympische winterspelen, in de ruimte waarin de sport beoefend wordt en wat er allemaal komt kijken bij deze wintersport. Je mag helemaal zelf bedenken hoe je dit kleine vooronderzoekje maakt (dit mag met plaatjes, teksten tekeningen, woordspin etc.).
Lever het volgende week donderdag in. Als we dan genoeg informatie hebben gaan we een Olympisch dorp maken! Dit wordt weer een samenwerkingsopdracht.

Voor nu fijn weekend!

De juffen

Bijzonderheden 26 januari
26-01-2018

Goedemiddag kanjers van groep 6A

 

Eerst even dit: De knijpdingen die jullie meenemen nemen de groep bijna over. Hoe dat komt? Het zijn er soms teveel of ze zijn te groot. Dus eerst even dit:

Beste kinderen en ouders van groep 6a,

Vandaag gaan alle Squeezies die groter zijn dan een knijpballetje mee naar huis. Er is namelijk een afspraak gemaakt, met de kinderen en de ouders, wat betreft een zacht knijpballetje voor de concentratie. Deze kinderen mogen één zacht knijpballetje of een Squeezie (ter grote van een knijpballetje) mee naar school nemen.

Alvast bedankt voor jullie medewerking.

 

Afgelopen week

Deze week heeft juf Steffanie samen met jullie hard gewerkt, Juf Jantine was geveld door de griep en juf Steffanie heeft de groep gedraaid en is woensdag extra gekomen. Heel fijn voor jullie! In de groep heerst de griep ook. We hebben nog geen enkele dag iedereen in de groep gehad. We luchten de klas elke dag om de bacterieën te weren.

De sfeer in de groep is prima en ook tijdens de toetsen gaat het goed. Iedereen is geconcentreerd aan het werk en stil, ook als ze eerder klaar zijn. Zo heeft iedereen dus ook de tijd gehad om zijn of haar toets af te ronden. Vandaag is de rekentoets afgemaakt en volgende week gaan we door met de laatste toetsen van Cito.

Op maandag en dinsdag nemen we spelling af.  Ook wordt de leestoets volgende week afgenomen.

Met aardrijkskunde hebben we het over landbouw; veeteelt, tuinbouw en akkerbouw gehad. Is een tomaat nou fruit of groente? Volgende week maandag hebben jullie de laatste les van thema 2 (herhaling) en dan is woensdag de toets.

Bij Met Sprongen Vooruit hebben we het schrapspel gespeeld. Jullie moeten d.m.v. een vaste vraag het juiste getal raden. Zo kun je bijvoorbeeld vragen: Is het deelbaar door 4 ? Als het antwoord nee is, streep dan  alle getallen t/m 100 weg. Uiteindelijk blijft er, na een aantal vragen, 1 getal over.

Met taal hebben we gewerkt aan het opzoeken in een woordenboek, het zelfstandig naamwoord, de persoonsvorm in de verleden tijd en spreekwoorden. Ook hier is volgende week de toets van.
Natuurlijk  was er ook tijd voor cerativiteit;  creabizz, knutselen en muziek. Het liedje Olga zingen jullie uit volle borst mee en jullie hebben  kleimonsters gemaakt. En die zijn super geworden. Nog even drogen en dan kunnen jullie ze verven.

Volgende week

Voor volgende week is er leerwerk.

De toets van taal is dinsdag. 

Thema 4. Met daarin:

- zelfstandig naamwoorden en het meervoud ervan
- het verdelen van een zin in zinsdelen (dit hebben we tussendoor ook geoefend tijdens de lessen)
- het benoemen van de persoonsvorm in de verleden tijd
- plaatsen van komma's
- de woorden uit de lessen

en natuurlijk de spreekwoorden.

Alles is te oefenen via de eerder gestuurde instapkaarten (woordenschat en taal verkennen).

woensdag: aardrijkskunde toets thema 2

Dus dit keer zullen jullie in het weekend aan de slag moeten, maar woensdagmiddag hebben jullie dan huiswerk vrij!

Voor nu fijn weekend, blijf gezond!

De juffen.

Bijzonderheden 19 januari
18-01-2018

Hallo Kanjers van groep 6A !

Een kort maar krachtig berichtje:
De creabizz is begonnen, het was weer genieten voor iedereen.

De toetsperiode van Cito is begonnen. We hebben een gesprekje gehad over de toetsen. Doe je best, meer verwachten we niet. En maak je niet te druk, het laat zien wat je kan of nog moet oefenen. 

Volgende week is er weer maakwerk. ---> Inleverdag is donderdag! 

Even herhalen van de klok, snel rekenen en een som met een staafdiagram, lees goed wat je moet doen.

Voor nu  fijn weekend!

De juffen

 

 

Bijzonderheden 12 januari
12-01-2018

Hallo  kanjers !

Allereerst de beste wensen voor iedereen.

We zijn weer begonnen!  Na een half uur praten over de vakantie van iedereen zijn we fris en uitgeslapen de lesstof weer ingedoken.

Vanaf deze week is juf Steffanie er ook op donderdag en vrijdag, deze klas boft maar met al die tijd voor extra hulp. Het lesgeven en de extra hulp doen we om en om. Tot het blok van juf Steffanie begint. Dan staat de juf elke dag voor de groep en kunnen wij de extra hulp geven.

Bij rekenen is geoefend met digitale tijden en geldrekenen. Bij het optellen van geld hebben we ook met komma's gewerkt. De centen horen er natuurlijk ook bij. Ik wil jullie trouwens vragen om thuis even te oefenen met het klokkijken digitaal en analoog. Ook hebben we grote keersommen besproken, welke stappen zijn dan nodig?
Met taal hebben we veel tijd besteed aan het onderwerp en de persoonsvorm, dit blijft lastig voor sommige kinderen. Geeft niks hoor, dan oefenen we extra.

Elke dag, behalve maandag, is de mogelijkheid om mee te doen met een extra instructie tijdens de inloop. De zelfstandigwerktijd in de ochtend (inloop) wordt door de meeste kinderen goed gebruikt, zij maken hun werk netjes en vragen het als ze iets niet snappen. 

We zijn weer hard aan het werk met concentreren en goed luisteren naar de opdracht, rekenen op een kladblaadje, netjes werken en je werk ook af maken.

Tussendoor ontspannen we met een mooi momentje, een verhaal uit het leesboek, een liedje of een leuke mop. En eten we een lekker stuk fruit. Elke week ontvangen we een doos met fruit. Dit keer zaten er kiwi's en appels in.

Volgende week:

Volgende week start op dinsdag de nieuwe ronde van Creabiz. De kinderen gaan op 3 dinsdagmiddagen een workshop volgen in verschillende groepjes. Ze hebben zich op woensdag al ingeschreven. De kinderen hebben gehoord wat ze nodig hebben voor de creabizz die ze gaan volgen. Maar hier nog een reminder: ga je naar techniek? Neem oude apparaten mee. Ga je naar het proefjeslab? Neem een plasticfles mee (ik denk een limonadefles). Doe je mee met de bootcamp? Doe je sportkleding aan (voor buiten). Ga je iets voor een ander doen? Neem je fiets mee!
 

Donderdag starten we met de toetsen van Cito. Handig om te zorgen voor een goed en vooral leuk leesboek. Je kunt dan lekker lezen als je klaar bent met een toets.
We beginnen eerder dan op de planning staat, omdat we dan de tijd kunnen nemen om dit zonder haast te doen. 

Huiswerk:
1) Volgende week is er maakwerk. We hebben vrijdag een carnavalslied geleerd. In dit lied zitten allemaal spreekwoorden. Opdracht: welke spreekwoorden zitten er in het lied en wat is de betekenis van elk spreekwoord?
Zoek het op, tik het uit of schrijf het op en lever het op donderdag 18 januari in ---> Netjes natuurlijk!

 

2) Oefenen van klokkijken digitaal ---> https://www.rekenen-oefenen.nl/rekenen-groep-6/klokkijken 

Voor nu fijn weekend

De juffen

De laatste bijzonderheden van het jaar
21-12-2017

Hallo kanjers van groep 6A.

Gisteren was het een super gezellig en lekker kerstdiner. We hebben genoten. De kaartjes voor iedereen waren lief en mooi, de optredens waren super en het eten was heerlijk!

Vandaag zijn we naar het bejaardenhuis gegaan om de kaarten weg te brengen. De ouderen en de kinderen vonden het geweldig.

Julius Dr::  Ik vond het heel leuk want ze waren heel enthousiast, we kregen een rondleiding en we gingen zingen voor de mensen. Dat was heel leuk!""

Julius D.:"Ik vond het heel leuk dat we kerstliedjes gingen zingen en dat zij ook mee gingen zingen. Ik zag dat ze blij werden toen we de kaarten gaven."

Imran:" Ik vond het leuk dat je andere mensen blij kon maken, met een leuke kaart en de leuke babbeltjes.

Cas:" Ze waren heel blij met de kaarten en vonden het leuk om te praten. Ze wilden van iedereen weten wat de naam is."

Sophie:"Ik vond het heel leuk want ze waren heel entousiast en superblij met de kaarten. De mevrouw die de rondleiding gaf was heel aardig."

Voor na de vakantie:

Op vrijdag 12 januari: topotoets. De leerbladen zijn vandaag meegegaan. 

Zorg allemaal voor: liniaal, lijmstift, goede pen, vullingen, potlood, kleurpotloden en een gum (Dit hebben we samen opgeschreven).

 

Aan de ouders van deze kanjers:

Dank voor al jullie hulp in de eerste helft van het jaar, voor het luizenpluizen, het wassen, het aankleden van de klas in kerstsfeer en het opruimen, het klaarmaken van de lekkere hapjes, het doen van de boodschappen en het helpen bij de kerststukjes. Dank ook voor de lieve berichtjes en attenties.

Voor allemaal een heel gezond, gezellig en goed 2018 toegewenst en fijne feestdagen. 

Rust lekker uit en tot volgend jaar

 

   

De juffen

 

 

 

 

 

Bijzonderheden 15-12-2017
15-12-2017

Goedemiddag kanjers van groep 6A
De voorbereidingen voor Kerstmis zijn in volle gang.
De kerstkaarten stromen binnen. Let op: dinsdag moeten de kaarten allemaal ingeleverd zijn. In de klas staat de speciale kerstbrievenbus.
De lijst met optredens loopt ook vol, dat wordt een super gezellig kerstdiner.

We zijn ook gestart met het maken van een kerstkaart in de klas. Donderdag gaan we de kaarten brengen bij het verzorgingshuis. We vertrekken om 10.00 uur uit de groep om 27 mensen heel blij te maken. Wie kan er meelopen? We zijn om 12.00 uur weer terug.

Jullie hebben weer hard gewerkt. Zo hebben jullie gekeken naar breuken, minuten en de kosten om iets te laten maken. Stel dat je wasmachine kapot gaat... Wat doe je dan? Je huurt iemand in, je betaalt voorrijkosten en je betaalt een uurloon. Ook de kosten van de materialen komen erbij. Iedereen heeft hard gewerkt, want de sommen moeten gelijk worden uitgerekend en jullie laten ze dan zien op de whitebordjes. Dan kan de juf gelijk extra uitleg geven als iemand dat nodig heeft.
De whitebordjes gebruiken we trouwens vaak. Iedereen kan dan actief meedoen met de lessen.
Ook hebben jullie het dictee van spelling gemaakt. Goed om te zien dat er zoveel goed gaat. Hierbij is de focus heel belangrijk, want foutjes maken mag natuurlijk maar wel zonde als het een slordigheidsfoutje is. Ook letten we op de netheid van het werk, niet netjes? Maak het nog een keer, gum je foutjes uit, gebruik een inktwisser. Hiervoor hebben alle kinderen een goede pen met vulingen nodig, een potlood,  een gum en eventueel een inktwisser nodig. Maar ook kleurpotloden, lijm, een liniaal en een schaar zijn echt nodig op school.

Met rekenen hebben jullie verhaaltjessommen voor elkaar gemaakt, elke dag komen er een paar aan bod.
Uit onze groep hebben Rosa, Brescia, Kyra, Julius Dr en Felix meegedaan aan het optreden met hun band, natuurlijk hebben we de foto's bekeken in de groep. Wat een rocksterren! En we hebben ook echte danseressen, Kyra, Lynn en Areti gaan dinsdag een uitvoering geven in het Zuiderstrandtheater met kinderen uit de andere groepen.

Volgende week
Volgende week hebben we een iets korter weekje.
Op maandag is de toets natuur thema 2, we hebben vandaag een samenvatting gemaakt in de groep. Alles staat ook in de samenvatting die jullie thuis hebben. 
Er is ook maakwerk, tenminste....als je de kaart nog niet hebt ingeleverd.
Dinsdag maken jullie een mooi kerststukje voor op de tafels, vergeet je spullen niet! Oase in een potje, takken en versiering.

Op dinsdag moeten de danseressen van De Notenkraker uiterlijk om 8.15 uur op school zijn, zij verzamelen dan op het schoolplein om met de tram naar het theater te gaan.
Dan nog even over het kerstdiner op woensdag, het wordt smullen met alles wat jullie meenemen voor het diner!
Na de kerstmusical gaan we na schooltijd de tafels. Juf Jantine en juf Jennemiek spelen mee met de musical, gelukkig komt juf Steffanie extra om voor de klas te staan.
Bestek en borden zijn niet nodig, die worden gebracht door Stijn van der Laan (graag op dinsdag meenemen).
Het eten mag gebracht worden vanaf 16:00 uur. Tussen 16:00 u en 16:30 u brengen kinderen van groep 8 het naar het juiste lokaal. Noteer dus duidelijk dat het voor groep 6A is, ook een naam op de onderkant van schaal/ bord/ pan etc. is handig.
Op het schoolplein is glühwein en muziek en om 16:55 uur gaat de bel. De kinderen verzamelen dan bij de voor hun bekende verzamelplaats.
We gaan dan lekker eten, drinken, kijken naar optredens, kerstkaarten openmaken en genieten van de mooie avond.
Om 19:00 uur is het diner voorbij en krijgen jullie alles direct mee. Neem een stevige tas mee waar alles in kan, jullie gaan bij LISA DAK naar buiten.
Op donderdag gaan we om 10.00 uur de kerstkaarten wegbrengen en de groep kerstvrij maken en schoonmaken, is er nog iemand die de moeder van Jasper en mij kan helpen? We hebben gewoon gym. Daarna begint de vakantie.

En op vrijdag is de vakantie dus begonnen, dan zijn we vrij.

Geniet van je weekend! De juffen.

Bijzonderheden 8 december
08-12-2017

Goedemiddag Kanjers,


Sinterklaas is vertrokken en hij heeft het stokje doorgegeven aan de kerstman.

De intocht was een groot feest en ook in de klas wat het ontzettend gezellig! De kinderen hebben allemaal fantastische surprises en mooie gedichten voor elkaar gemaakt.
Gelukkig hebben we de foto's nog. De link stuur ik met de mail, met daarbij de kerstdinerlijst.

De klas ziet er weer heel gezellig uit, de sintknutsels zijn weg, de lampjes hangen en de kerstboom staat. We hebben alvast kerstlampjes gemaakt. Neem een glazenpotje en een kaarsje op batterij mee, dan kunnen we 's ochtends de lampjes aan doen. Op vrijdag hebben we lootjes getrokken voor de kerstkaart. Dit is gelijk het maakhuiswerk, je maakt een kerstkaart voor degene waar je een lootje voor hebt getrokken. De enige voorwaarde is dat de kaart echt zelf gemaakt is. Zet er een mooie kerstgroet op en een top en stop deze in een envelop met de naam erop voor wie de kaart bedoeld is. In de klas komt een kerstbrievenbus, hier kan je de kaart dan instoppen.
Tijdens het kerstdiner kan je een kerstoptreden verzorgen, dit kan van alles zijn als het maar in kerstsfeer is. Denk er even over na en geef het maandag door!
We gaan in de klas ook kerstkaarten maken voor  bewoners van een bejaardenhuis. We moeten nog overleggen hoe de kaarten daar komen, daar hoor je nog meer van.

We hebben extra geoefend met spelling en taal, breuken en onder elkaar aftrekken en optellen. We hebben geleerd hoe een astronaut kan lezen in de ruimte en wat een gilde is.

Op vrijdagmiddag hebben we gespeeld met het Sintcadeautje. Het was een gezellige week!

Komende week

Dinsdag 12 december - geen school i.v.m. staking

Woensdag 13 december is de geschiedenistoets van thema twee. Maandag wordt alle stof nog een keer herhaald.

Wat we verder doen de komende periode:

19 december - Je kerstkaart moet in de brievenbus zitten

- kerststukjes maken (neem die dag een oase, bakje, takken, versiering, kaars en tang mee. Het liefst al de oase op maat gesneden meenemen)

20 december - kerstmusical en kerstdiner . Verzamelen om 16:30 uur op het plein. Eten en drinken kan vanaf 16:00 uur worden afgegeven bij de hoofdingang
21 december - schoonmaken van de klas en om 15:00 uur vakantie vieren!

 

Fijn weekend ! De juffen

bijzonderheden 30-november
30-11-2017

Hallo Kanjers

Een hele goedemiddag aan allemaal.

Wat was het woensdag een rotzooi in ons lokaal!

Rommelpiet had een enorme puinhoop gemaakt in de groep

Het was echt verschrikkelijk, wat een enorme troep.

Maar gelukkig gingen jullie gelijk aan de slag

Om lekker opgeruimd te beginnen aan de nieuwe dag.

Jullie hhadden alles  zo weer op de goede plek

Aan ijver en samenwerken in de klas geen gebrek.

Op het bord had rommelpiet een lange brief geplakt,

Met mooie woorden en aanwijzingen waar de cadeaus konden worden gepakt.

Er was een zak vol met denkspellen voor de hele groep

Er volgde, na het uitpakken, een luid enthousiast geroep.

Nu kan er na het afmaken van de weektaak in spelvorm worden nagedacht

Zo worden de hersenen op een andere manier aan het werken gebracht.

Naast deze mooie start van het Sint feest,

zijn we natuurlijk ook hard aan het werk geweest.

In de groep zijn we weer veel over zelf leren aan het leren:

 na een foutje blijven we gewoon proberen

Na de toetsen kijken jullie zelf eerst even goed,

waarvan je vindt dat je nog meer weten moet

Dan gaan we dat gewoon nog een keer doen met elkaar

Zo weet je steeds meer in de loop van het jaar.

De deelsommen, de keersommen, rekenen met het metriek stelsel

De getallenlijn in sprongen en sommen halen uit een mooi vertelsel.

Samenstellingen en zelfstandig naamwoorden met taal,

met spelling verkleinwoorden en hoe schrijf je de woorden met -lijk allemaal?

De klas is klaar voor het bezoek van de Sint,

we zijn reuze benieuwd wat hij van alle knutsels vindt.

Voor volgende week hieronder een duidelijk plan,

niet meer op rijm, zodat een ieder het volgen kan ;) .

Volgende week
Maandag is een gewone lesdag met gym.

Dinsdag HET SINTFEEST

Alle informatie over Sinterklaas op 5 december:
1. Suprises kunnen maandag vanaf 15:00 uur in de klas gebracht worden ---> tot 16:30 uur
2. Dinsdagochtend is de suprise ook welkom, maar dan tussen 08:00 en 08:15 uur
3. Het sintprogramma start om 08:30 uur buiten... Kom op tijd dus! De ouders mogen allemaal aan de overkant van de straat staan, de kinderen gaan naar de juffen op het       plein.
4. De kinderen zijn vrij om 12:00 uur en de suprises gaan dan gelijk mee naar huis.Het is handig om een vuilniszak mee te nemen!
5. Woensdag, donderdag en vrijdag zijn gewone lesdagen. Let op de gym is voortaan op donderdag!

Dan nog een oproep voor kerst:

Zo gauw Sinterklaas vertrokken is gaan we de klas in kerstsfeer brengen.

Kan iedereen een klein glazen potje meenemen?

Ouderhulp:

Wie kan er kersttakken halen voor het maken voor de kerststukjes? (dinsdag 19 december)

Wie kan er met ons en de moeder van Donna, helpen met het klaarzetten van de tafels voor het kerstdiner? (12.30-13.30 woensdag 20 dec.)

Wie kan met ons en de moeder van Milaine, helpen met het opruimen na het kerstdiner? (19.00-19.30 woensdag 20 dec.)

Wie kan er met ons en de moeder van Jasper helpen met het opruimen van de kerstspullen?(13.45-14.45 donderdag 21 dec.)

Graag mailen naar ons!

 Voor nu fijn weekend!

De juffen.