Groep 6A

Bijzonderheden 8 december
08-12-2017

Goedemiddag Kanjers,


Sinterklaas is vertrokken en hij heeft het stokje doorgegeven aan de kerstman.

De intocht was een groot feest en ook in de klas wat het ontzettend gezellig! De kinderen hebben allemaal fantastische surprises en mooie gedichten voor elkaar gemaakt.
Gelukkig hebben we de foto's nog. De link stuur ik met de mail, met daarbij de kerstdinerlijst.

De klas ziet er weer heel gezellig uit, de sintknutsels zijn weg, de lampjes hangen en de kerstboom staat. We hebben alvast kerstlampjes gemaakt. Neem een glazenpotje en een kaarsje op batterij mee, dan kunnen we 's ochtends de lampjes aan doen. Op vrijdag hebben we lootjes getrokken voor de kerstkaart. Dit is gelijk het maakhuiswerk, je maakt een kerstkaart voor degene waar je een lootje voor hebt getrokken. De enige voorwaarde is dat de kaart echt zelf gemaakt is. Zet er een mooie kerstgroet op en een top en stop deze in een envelop met de naam erop voor wie de kaart bedoeld is. In de klas komt een kerstbrievenbus, hier kan je de kaart dan instoppen.
Tijdens het kerstdiner kan je een kerstoptreden verzorgen, dit kan van alles zijn als het maar in kerstsfeer is. Denk er even over na en geef het maandag door!
We gaan in de klas ook kerstkaarten maken voor  bewoners van een bejaardenhuis. We moeten nog overleggen hoe de kaarten daar komen, daar hoor je nog meer van.

We hebben extra geoefend met spelling en taal, breuken en onder elkaar aftrekken en optellen. We hebben geleerd hoe een astronaut kan lezen in de ruimte en wat een gilde is.

Op vrijdagmiddag hebben we gespeeld met het Sintcadeautje. Het was een gezellige week!

Komende week

Dinsdag 12 december - geen school i.v.m. staking

Woensdag 13 december is de geschiedenistoets van thema twee. Maandag wordt alle stof nog een keer herhaald.

Wat we verder doen de komende periode:

19 december - Je kerstkaart moet in de brievenbus zitten

- kerststukjes maken (neem die dag een oase, bakje, takken, versiering, kaars en tang mee. Het liefst al de oase op maat gesneden meenemen)

20 december - kerstmusical en kerstdiner . Verzamelen om 16:30 uur op het plein. Eten en drinken kan vanaf 16:00 uur worden afgegeven bij de hoofdingang
21 december - schoonmaken van de klas en om 15:00 uur vakantie vieren!

 

Fijn weekend ! De juffen

bijzonderheden 30-november
30-11-2017

Hallo Kanjers

Een hele goedemiddag aan allemaal.

Wat was het woensdag een rotzooi in ons lokaal!

Rommelpiet had een enorme puinhoop gemaakt in de groep

Het was echt verschrikkelijk, wat een enorme troep.

Maar gelukkig gingen jullie gelijk aan de slag

Om lekker opgeruimd te beginnen aan de nieuwe dag.

Jullie hhadden alles  zo weer op de goede plek

Aan ijver en samenwerken in de klas geen gebrek.

Op het bord had rommelpiet een lange brief geplakt,

Met mooie woorden en aanwijzingen waar de cadeaus konden worden gepakt.

Er was een zak vol met denkspellen voor de hele groep

Er volgde, na het uitpakken, een luid enthousiast geroep.

Nu kan er na het afmaken van de weektaak in spelvorm worden nagedacht

Zo worden de hersenen op een andere manier aan het werken gebracht.

Naast deze mooie start van het Sint feest,

zijn we natuurlijk ook hard aan het werk geweest.

In de groep zijn we weer veel over zelf leren aan het leren:

 na een foutje blijven we gewoon proberen

Na de toetsen kijken jullie zelf eerst even goed,

waarvan je vindt dat je nog meer weten moet

Dan gaan we dat gewoon nog een keer doen met elkaar

Zo weet je steeds meer in de loop van het jaar.

De deelsommen, de keersommen, rekenen met het metriek stelsel

De getallenlijn in sprongen en sommen halen uit een mooi vertelsel.

Samenstellingen en zelfstandig naamwoorden met taal,

met spelling verkleinwoorden en hoe schrijf je de woorden met -lijk allemaal?

De klas is klaar voor het bezoek van de Sint,

we zijn reuze benieuwd wat hij van alle knutsels vindt.

Voor volgende week hieronder een duidelijk plan,

niet meer op rijm, zodat een ieder het volgen kan ;) .

Volgende week
Maandag is een gewone lesdag met gym.

Dinsdag HET SINTFEEST

Alle informatie over Sinterklaas op 5 december:
1. Suprises kunnen maandag vanaf 15:00 uur in de klas gebracht worden ---> tot 16:30 uur
2. Dinsdagochtend is de suprise ook welkom, maar dan tussen 08:00 en 08:15 uur
3. Het sintprogramma start om 08:30 uur buiten... Kom op tijd dus! De ouders mogen allemaal aan de overkant van de straat staan, de kinderen gaan naar de juffen op het       plein.
4. De kinderen zijn vrij om 12:00 uur en de suprises gaan dan gelijk mee naar huis.Het is handig om een vuilniszak mee te nemen!
5. Woensdag, donderdag en vrijdag zijn gewone lesdagen. Let op de gym is voortaan op donderdag!

Dan nog een oproep voor kerst:

Zo gauw Sinterklaas vertrokken is gaan we de klas in kerstsfeer brengen.

Kan iedereen een klein glazen potje meenemen?

Ouderhulp:

Wie kan er kersttakken halen voor het maken voor de kerststukjes? (dinsdag 19 december)

Wie kan er met ons en de moeder van Donna, helpen met het klaarzetten van de tafels voor het kerstdiner? (12.30-13.30 woensdag 20 dec.)

Wie kan met ons en de moeder van Milaine, helpen met het opruimen na het kerstdiner? (19.00-19.30 woensdag 20 dec.)

Wie kan er met ons en de moeder van Jasper helpen met het opruimen van de kerstspullen?(13.45-14.45 donderdag 21 dec.)

Graag mailen naar ons!

 Voor nu fijn weekend!

De juffen.

nieuws van 24 november
24-11-2017
nieuws

Lieve kanjers van groep 6a,

Deze week liep een beetje anders dan anders: op maandag en dinsdag was juf Jantine ziek, dus juf Steffanie heeft deze dagen helemaal alleen voor de klas gestaan. Woensdag was juf Jantine er weer, maar juf Lara nog ziek. Donderdag juf Jennemiek en vrijdag stond juf Jantine weer voor onze snufferd.
Maar jullie hebben het overleefd!

De laatste boekbesprekingen komen eraan: wat is dit goed gegaan! De juffen zijn super trots op jullie!

Sint is al volop in de klas: slinger, knutsel, pietendans op de wand. Graag willen we cadeaupapier zodat we in de laatste week gezellig op de gang (nep)pakjes kunnen inpakken…
Wat de surprise betreft: ga lekker aan de knutsel en probeer het gedicht zelf te maken. We hebben in de klas geoefend met Sintrijm (gepaard rijm). Natuurlijk kun je een beetje geholpen worden, maar jouw inzet hierin is het allerbelangrijkst.

We zijn vrijdag begonnen met het opschrijven van onze onzekerheden en waar we dan bang voor zijn. Na dit met elkaar gedeeld te hebben (en te merken dat er veel herkenning is), komen we tot de conclusie dat het veelal te maken heeft met angst voor: roddelen, pesten, lelijke dingen zeggen en uitlachen. We zijn tot het inzicht gekomen dat dit ‘maar’ gedachten zijn en niet de realiteit. Door te proberen of te doen, kan je pas zien wat er werkelijk gebeurt en dan in de eigenlijke situatie leren handelen. Ook met deze vaardigheden zijn we flink bezig o.a. in de gymzaal. Vertel er thuis maar eens over…

Woensdag zal de HTR (Haagse Toets Rekenautomatismen) opnieuw afgenomen worden. Na een maand (hopenijk) geoefend te hebben, gaan jullie deze toets opnieuw maken en zelf nakijken: “Ben je gegroeid t.o.v. jezelf?”

Als laatste hebben we besproken dat je iets in je handen mag hebben in de vorm van een zacht knijpballetje, mits dit door ouders is goedgekeurd en bevestigd bij ons.  Fidget cubes e.a. zaken zijn niet toegestaan!

Dit waren de belangrijkste items (vind ik) naast alles wat we nog meer gedaan hebben in de klas:

We zijn met rekenen begonnen met de 2e bloktoets. In deze toets komen onderdelen van de afgelopen lessen langs en moeten kinderen dit zelfstandig op kunnen lossen.
Bij taal hebben geleerd wat het verschil is tussen letterlijk en figuurlijk. Ook hebben we de 3e proef om de persoonsvorm te vinden geleerd: de tijdproef. De kinderen kunnen nu de persoonsvorm op 3 manieren vinden. De vraagproef wordt overigens als fijnste ervaren. Ook het onderwerp kwam langs bij deze les.
Beetje bij beetje wordt werkwoordspelling aangeboden. We hebben dit keer gekeken naar werkwoorden in de verleden tijd met dezelfde klank of met een andere klank.

Spelling ging ook lekker deze week. De categorie s/z is nog even herhaald en er is gekeken naar worden die eindigen op -lijk. Ook hebben we geoefend met de jager- en bakkerregel.

Fijn weekend kanjers 
De juffen.

 

bijzonderheden 17 november
17-11-2017

Hallo Kanjers!

Wat hebben jullie weer hard gewerkt! Vijdagochtend zijn we gestart met een half uur zelfstandig werken aan spelling en taal. De concentratie van iedereen was geweldig.

De Sintliedjes waren erg leuk!  Stuk voor stuk waren ze erg origineel. We hebben ze allemaal gezongen voor de groe,of laten horen en zien op het digibord. De volgende huiswerkopdracht is het maken van een gedicht en een suprise. Dit gaat best wat tijd kosten, dus begin er op tijd mee. 

Vandaag hebben jullie een lootje gekregen en hier staat de uitleg op. Ook heb ik er in de klas uitgebreid over gesproken. Jullie weten dus allemaal wat er verwacht wordt van de surprise en de cadeaus.
De klas is versierd met sinterklaasslingers en zwarte/ bruine pieten en spinnen in hun web.

De gesprekken met jullie ouders zijn ook weer geweest. Allemaal trotse papa's en mama's en juffen.

Met taal hebben we gekeken naar werkwoorden met een andere klank in de verleden tijd: zoek - zocht. De ene keer verandert de klank dus en de andere keer is de klank hetzelfde en gebruik je 't kofschip x' (bellen-belden). Ook is de -c aanbod gekomen, bij spelling, je hoort de -s of de -k, maar je schrijft de -c.
Met rekenen zijn we uiteraard weer gaan trainen en hebben we geoefend met plus en- minsommen. 

De schriften gaan er steeds netter uitzien, wat kunnen jullie keurig werken!

De groepjes zijn weer veranderd, Weer eens met andere kinderen in een groepje, daar leer je van samenwerken!

Voor volgende week:

Geen huiswerk, nou ja op tijd starten aan je surpise en gedicht!

Probeer even tijd te nemen om te oefenen met snel erbij, eraf, keer en minsommen. Het beste is om op interet te zoeken voor een goede pagina automatiseren.

Fijn weekend!

De juffen

Bijzonderheden 10-11-2017
10-11-2017

Hallo kanjers.

Afgelopen week

We hebben deze week de oppervlakte uitgebreid besproken en ook is gekeken naar staaf-en lijngrafieken en  we hebben keersommen onder elkaar geoefend. Met spelling hebben we de lessen herhaald; wanneer schrijf je nu een au en wanneer een ou? En de ei of ij. Ook is er een verder gewerkt aan de werkwoordenspelling, het kofschip-x kan daar goed bij helpen. Lastig, maar iedereen kan dit leren!

Donderdag was de inloopmiddag en zijn er veel ouders langsgeweest, gezellig hoor een klas vol! 'S middags gingen jullie spontaan je laatje opruimen!

Volgende week

Op vrijdag 17 november krijgen jullie de getrokken lootjes mee voor Sinterklaas.
Deze vullen we in de klas in, op de lootjes staat precies wat er verwacht wordt van jullie surprise en cadeautje. Dit wordt ook in de groep besproken met jullie, zodat we de vragen die er zijn kunnen beantwoorden.
Wel is het handig om thuis samen alvast na te denken wat je in kan vullen bij de hobby’s en sport en wat je kan vragen voor het bedrag (€7,50 ).
Zo kunnen jullie de lootjes vlot invullen. Hieronder staan de vragen. Dan kan je er alvast over nadenken.

Hobby’s:
Sport(en) die ik leuk vind:

Films die ik leuk vind:

Boeken/stripboeken waar ik van houd:

Eten en drinken wat ik lekker vind:

Dieren waar ik van houd:

Deze cadeautjes zou ik wel willen hebben:

Op dinsdag en woensdag kunnen jullie ouders langs komen. De afspraken voor de tafeltjesavonden zijn gemaakt, wilen jullie met je papa en mama de ik-boekjes doornemen? Dan gaan we nog een keer samen naar jullie ik-boekje kijken, dus moet het wel weer mee naar school.

Vanaf 27 november gaat het nieuwe gymrooster in, vanaf dan  hebben jullie gym  op donderdagmiddag. De maandag blijft hetzelfde.

Huiswerk

Wat is de opdracht:

Schrijf een eigen tekst (over Sinterklaas) op de melodie van een bekend kinderliedje of verander de tekst van Zie Ginds Komt De Stoomboot.
Het hoeft niet te rijmen, maar dit is natuurlijk wel het leukste.
Je kunt het natuurlijk ook op de computer maken. Dan graag lettergrootte 12 -----------> inleveren op donderdag. De opdracht is ook meegegaan op papier.

 

Voor nu fijn weekiend!

De juffen

bijzonderheden 3-11
03-11-2017

Hallo Kanjers van groep 6!

Jullie hebben fantastische groene schoolpleinen ontworpen, deze hangen achterin de klas. Ik ben benieuwd wat de mensen van het Waterschap ervan vinden.

De tempotoets rekenen is afgenomen en we besteden in de klas nu elke dag aandacht aan het temporekenen, met behulp van sprongen vooruit en Rekentuin. Over een maand doen jullie dezelfde toets nog een keer om eens te kijken of al dat extra oefenen heeft geholpen (dat denken we eigenlijk wel!)

Sinds afgelopen maandag hebben we elke dag 4 iPads in de klas, Superhandig natuurlijk! De hele dag worden ze gebruikt. Mits er internet is.

Want dat was wel heel raar voor jullie, kan er een muziekje op bij het knutselen? Kan ik op de I-pad, kan ik mijn boekbespreking houden? Nee, helaas dat kon allemaal niet. Als het internet plat ligt kunnen we op school niks meer met de computers. De wegwerkers bleken per ongeluk de kabel te hebben geraakt.

Met lezen hebben we weer een aantal keer woordrijtjes geoefend en zijn de kinderen weer  een hoofdstuk gaan lezen uit de methode. De kinderen maken op school dus ook leeskilometers. Thuis lezen is goed en vooral ook het hardop lezen.

Met rekenen zijn we wat uitgebreider gaan kijken naar de oppervlakte en de omtrek. Jullie hebben gelijk geleerd wat een plint is.En hebben we gekeken naar verschillende aanzichten van bouwwerken.

De inschrijflijst voor de tafeltjesavonden wordt binnenkort verstuurd. 
Elk gesprek duurt 10 minuten en gaat over de ontwikkeling van de afgelopen weken en we kijken verder. De ontwikkelingsboekjes gaan volgende week mee naar huis en je kan je ouders laten zien wat je resultaten zijn.  Ook hebben jullie opgeschreven wat goed ging en wat je nog wilt leren.  Hoe je denkt dat je het beste kan leren en waar je trots op bent.
De boekjes zijn van de kinderen, maar moeten wel weer terug naar school voor de komende periode.

Omdat juf Kirsten er niet meer is, zijn we vandaag verstoppertje gaan spelen buiten in de bosjes van Pex. Jullie zijn er wel goed in, ik kon niet iedereen buten.

Volgende week

Maakwerk: Het rekenblad.

Leerwerk: donderdag 10 november toets natuur.

Fijn weekend!

Bijzonderheden 27-10-2017
27-10-2017

Hallo kanjers van groep 6A

Afgelopen week:

Na een heerlijke herfstvakantie konden jullie weer uitgerust beginnen aan school.
Met op maandagmiddag: ”6A got Talent”, een fantastisch georganiseerde talentenjacht door Cas en Lois. Ruben, Areti, Julius Dr en Sophie waren de jury. De optredens waren; toneel door Rosa, Robin en Milaine. En door Julius, Cas, Thijs, Stijn L. en Jasper. Een optreden door Julius D en Duuk. Een solo liedje van Kyra. Nynke, Chiara en Brescia zongen ook een mooi lied. Na het beraad van de jury hebben Rosa, Robin en Milaine de eerste prijs gekregen.
Dinsdag was de geschiedenistoets en woensdag waren jullie een dagje vrij.
Op donderdag hebben jullie hard gewerkt aan taal, rekenen, spelling en natuur maar vooral aan de focus op je eigen werk, het goed luisteren naar de instructie, het zelfstandig werken en het aandachtig verwerken van de opdrachten. Het klokkijken kwam met rekenen voorbij. Jullie hebben niet alleen gekeken naar de tijd op de klok, maar ook teruggerekend met 20 minuten.
Met taal hebben jullie weer geoefend met het vinden van het onderwerp en de persoonsvorm. Voor het laatste hebben jullie de getalproef geleerd.
Met spelling hebben jullie geleerd dat je als je een ie klank hoort, deze niet altijd zo schrijft.
Vrijdag was er een super afsluiting van het griezelthema. Jullie waren mooi verkleed, ik heb heksen, monsters, dracula’s en andere griezels lesgegeven vandaag. Ook hebben we ’s middags de griezeldozen afgemaakt en met hulp van de moeder van Nina uit 6B hebben de dozen een lichtje gekregen. Dat was wel een hele leuke techniekles, jullie weten nu goed wat een stroomkring is. Ook zijn de laatste griezelverhalen aan de kleuters voorgelezen en de boekbespreking van Imran was zelfs in het thema.
In de ochtend kwamen twee mannen van het waterschap langs om te vertellen wat zij allemaal doen. Ze zorgen voor de dijken en de duinen en het rioolwater. Eigenlijk voor alles met water. Daarna zijn jullie gaan sjouwen met zandzakken, net zoals het dijkleger. En mochten jullie een plan maken voor het schoolplein. Jullie moesten een mooi schoolplein ontwerpen waarbij het belangrijk is dat het regenwater niet zo het riool instroomt, maar wordt opgevangen in de grond. Dus de tegels moeten er dan uit! Daar gaan we volgende week zeker nog verder aan werken.

Volgende week

Even geen huiswerk om in te leveren, maar wel om te leren. Donderdag is de aardrijkskunde toets van thema 1.
En verder:
Natuurlijk hebben we weer een aantal boekbesprekingen, deze gaan tot nu toe allemaal heel erg goed. De taaltoets en de spellingtoets van thema 2 wordt deze week afgenomen en de tempotoets rekenen: heel snel optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen. Dit oefenen jullie thuis op Rekentuin en in de groep met met Sprongen vooruit.
Op dinsdag is de laatste gymles van juf Kirsten, we zullen haar missen!
Er komt een mail met een link naar alle foto’s van de groep tot nu toe, houd de mail in de gaten.
Voor nu fijn weekend
De juffen

 

 

bijzonderheden 13-10
13-10-2017

Hallo kanjers van groep 6A

Goed dat jullie de bijzonderheden weer lezen!

 

Afgelopen week

Griezelen

De mooie griezelverhalen die jullie hebben geschreven, worden voorgelezen aan de kleuters.Ook heeft juf Jantine griezelfoto's gemaakt van jullie. Wel heel eng hoor! Na de vakantie gaan we weer verder met het thema.

Jullie hebben hard gewerkt aan jullie ontwikkelingsboekje, de scores van de toetsen zijn opgeschreven en jullie hebben goed nagedacht over waar je trots op bent en wat je nog wilt leren. Het werken met de weektaak gaat al steeds beter, gelijk starten als je de bel hoort loopt steeds soepeler omdat jullie kijken wat je gaat doen als je de groep in komt.

Met rekenen zijn we chocolade repen gaan verdelen, de breuken vliegen je om de oren. Best moeilijk, vrijdag hebben we dat nog eens goed geoefend door de som te tekenen. En als je het lastig vindt helpt tekenen altijd!

Met taal is de persoonsvorm weer aan bod gekomen. Met de getalproef kan je de persoonsvorm snel vinden.

Op donderdag kwam Emma kijken hoe de klas eruit ziet, dat was wel heel gezellig. Het was fijn om Emma even te laten zien met wie ze in het groepje zit en waar alles staat in de klas. De kinderen vonden het ook erg leuk om haar weer te zien. En Emma vond het leuk om de kinderen weer te zien.

Daarna gingen we naar het theater, een hele ervaring. Dat kunnen jullie wel vertellen thuis.

Op vrijdag is iedereen op de foto gegaan, dat worden vast mooie plaatjes.

 

Na de vakantie

Groep 6A got Talent

Cas en Lois organiseren een talentenjacht. Maandagmiddag 23 november gaan jullie optreden als je je hebt opgegeven.

Ook is maandag de geschiedenistoets.

Op woensdag hebben de juffen en meesters een administratiedag, jullie zijn vrij.

Dit is de laatste week dat we aan het griezelthema gaan werken. Op vrijdag mogen jullie daarom verkleed op school komen en gaan we de griezeldoos afmaken. Vergeet  niet om spulletjes mee te nemen, als je dat wilt.  Er komt een moeder helpen met lichtjes in de doos (daar hoef je niks voor mee te nemen)

Op vrijdag komt ook iemand van het Waterschap vertellen wat zij allemaal doen om te zorgen dat wij met onze voeten droog blijven (thema aardrijkskunde).

De toets is de week daarna.

 

Voor nu een hele fijne vakantie!

De juffen

Bijzonderheden 6 oktober
06-10-2017

 Hallo allemaal, goed dat je eraan gedacht hebt.

Deze bijzonderheden is aan jullie geschreven, kanjers van GROEP 6a. We vinden het heel belangrijk dat jullie zelf de bijzonderheden lezen, zodat je weet wat er speelt in de klas en wat er nog gaat gebeuren. Zo kan je ook, als je er niet was, bijhouden wat er gebeurt. Willen jullie allemaal tegen papa en mama zeggen dat ze naar ons moeten mailen! We hebben nog steeds niet alle mailadrtessen gevonden bij de goede naam van het kind. Dat kunnen we natuurlijk allemaal over gaan typen van de lijsten, maar die tijd gebruiken we liever om lessen voor jullie voor te bereiden.

Afgelopen week

We hebben goed nieuws gekregen:  Emma mag volgende week naar huis! Joehoe.

Afgelopen week hebben jullie de eerste toetsen van taal, spelling en rekenen gemaakt. Jullie krijgen de toetsen terug en kunnen zo zelf kijken wat je al goed kan en wat je nog lastig vindt. Wat je lastig vindt gaan we nog een keer oefenen. Iedereen is anders en iedereen heeft dingen die moeilijk of makkelijk zijn. Dat is logisch.Maar de tafels en deeltafels kan iedereen leren, oefenen dus!

Voor de leerlingenraad hebben alle kandidaten een brief geschreven, wat een goede sollicitatiebrieven waren daarbij! Julius Dr is de gekozen vertegenwordiger uit onze groep en Julius D is zijn adjunct (hulp). Alle andere kinderen mochten ook solliciteren op een taak, jullie hebben allemaal goed nagedacht over een taak die je goed kan en waarom je die goed kan. Iedereen is aangenomen voor zijn of haar gekozen taak. En nee helaas Stijn L, je verdient geen uurloon.

Donderdag zijn de juffen en meesters naar het Zuiderpark geweest om te staken, we stonden met onze voeten in de modder, maar met ons gezicht in de zon. Jullie hebben er vast iets over gelezen of gehoord in de media.

Vrijdag hebben we verder gewerkt aan de griezeldozen, muren, meubels en kasten. De week na de vakantie maken we de dozen af.

Volgende week

Woensdag is de kinderboekenmarkt, neem je boeken en je kleedje mee!

Volgende week donderdag hebben jullie een uitje naar het theater, we gaan met de bus en zijn ongeveer om 12.15 uur weer terug. Daarom heb ik de fotograaf naar de vrijdagmiddag verzet. Gelukkig kon ik ruilen met meester Peter. De voorstelling heet Ifigeneia het koningskind. Jullie weten er al wat van.

Donderdagmiddag is de topografietoets. Succes met leren.

Vrijdagmiddag gaan we de laatjes eens goed leegruimen en soppen, neem dus een tas mee. Maar doe je haar ook goed voor de fotograaf!

Fijn weekend De juffen

Bijzonderheden 29 september
29-09-2017

Goedemiddag!

Afgelopen week
Dit was een bijzondere week, afscheid van meester Eddy, hard gewerkt en veel samen besproken.

Met rekenen beginnen we maandag met de eerste toets van de methode. Voor de toets hadden we nog een aantal lessen waarbij alles nog eens herhaald is.

Het afscheid van meester Eddy was erg geslaagd.
Donderdag kwam meester Eddy de straat in fietsen en zongen we allemaal 'Toedeloe'. Meester Eddy stapte af om iedereen een high five te geven. Daarna hebben we een uur lang oud-Hollandse spellen op het schoolplein gespeeld.In de middag kwam meester Eddy afscheid nemen in de groep. De kinderen hebben een mooi en vrolijk lied gezongen, met een dansje erbij; "Dansen met mees Eddy." De zelfgemaakte bloemenkransen maakten alles extra vrolijk. Emma had een extra mooie bloemenkrans gemaakt voor meester Eddy, die had hij om. Daarna kreeg hij van alle kinderen de kaart en een afscheidshand.

Vrijdag hebben we aandacht besteed aan Whats appen. De kinderen hebben goed nagedacht over de regels voor Whats app, ook al heeft nog niet iedereen een telefoon is dit toch belangrijk. In groepjes hebben ze de belangrijkste regels bepaald. Van al deze regels komt een Whats happy lijst in de groep te hangen (die moet ik nog samenstellen).

Dit weekend

1 oktober gaan een aantal kinderen uit de groep meedoen aan De run for KIKA. Succes allemaal!

Volgende week

Huiswerk:

Volgende week mogen de kinderen solliciteren naar de functie van klassenvertegenwoordiger in de leerlingenraad of naar eigen bedachte klassentaken. Het huiswerk hiervoor is het schrijven van een sollicitatiebrief. Die begint met de datum en aan wie je deze schrijft. Dan vertel je waarom jij de taak wil doen en goed kan doen. En je eindigt natuurlijk met je naam. Lever dit woensdag in want.....

Donderdag gaan de meesters en juffen staken. De school gaat plat.

De week daarna

De kinderen hebben vrijdag leerwerk van aardrijkskunde meegekregen. Let op: Dit is pas voor 12 oktober! De kinderen hebben hier dus 2 weken de tijd voor. Eerst leren ze de namen op de kaart, daarna kunnen ze goed oefenen met een blinde kaart. De blinde kaart zit ook tussen de stencils. Handig!

Volgende week begint ook de Kinderboekenweek. Het thema is griezelen... spannend! De schoenendozen zijn zijn al zwart en hebben een kijkgat, alleen de jarige job Kyra en haar vriendinnen hadden hier nog geen tijd voor omdat ze de klassen heel lang rond waren. 

Dit jaar is er ook weer een kinderboekenmarkt. Op 11 oktober kunnen de kinderen op een kleedje weer boeken verkopen. Tegen die tijd houden we het weer goed in de gaten.

De schoolfotograaf komt op 13 oktober, we gaan in de middag op de foto. Dat is over 2 weken. De dag ervoor gaan we naar Theater aan het Spui. We gaan met de bus. 

 

Voor nu fijn weekend!

De juffen

Bijzonderheden 22 september
22-09-2017

Goedemiddag

Afgelopen week

Het was wel een hele korte week, de kinderen kwamen na twee heerlijke dagen vrij uitgerust op school. En konden zo fris aan de slag. We hebben in drie dagen wel weer veel gedaan.

 We zijn met rekenen begonnen met het onder elkaar rekenen. Dit is de eerste stap en langzaam gaan we naar een korte manier. Ook hebben we het splitsend rekenen geleerd. Je kunt 60 delen door 6.  Vanaf vandaag kunnen we ook 72 delen door 6. We splitsen het gewoon in 60:6 en 12:6. 
De oppervlakte en omtrek kwamen ook nog even voorbij. Met studievaardigheden hebben we echt kaart gelezen en gewerkt met de schaal. 

Volgende week

De schoenendozen stromen binnen, niet vergeten als je er nog geen mee hebt genomen.

Maandag: Maandag gaan we beginnen met de inschrijflijst voor de boekbesprekingen. De uitleg gaat dan ook mee naar huis. De kinderen kunnen vast nadenken over het boek dat ze gaan presenteren en zich maandag gelijk inschrijven op een datum die goed uitkomt.

Dinsdag: Op dinsdag hebben we hoeden of petten dag. Juf Steffanie heeft bedacht dat we een hele dag een hoed of pet dragen. Emma komt bij ons steeds in beeld met een leuke pet of hoed, dus we dachten dat gaan we ook doen!

En 's middags is het tijd voor Creabizz. De kinderen hebben er zin in. Dit is de hele dinsdagmiddag, dus vervallen er een aantal lessen. 

Donderdag: De ssssst voor meester Eddy, zien er heel mooi uit. Heb je de ssst nog niet af? Neem deze dan volgende week liefst op woensdag maar uiterlijk op donderdag mee! We nemen op donderdag afscheid van hem met de klas en de school. Zorg dat je erbij bent!

Willen jullie de tafels en deeltafels oefenen met de kinderen, dit is echt nodig voor de sommen.

En wie o wie heeft een gymsetje voor de uitleenbak???

Fijn weekend en tot maandag!

De juffen

 

Bijzonderheden 15 september
15-09-2017

Goedemiddag allemaal!

Afgelopen week

We hebben weer een goede week achter de rug. Het werken met de weektaak gaat al steeds beter. De kinderen maken hun eigen keuzes op de weektaak en in de ochtend is er extra uitleg aan de instructietafel. We zijn heel hard aan het oefenen met zelfstandig en geconcentreerd werken. We zien de kinderen hier echt in groeien.

De afgelopen week hebben we het gehad over de voorvoegsels -on, -her en ge. Best interessant om te weten wat die stukjes betekenen. Bij rekenen hebben veel verhoudingstabellen gemaakt. Verhoudingstabelen kan je bij heel veel rekenwerk gebruiken.  

Deze week hebben we veel over gevoelens gepraat. De kinderen hebben een gevoelsschijf gemaakt, zo kunnen ze aangeven hoe ze zich voelen. Daarnaast hebben we besproken hoe je kan reageren als iemand een blij, verdrietig, boos of  bang gevoel heeft. Want hoe je op elkaar reageert is ook heel belangrijk.

Met stellen hebben de kinderen een mooie brief geschreven over een gevoel waar ze over vertellen. Deze ga ik op mijn gemak allemaal door lezen.

En we hadden vrijdag groot feest met 2 jarigen in de klas. Giel en Thije waren echt jarig!

Nog een fijn nieuwtje: we zijn luisvrij. Dank voor het controleren.

Komende week

Maandag hebben de meesters en juffen een studiedag, de kinderen zijn vrij.
Dinsdag is het Prinsjesdag. In de komende 1,5  week hebben we als maakopdracht............tja dat kan ik hier niet schrijven, de kinderen weten het zelf. Maar dit hoeft pas de week later op donderdag (27 september) te worden ingeleverd. Dus genoeg tijd om er iets moois van te maken.
De taaltoets is volgende week. Hier mogen kinderen voor leren, maar dit is niet verplicht. We hebben tijdens de lessen en tussendoor de onderwerpen veel behandeld. Het gaat om het vinden van de persoonsvorm, de stam en het hele werkwoord. Ook de woordsoorten komen voorbij: lidwood, zelfstandig naamwoord, bijvoeglijk naamwoord, voorzetsel. Alle woorden van woordenschat zijn aangeboden tijdens de les.Op deze site kan je naar Taal actief, de instapkaarten van thema 1. Daar staat alles wat aanbod is gekomen dit thema.
Het is herfst, de Kinderboekenweek (thema griezelen) komt eraan, dus we gaan een leuke knutselopdracht starten binnenkort. Willen jullie een schoenendoos meenemen?
En zet daar lekker groot je naam op!

Op deze site staan ook de uitstrapjes van dit jaar, onder de kop cultuuragenda.

Heeft er iemand nog:

  • spullen voor in de buitenspeelmand
  • een extra gymsetje
  • extra gymhanddoeken

OPROEP

De creabizz is ingedeeld, voor het onderdeel bootcamp hebben we ouders nodig om te begeleiden. Wie kan?  Kan ook elke week een ander, dus als iemand maar 1 keer kan is dat ook al fijn!

Geniet van je vrije dagen en tot woensdag!

De juffen

bijzonderheden 8 september
08-09-2017
Willen jullie de bijzonderheden met de kinderen lezen elke week?

Afgelopen week

Hallo allemaal!
Wat hebben we een topweek achter de rug!

Woensdag is het t.v. kastje gekomen en Emma kan meedoen met de les wanneer ze maar wil. Als Emma haar vinger opsteekt wordt het lampje rood en ook samenwerken lukt goed. In alle groepjes lukt het samenwerken prima, dat is fijn om te zien.

We zijn nog heel hard aan het oefenen met de vragenblokjes en de vingers opsteken. Je mag bij ons alles vragen, wel even wachten op je beurt. Tijdens de instructie kan je je vinger opsteken, als je even hebt geluisterd wat er wordt verteld. En tijdens het werk hoef je niet naar de juf te lopen, de juffen lopen langs en komen naar je toe als je een vraag hebt. Je legt gewoon je vragenblokje neer en gaat verder met de volgende opdracht. Dat gaat steeds beter werken!

We hadden een jarige Jasper in de klas, zijn verjaardag was eigenlijk in de vakantie maar is vrijdag gevierd.
De persoonsvorm is aangeboden en deze kun je onder andere vinden met de vraagproef. Zodra je de persoonsvorm hebt gevonden, kun je met de wie-of wat vraag ook het onderwerp vinden.
Met rekenen zijn we alweer bij les 16. De breuken kwamen nog een keer voorbij, maar ook de plus-en minsommen. Hier worden nog weleens wat kleine of slordige foutjes gemaakt. Het gebruik van uitrekenpapier (en dus een getallenlijn met sprongen) is aan bod gekomen.
 Ook zijn de kinderen gestart met de weektaak. Iedereen heeft verplichte onderdelen en daarnaast ook een extra werk mogen kiezen. Hiervoor heeft juf Jantine met ze gesproken. De kinderen weten zelf heel goed wat ze nodig hebben om te leren. Mooi om te zien.

Het huiswerk zag er prachtig verzorgd uit, we hebben het met elkaar besproken.

Volgende week:

Volgende week is er ook huiswerk. De kinderen gaan aan de slag met de omtrek en de oppervlakte. We hebben dit in de klas al een paar keer gedaan. De uitleg staat op het blad.

En we gaan een hoeden/petten dag houden volgende week. Zoek alvast een hoedje/petje op en dan horen jullie maandag wanneer De Dag wordt.

Voor nu fijn weekend!

De juffen

 

Bijzonderheden 1-9
01-09-2017

Goedemiddag allemaal!

Afgelopen week 

We hebben weer hard gewerkt deze week. 

Iedereen heeft nagedacht over waar hij of zij goed in is en waar ze meer van willen leren. Volgende week kunnen we zo met de kinderen gaan bekijken wat ze op de weektaak gaan maken. Ook heeft iedereen een kaartje op de tafel met een zelf bedacht aandachtspuntje om goed te kunnen leren in de groep. 
En we hebben Emma weer gesproken tussen de lessen door. Dat is fijn.

De kinderen kunnen goed naar elkaar luisteren, zo heeft iedereen zijn vakantieverhaal voorgelezen en hebben we een mooie Vreedzame school les gedaan.  

Met Sprongen vooruit is een groot succes, de kinderen doen enthousiast mee met alle spellen. We merken wel dat de tafels en de deeltafels nog goed geoefend moeten worden. De kinderen kunnen thuis op Rekentuin werken. Ze weten hoe ze moeten inloggen! 

De lessen van taal gingen over de voorzetsels, lidwoorden, zelfstandig naamwoorden, werkwoorden en bijvoeglijke naamwoorden. Leuk maar soms wel lastig.

Het huiswerk is ingeleverd. Bijna iedereen was op tijd. Houd dit in de gaten!

De schilderopdracht hebben we deze week afgemaakt, met al die mooie kunstwerken ziet onze groep er extra gezellig uit.

Komende week

Huiswerk

Voor de komende week staat er maakwerk op het programma. Het is een opdracht van spelling. Alles staat uitgelegd op het meegegeven blad.  lever dit donderdag weer in in de huiswerkbak.

En dan nog even dit

Klassenouder

We hebben al 1 klassenouder; de moeder van Thijs gaat onder andere helpen met het regelen van de Luizenpluis en regelt een communicatieboom voor laatste moment nieuws. We willen graag nog een ouder die dit samen met haar kan oppakken. Graag een mailtje naar ons!

Gastlessen

Als iemand een leuk idee heeft voor een gastles, horen we dat graag bijtijds. Dan kunnen we dit namelijk plannen om zo aan te  sluiten bij een onderwerp dat speelt in de groep, 

Creabizz

Op dinsdagmiddag 26-9, 3-10 en 10-10 gaat de eerste Creabizz ronde van start. Hiervoor zijn we op zoek naar hulpouders voor het onderdeel Bootcamp. We horen het graag als je kan helpen.

En verder

Bijna alle kinderen hebben hun spullen in orde, sommigen missen nog wel kleurpotloden, een goede pen of een lijmstift. 

We hebben nog niet van iedereen een mail gekregen, deze mail hebben we nodig om de juiste ouders aan de mailadressen te koppelen. Willen jullie hier aan denken?

Voor nu een heel fijn weekend!

 

bijzonderheden 25-8
25-08-2017
De eerste week

We zijn begonnen !

De eerste week in groep 6A is goed, maar ook verdrietig begonnen.

Gelukkig hebben we bijna elke dag even met Emma in het ziekenhuis kunnen praten via facetime, dat doet iedereen goed.

En dat blijven we natuurlijk doen als Emma tijd heeft. Ze gaat daar ook naar school en heeft natuurlijk bezoek van de dokter en familie en vrienden.

In de klas laten we het mandje voor Emma staan voor de post.

 

Afgelopen week

We zijn begonnen met breuken, we hebben pizza's , touwen, cake en chocola verdeeld.

Met spelling en taal hebben we nog even de stof van vorig jaar herhaald zodat we vandaar uit verder kunnen gaan werken.

De kinderen hebben al heel veel punten gehaald bij de klassendojo, ze doen dan ook heel goed mee met alles.

De kennismakingsavond was druk bezocht en we hebben veel besproken. Alle informatie die gegeven is, is meegegeven aan de kinderen van de ouders die verhinderd waren.

We willen graag het formulier met de gegevens van de ouders en het formulier over uw kind (met de zonnebloemachtergrond) ingevuld terug op school.

 

Volgende week

Voor de eerste keer huiswerk, het huiswerk is op papier meegegeven aan de kinderen en besproken in de groep. Donderdag verwachten we het huiswerk op school.

 Ik denk dat ze wel wat hulp kunnen gebruiken met de computer.

 

Voor nu, rust lekker uit en tot maandag!

Juf Steffanie, juf Jantine en juf Jennemiek

 

We gaan beginnen!
20-08-2017
Maandag gaan we beginnen, de klas is in orde en de spullen liggen klaar.

 

naar%20school.jpg

 

Even aan denken

 

Neem maandag je eigen spullen mee:
Inhoud ETUI (dat in het laatje past)
stabilo/vulpen (hier moet iedereen mee schrijven) + vullingen
potlood
gum
lijm (prittstift)
schaar
puntenslijper
(gel)pen
Eén etui is genoeg. Want alles moet in je laatje passen.

kleurpotloden mag (in een platte doos)
snelhechter 2x ( weektaak + ik-mapje)
koptelefoon (voorzien van naam)
(insteek)hoesje (voor losse bladen)
kladschriftje (klein schriftje waar in gekladderd mag worden)

OUDERS
We zien jullie graag op de kennismakingsavond donderdag 24 augustus van 19.00-20.0

Gymdagen
maandag 13.00-13.45, om 12.55 gaat de bel en ga je je gelijk omkleden.
vrijdag 10.45-11.30

Wie reservekleding heeft, graag meegeven, zodat we een tasje kunnen maken en iedereen altijd kan lenen en meedoen :-)

Tot maandag!
Juf Steffanie, Juf Jantine en juf Jennemiek